سخنگوی کاخ سفید: دنبال درگیری نظامی در خلیج‌ فارس نیستیم

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها، ارتش آمریکا ناوهای جنگی و تجهیزات بیشتری به خاورمیانه اعزام کرده است

سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا توان لازم برای دفاع از خود و شرکایش را دارد-Getty Images via AFP

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به اعزام نیرو و تجهیزات جدید ازجمله جنگنده‌های اف-۱۶ به خاورمیانه و احتمال درگیری نظامی با ایران گفت که هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد درگیری مسلحانه در منطقه خلیج‌فارس باشد.

او درعین‌حال به افزایش حمله‌های جمهوری اسلامی به کشتی‌های دریایی اشاره کرد و افزود: «این حمله‌ها تقریبا بدون کاهش ادامه داشته‌اند. برخی موفقیت‌آمیز بودند و برخی نه، زیرا ما مداخله می‌کنیم.»

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که پنتاگون با هدف جلوگیری از حمله‌های جمهوری اسلامی، نیرو و تجهیزات جدید در خلیج‌فارس مستقر می‌کند.

جان کربی در واکنش به سخنان تهدیدآمیز علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، نیز گفت"«ما از رژیم ایران می‌خواهیم به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده‌اش پایان دهد.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه، کشورهای دیگر ازجمله بریتانیا و آمریکا را تهدید کرد و گفت هر شرکتی که نفت ایران را از کشتی‌های نفتی تخلیه کند با برخورد تلافی‌جویانه روبرو خواهد شد. او همچنین آمریکا را در ماجرای تخلیه نفت ایران از یک کشتی نفتی در ماه آوریل «مسئول» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با صدای آمریکا، به‌طور تلویحی این تهدیدها را پاسخ داد و گفت که ما توانایی موردنیاز خود را داریم و متحدان و شرکای ما نیز اطمینان دارند که ایالات‌متحده آمریکا توانایی لازم برای دفاع از خود و منافعش را در منطقه دارد.

ارتش آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که با توجه به افزایش تنش‌ها با جمهوری اسلامی ایران، ناوهای جنگی و نیروها و تجهیزات بیشتری را به خاورمیانه اعزام می‌کند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، هم دستور اعزام واحد ویژه دریانوردی به منطقه را صادر کرد. نیروی ویژه دریایی شامل دو هزار نیروی دریایی و سه ناو است که باند فرود جنگنده و هلی‌کوپتر دارد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که پنتاگون پیش‌تر از اعزام جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۳۵ و ناوشکن یو‌اس‌اس توماس هادنر به منطقه خبر داده بود. جنگنده‌های اف-۱۶ پس از آن راهی خلیج‌ فارس شدند که جمهوری اسلامی قصد داشت دو نفت‌کش تجاری در نزدیکی تنگه هرمز را توقیف کند. نیروهای آمریکایی در هر دو مورد مداخله کردند.

پیش‌تر، یک مقام دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به آسوشیتدپرس گفته بود که جنگنده‌های اف-۱۶ با پوشش دادن کشتی‌هایی که در این آبراه در حال حرکت‌اند، دید ارتش را در منطقه تقویت می‌کنند و به‌این‌ترتیب، مانع تحرکات ایران علیه نفت‌کش‌ها در آب‌های بین‌المللی منطقه می‌شوند.