علما: مردم افغانستان تشنه‌ «صلح» هستند

گفته می‌شود آمریکا و طالبان روی یک آتش‌بس هفت روزه توافق کرده‌اند

علمای دینی می‌گویند برای تسریع و پیشرفت در تامین صلح افغانستان به پاکستان و قطر خواهند رفت - عکس از ایندیپندنت فارسی

شماری از علمای دین و خطیبان مساجد، در یک گردهمایی در شهر کابل اعلام کردند به نمایندگی از تمام علمای دینی و شهروندان افغانستان، از حکومت و گروه طالبان می‌خواهند جنگ را در کشور خاتمه داده و در یک روند صلح متحد شوند.

این علمای دین و خطیبان مساجد، از حکومت افغانستان خواستند به خاطر قطع کشتار مردم بی‌گناه و تامین صلح در کشور، خواسته‌های مشروع گروه طالبان را بپذیرند؛ و نمایندگان گروه طالبان نیز در مذاکرات صلح با حکومت افغانستان، از خود انعطاف نشان داده تا به نتیجه مثبتی برسند و افغانستان را از این بدبختی نجات دهند.

آن‌ها می‌گویند جنگ کنونی در افغانستان، جنگ نیابتی و تحمیلی بوده که قربانیان آن شهروندان بی‌گناه این کشور هستند. به گفته این علما، نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان گروه طالبان، باهم برادر هستند و نباید یک دیگر را به ناحق بکشند، باید دو طرف باهم متحد شوند و کشورشان را آباد و آرام سازند.

مولوی عبدالقادر قانت، رئیس عمومی شورای علمای کابل، که مسئولیت برگزاری این گردهمایی را بر عهده داشت، گفت: «شهروندان افغانستان، تشنه صلح هستند؛ صلحی که نیاز جدی همه ماست. صلح باید هرچه زودتر در کشور تامین شده و جنگ و خو‌ریزی ناحق خاتمه پیدا کند. روزانه صد‌ها تن از جوانان کشور از هر دو سوی این جنگ کشته می‌شوند. ما باید برای قطع خون‌ریزی جوانان کشور، دست به کار شویم و از حکومت و طالبان بخواهیم که به خاطر خدا و کشورشان، از جنگی که پیامد‌ش قتل، ویرانی، نابودی، و نقاق میان اقوام افغانستان است، دست بکشند و راه صلح و ترقی را در پیش گیرند.»

آقای قانت، جنگ کنونی را عامل اصلی بیکاری، فقر، ویرانی، ایستایی و بحران سیاسی کنونی در کشور خواند و گفت: «ما علمای کشور، به حکومت افغانستان و گروه طالبان، اعلام می‌کنیم: تا زمانی که دست از جنگ نکشید و در روند صلح به اتحاد نرسید، هرگز به خواسته‌های خود نمی‌رسید. شما با صدمه زدن به ارزش‌های دینی، فرهنگی و ملی کشور، افغانستان را ویران‌تر و بی‌چاره‌تر می‌سازید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالجلیل حنفی، عالم دینی، می‌گوید: «جمع شدن ما در این‌جا، به خاطر بلند کردن صدای صلح‌جویانه شهروندان افغانستان است. ما از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان می‌خواهیم که جنگ منافع شخصی، حزبی و گروهی را خاتمه داده به منافع ملی کشور شان فکر کنند. ما هر روز به نام جنگ و جهاد صدها جوان کشور را به زیر خاک می‌کنیم و این وضعیت دیگر برای علمای کشور و شهروندان افغانستان، قابل قبول نیست. ما نباید بیش از این برای منافع دیگران قربانی دهیم. بیایید باهم متحد شده و افغانستان را آباد و سربلند بسازید.»

آقای حنفی، از تمام علمای افغانستان خواست: «به خاطر خدا، وطن و خون ناحق شهروندان بی‌گناه این کشور با هم متعهد شوید و برای تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان گام‌های عملی بردارید و دیگر اجازه ندهید که مردم ما به نام‌های مختلف قربانی شوند.»

نعمت الله محمدی، یکی دیگر از علمای این محفل می‎گوید: «ما و همه مردم افغانستان، خواهان صلح و ثبات دائمی و باعزت در کشور هستیم و نیز خود را مسئول می‌دانیم پیام مردم را، که همانا تامین صلح است، به گوش دو طرف (حکومت و طالبان) برسانیم.»

علمای دینی اعلام کردند که برای تامین صلح در افغانستان و گفت‌وگو با طرف‌های تاثیرگذار این روند، به زودی‌ به کشورهای پاکستان و قطر خواهند رفت تا درباره چالش‌های این روند، از نزدیک با اشخاص صاحب نفوذ صحبت کنند.

علمای دینی افغان، در حالی خواهان قطع جنگ، تامین صلح و اعلام فوری آتش‌بس، از سوی حکومت افغانستان و گروه طالبان شدند که از چند هفته پیش، مذاکرات صلح میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان، به شکل غیر رسمی در دوحه قطر جریان دارد و حتی گفته می‌شود که دو طرف روی یک آتش‌بس هفت روزه توافق کرده‌اند.

بیشتر از