اعضای «پزشکان بدون مرز» در خارطوم هدف حمله ‏مردان مسلح قرار گرفتند

پزشکان بدون مرز در سودان: اگر چنین حمله‌ای یک ‌بار دیگر صورت بگیرد، دلیلی برای ادامه حضور ‏امدادگران این سازمان در خارطوم وجود نخواهد داشت

در حالی که درگیری‌های خونین در سودان وارد چهارمین ماه خود شده است، سازمان پزشکان بدون مرز از حمله مردان مسلح به امدادگران این سازمان در خارطوم، پایتخت سودان، خبر داد.

به گزارش سازمان پزشکان بدون مرز، این حمله روز پنجشنبه ۲۰ ژوییه (۲۹ تیر) هنگامی روی داد که گروهی متشکل از ۱۸ امدادگر این سازمان در حال انتقال تجهیزات پزشکی به بیمارستان ترکیه در جنوب خارطوم بودند.

مشخص نیست کدام‌یک از طرف‌های درگیر در این حمله دست داشته‌ است. در بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز، بدون اشاره به عاملان این حمله، آمده است: «مردان مسلح پس از مشاجره با امدادگران در خصوص دلیل حضور و فعالیت این سازمان، آن‌ها را مورد ضرب و جرح قرار دادند.» پزشکان بدون مرز در ادامه این بیانیه نوشت که «مردان مسلح یکی از رانندگان گروه را بازداشت و او را به مرگ تهدید کردند و سپس یکی از خودروها را ربودند.»

سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) ‌به صحنه رویارویی نیروهای ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش آن کشور، و ژنرال محمد حمدان، معروف به حمدتی و فرمانده گروه شبه‌نظامی موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع، تبدیل شده است.

این دو ژنرال، که در جریان کودتای اکتبر ۲۰۲۱ کنار یکدیگر بودند و دولت غیرنظامی سودان را سرنگون کردند، از حدود چهار ماه پیش درگیر جنگی شده‌اند که انتقال دموکراتیک قدرت و ادغام نیروهای واکنش سریع در بدنه ارتش را از مسیر خود خارج کرد. ادامه اختلاف‌ها به خصومت و خون‌ریزی انجامید. در جریان این درگیری‌ها تا کنون دست‌کم سه هزار تن کشته و بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، در داخل و خارج از سودان، بی‌خانمان و آواره شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از شاهدان عینی نوشت که نبردهای خیابانی، حمله هوایی، و تبادل آتش توپخانه‌های دو طرف همچنان خارطوم و برخی شهرهای دیگر، از جمله العبید در جنوب کشور، را می‌لرزاند.

پزشکان بدون مرز در حالی هدف این حمله قرار گرفت که فقط دو بیمارستان در جنوب خارطوم فعالیت دارد. بقیه بیمارستان‌ها به‌دلیل درگیری‌های خونین و بمباران ویران یا بسته شده‌ است. هر دو بیمارستان در منطقه‌ای قرار دارد که زیر تسلط نیروهای پشتیبانی سریع است.

کریستف گارنیه، مدیر اورژانس سازمان پزشکان بدون مرز در سودان، می‌گوید اگر چنین حمله‌ای یک‌ بار دیگر صورت بگیرد و ماموریت آن‌ها با اختلال روبه‌رو شود، حضور امدادگران این سازمان در خارطوم جنگ‌زده توجیهی نخواهد داشت.

به گفته پزشکان بدون مرز، این سازمان از آغاز درگیری‌ها در سودان تا کنون بیش از ۱۶۰۰ مجروح جنگی را در خارطوم درمان کرده‌ است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در این مدت بیش از ۵۱ حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سودان شده است که در اثر آن، ۱۰ تن جان باخته‌ و ۲۴ نفر نیز زخمی شده‌اند.

خشونت‌های خونین در دارفور نیز ادامه دارد. در حالی که نیروهای پشتیبانی سریع از این خشونت‌ها با عنوان «درگیری‌های قبیله‌ای» یاد می‌کنند، مدافعان حقوق بشر این نیروها و شبه‌نظامیان متحدشان را به جنایت‌های متعدد، از جمله تجاوز، قتل، غارت، و کشتار اقلیت‌های قومی، متهم می‌کنند.

کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، هفته گذشته گفت که تحقیق جدیدی درباره رشته جنایت‌های جنگی اخیر در دارفور آغاز شده است. دقیقا ۲۰ سال پیش، دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر در دارفور کشته شدند. در پی آن، دیوان کیفری بین‌المللی در همان سال عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سابق کشور، را به جنایت جنگی علیه بشر و نسل‌کشی متهم و حکم بازداشت او را صادر کرد.

با اینکه ارتش از نظر نیروی هوایی و تجهیزات نظامی قوای برتر است، نیروهای پشتیبانی سریع با در اختیار داشتن ده‌ها هزار جنگجو از ترفندهای چریکی بهره می‌گیرند. نتیجه اینکه ادامه درگیری‌های فرسایشی در این سرزمین واقع‌شده میان شاخ آفریقا و منطقه ساحل و دریای سرخ ممکن است این کشور را به جنگ داخلی گسترده‌تری بکشاند و دیگر عوامل داخلی و خارجی را نیز درگیر کند.

در حالی که هیچ‌یک از دو طرف حاضر به کوتاه آمدن نیست، گروه بین‌المللی بحران پیش از این هشدار داد که سودان فروپاشیده ممکن است به پناهگاهی برای مزدوران جنگی، قاچاقچیان، و ستیزه‌جویان فراملتی بدل شود؛ چیزی که برای کشورهای همسایه خطری جدی محسوب می‌شود.

سازمان ملل متحد نیز بارها نگرانی خود را از بروز فاجعه انسانی در سودان اعلام کرده است. با وجود میانجیگری‌ خارجی‌ها، از اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد گرفته تا عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بریتانیا و آمریکا، و به‌رغم تمدید چندباره آتش‌بس، پایان این درگیری‌ها و برقراری آرامش در آن کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بیشتر از جهان