«علی‌اف به دنبال بستن مسیر ارتباطی ایران و ارمنستان نیست»

پیش از این، بیم آن می‌رفت که جمهوری ‌آذربایجان برای وصل کردن سرزمین اصلی خود به خاک منطقه خودمختار نخجوان، گذرگاهی ایجاد کند که بر اثر آن، راه ارتباطی ایران به جنوب ارمنستان مسدود شود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با همتای ارمنستانی خود گفت که الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری ‌آذربایجان، به تهران اطمینان داده است که به دنبال بستن مسیرهای ارتباطی بین ایران و ارمنستان نخواهد بود. پیش از این، بیم آن می‌رفت که جمهوری ‌آذربایجان برای وصل کردن سرزمین اصلی خود به خاک منطقه خودمختار نخجوان، گذرگاهی ایجاد کند که بر اثر آن، راه ارتباطی ایران به جنوب ارمنستان مسدود شود.

به گزارش وبسایت «انتخاب»، امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با آرارات میرزویان گفت: «ما برای رابطه با ارمنستان اهمیت قائل هستیم. با کشورهای واقع در قفقاز جنوبی روابط ریشه‌دار تاریخی داریم. قفقاز جنوبی در سیاست ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. ما از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم. ایران فعالانه در مسیر گفت‌وگو و صلح در منطقه تمرکز دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان گفت که سفر اخیرش به باکو، مانند دیدار ماه گذشته‌اش با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، با هدف برقراری صلح و امنیت پایدار بوده است. او تاکید کرد: «قفقاز نباید به میدان منازعه بین کشورها تبدیل شود. ما امروز در مورد مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کردیم. معتقدیم که دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و اکنون باید نظم مبتنی بر صلح در منطقه حاکم شود.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد که تهران از فرمت ۳+۳ برای گفت‌وگو بین کشورهای منطقه استقبال می‌کند. منظور از این فرمت، حضور سه کشور قفقاز جنوبی (جمهوری ‌آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و حضور سه کشور قدرتمند منطقه (روسیه، ترکیه و ایران) است. 

در مقابل، میرزویان نیز در سخنان خود از مواضع ایران در مورد تمامیت ارضی کشورش قدردانی کرد و گفت: «برای ارمنستان، روابط تاریخی غنی با ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌توان گفت این‌گونه دیدارها چشم‌اندازی بلندمدت را در جهت گسترش روابط مدنظر دارد. ایران همواره دوست ما خواهد ماند. روابط دو طرف که بر پایه احترام متقابل است، در جهت گسترش قرار دارد.» او همچنین گفت که پاشینیان از ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، برای سفر به ارمنستان دعوت کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز چهارشنبه گذشته، ۲۸ تیر (۱۸ ژوئیه)، تاکید کرده بود که ایران از دور جدید مذاکرات صلح بین ایروان و باکو استقبال می‌کند.