فروش جواهرات «بدنام» دوران نازی‌ها رکورد الیزابت تیلور را شکست

هلموت هورتن از راه خریدن اموال یهودیانی که در دوران نازی‌ها، در زیر ‌فشار، مجبور به فروش داشته‌های خود شده بودند، ثروت اندوخته بود

حراج مجموعه جواهرات هایدی هورتون، میلیاردر فقید اتریشی، رکوردی را که بیش از یک دهه پیش الیزابت تیلور، بازیگر فقید، ثبت کرده بود، شکست، اما حاشیه‌های آن بیشتر از آنکه به قیمت جواهرات مربوط باشد، «بدنامی» این جواهرات را بازگو می‌کند. 

ماه مه گذشته، در چند جلسه، صدها قطعه جواهر در خانه حراج کریستیز در مجموع به قیمت ۱۳۷ میلیون دلار فروخته شد تا رکورد فروش مجموعه جواهرات الیزابت تیلور در سال ۲۰۱۱ به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار شکسته شود.

بر اساس گزارش فوربز، هورتن در زمان مرگش در ژوئن سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار دارایی خالص داشت. او پس از مرگ شوهر اولش هلموت هورتن، تاجر آلمانی، در سال ۱۹۸۷ یک میلیارد دلار از او به ارث برده بود.

از آنجا که پدر هورتن حکاک بود، او از جوانی با جذابیت جواهرات زیبا آشنا شد. به گفته مسئولان این خانه حراج، «عشق او به جواهرات و هنر پس از ازدواج عمیق‌تر شد.»

بعدها، او صاحب مجموعه‌ای از آثار هنری تزیینی، مدرن، و معاصر شد که برخی از آن‌ها در موزه‌اش نگهداری می‌شود، از جمله تابلو «فرح دیبا» اثر اندی وارهول.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقادهای فراوانی نیز به این حراج شد. به گفته کریستیز، هلموت هورتن از راه خریدن اموال یهودیانی که در دوران نازی‌ها، در زیر ‌فشار، مجبور به فروش داشته‌های خود شده بودند، ثروت اندوخته بود. بنابراین، آن‌ها قصد دارند از درآمد حاصل از این حراج «سهم چشمگیری» به سازمانی بپردازند که در عرصه تحقیق و آموزش دادن درباره هولوکاست فعال است.

مهم‌ترین جواهرات مجموعه «دنیای هایدی هورتن»

در  دو حراج حضوری  ۱۰ و ۱۲ مه،  چند قطعه چشمگیر وجود داشت. یک حلقه الماس‌نشان صورتی کمیاب بیست قیراطی به قیمت پنج میلیون دلار فروخته شد. انگشتر مشابهی از بولگاری را حدود ده میلیون دلار خریدند. انگشتر کمیاب یاقوت کبود کارتیه یک ‌میلیون و ۶۵۰ هزار دلار به فروش رفت.

یکی از مشهورترین قطعات این حراج جواهری به نام «اشک هندوستان» (BRIOLETTE OF INDIA) بود . این جواهر قدیمی‌ترین الماس ثبت‌شده در جهان است، حتی قدیمی‌تر از کوه نور معروف.

گفته می‌شود این الماس در اختیار چند شخصیت معروف تاریخی مانند «شاه ریچارد شیردل» بوده است که آن را در جنگ‌های صلیبی همراه خودش داشت. تا چند قرن خبری از این الماس نبود، تا اینکه نشانه‌هایی از آن در دربار فرانسه پیدا شد. سپس، در اوایل قرن بیستم، این قطعه جواهر به دست جواهرسازان کارتیه رسید و سرانجام سر از مجموعه هایدی هورتن درآورد.

یک گردنبند الماس باشکوه با تراش بریولت ۹۰.۳۶ قیراطی و زنجیر جداشدنی الماس‌نشان ۶.۳ میلیون فرانک (۷ میلیون دلار) فروخته شد.

پرحاشیه‌ترین تکه جواهر نیز انگشتر یاقوت سرخ «طلوع آفتاب» کارتیه بود که با ماجراهای پیش آمده پایین‌تر از قیمت تعیین‌شده ۱۳ میلیون فرانک سوییس (حدود ۱۴.۶ میلیون دلار)  فروخته شد.

به دلیل موج انتقادهای پیش آمده، کریستیز گفت که درآمد این حراج به بنیاد هایدی هورتن اختصاص خواهد یافت که از مجموعه هایدی هورتن- موزه‌ای که او قبل از مرگش در وین، اتریش، تاسیس کرده بود- و همچنین از پژوهش‌های پزشکی و رفاه کودکان و دیگر موارد حمایت مالی می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان و طبق گفته خانه حراج کریستیز، بیش از ۷۰۰ قطعه جواهر متعلق به هورتون، مجموعه‌دار هنری، در مجموعه‌ای از حراج‌ها در هتل «چهار فصل» ژنو به‌صورت آنلاین فروخته شد.

این مجموعه، که از آن به‌عنوان «بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین» مجموعه جواهرات خصوصی که تا به حال به حراج گذاشته شده است یاد می‌شود، مجموعه‌های الیزابت تیلور ۲۰۱۱ و حراج‌های ۲۰۱۹ مجموعهMaharajas & Mughal Magnificence  را که بیش از ۱۱۰ میلیون دلار درآمد داشتند، پشت سر گذاشت.

بیشتر از زندگی