پاشینیان: احتمال وقوع جنگی دیگر با جمهوری آذربایجان بسیار زیاد است

نخست‌وزیر ارمنستان، باکو را به «نسل‌کشی» در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ متهم کرد

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان - Karen MINASYAN / AFP

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، درباره احتمال وقوع یک جنگ جدید با جمهوری آذربایجان هشدار داد و باکو را به «نسل‌کشی» در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ متهم کرد. 

باکو و ایروان تا کنون دو بار بر سر این منطقه کوهستانی با یکدیگر جنگیده‌اند. در حال حاضر، امضای معاهده صلح چشم‌اندازی دست‌نیافتنی دارد و مذاکرات ارمنستان و آذربایجان با میانجیگری اتحادیه اروپا و آمریکا و روسیه پیشرفت اندکی داشته است.

پاشینیان روز جمعه ۳۰ تیر (۲۱ ژوییه) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «تا زمانی که معاهده صلح امضا نشود و به تصویب پارلمان‌های دو کشور نرسد، احتمال وقوع یک جنگ [جدید با آذربایجان] بسیار زیاد است.» 

تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اوایل ماه ژوییه و هنگامی تشدید شد که آذربایجان کریدور لاچین را که تنها جاده اتصال ناگورنو-قره‌باغ به ارمنستان است موقتا بست. 

این اقدام سبب افزایش نگرانی درباره بروز بحران انسانی و کمبود خوراک و دارو و انرژی در منطقه شد. 

پاشینیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ضمن اشاره به بحران قره‌باغ گفت: «ما از زمینه‌سازی برای نسل‌کشی صحبت نمی‌کنیم، بلکه این روند مداوم نسل‌کشی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعامل دیپلماتیک فزاینده اتحادیه اروپا و آمریکا در منطقه قفقاز موجب عصبانی شدن روسیه شده است که خود را دلال سنتی قدرت در آن منطقه می‌داند.

 دور مذاکرات اخیر صلح میان آذربایجان و ارمنستان در ۲۴ تیر (۱۵ ژوییه) با میانجیگری شارل میشل، رئیس شورای اروپا، در بروکسل برگزار شد ولی به موفقیت نرسید. پاشینیان گفت که هم غرب و هم روسیه باید برای رفع محاصره قره‌باغ به باکو فشار بیشتری بیاورند. 

در آن زمان، روسیه پیشنهاد برگزاری نشستی در مسکو را داده بود و گفته بود که معاهده صلح باکو و ایروان می‌تواند در مسکو امضا شود. 

پاشینیان به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ «بر اساس منطق برخی محافل غربی، اگر روسیه به تعهدهایش عمل نمی‌کند و انتظارهای ما را برآورده نمی‌کند، در مقابل، روسیه نیز همین را درمورد غرب به ما می‌گوید.» 

منطقه ناگورنو-قره‌باغ کانون مناقشه‌ای چند دهه‌ای میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان است. این دو کشور در دهه ۱۹۹۰ و همچنین در سال ۲۰۲۰ بر سر این منطقه کوهستانی جنگیدند. 

در پاییز ۲۰۲۰، به موجب توافق آتش‌بسی که با میانجیگری روسیه حاصل شد، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که چند دهه در اختیار داشت واگذار کرد. هم‌زمان، مسکو نیروهای حافظ صلحش را به کریدور لاچین اعزام کرد تا عبور و مرور آزادانه میان ارمنستان و قره‌باغ تامین شود.

نخست‌وزیر ارمنستان در حالی درباره وقوع جنگ جدید با آذربایجان هشدار داد که به عقیده کارشناسان، درگیری احتمالی میان این دو کشور این بار با دخالت بیشتر جمهوری اسلامی ایران و ترکیه همراه خواهد بود.

 ناگورنو -قره‌باغ بخشی از خاک جمهوری ‌‌آذربایجان محسوب می‌شود، اما اکثریتی ارمنی دارد. در حال حاضر، بخش‌های وسیعی از این ناحیه زیر تسلط «جمهوری آرتساخ» است که هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر از جهان