ده واگویه از زنان که معنا‌بخش این دهه میلادی شدند

زنانی که با سخنرانی‌هایشان یک جهان را میخکوب کردند

اِما گونزالز.، فعال اجتماعی و حامی قانون کنترل سلاح در آمریکا - Nicholas Kamm / AFP

سال‌های 2010 شاهد نقاط عطف بسیاری در زمینه‌های توانمدسازی زنان، دستمزد برابر و برابری جنسیتی بود. تنها در دو سال گذشته، جنبش‌های جهانی همچون «من هم» (#MeToo) و «دیگر بس است» (TimesUp) دگرگونی‌های اجتماعی عمده‌ای را رقم زدند. 

در دیگر سو، رهبران زن پیشگام بحث‌هایی کلیدی همچون تغییرات اقلیمی، آموزش و خشونت با اسلحه شدند.

سخنرانی‌های زیادی از سوی زنان در این ده سال ایراد شده که ارزش دوباره دیدن دارند، اما تنها چند قطعه برگزیده از آن‌ها در دهه‌های آتی ماندگار خواهند شد.

چه کسی می‌تواند لحظه‌ای را فراموش کند که پاتریشیا آرکت، آنچنان شکوهمندانه از سخنرانی خود - در انتخابش به عنوان بهترین بازیگر زن در اسکار 2015، به عنوان فرصتی برای مطالبه دستمزد برابر میان زنان و مردان استفاده کرد؟

یا زمانی که اپرا وینفری در مراسم گلدن گلوب سال 2018، وارد صحنه شده و به عنوان نخستین زن سیاهپوست جایزه «سیسیل بی. دمیل» را به پاس یک عمر دستاورد تصاحب کرد. سخنرانی وینفری با صحبت‌های شخصی او درباره دستاوردهایش آغاز و با درخواست شورانگیز او برای مبارزه با آزار جنسی پایان گرفت. سخنرانی‌ای چنان اثرگذار که به حدس و گمان‌ها درباره قصد او برای شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری دامن زد.   

اما مراسم توزیع جوایز تنها مکان‌هایی نیستند که با صدای زنان قدرتمند به لرزه درآمده باشند. نگاه کنید به نشست تغییرات اقلیمی امسال سازمان ملل، جایی که یک فعال نوجوان محیط زیست، گرتا تونبرگ، با گفتن این نکته به رهبران جهان که با بی‌عملی خود در این زمینه به جوانان «خیانت» می‌کنند، دل آنان را خالی کرد.

اقدام تونبرگ در سازمان ملل تنها چند سال پس از این صورت گرفت که اِما واتسون سخنرانی مشابهی را در سال 2014 ایراد کرده بود. واتسون تا آن زمان بیشتر به عنوان هنرپیشه نقش «هرماینی گرنجر» در فیلم «هری پاتر» شناخته می‌شد، ولی از آن پس به یک هوادار دو آتشه حقوق زنان بدل شد؛ دگرگونی‌ای که که بی‌شک با سخنان پرشور او درباره برابری جنسیتی همان سالش در سازمان ملل کلید خورد.   

این بازیگر که در آن زمان به تازگی به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل برگزیده شده بود، گفت: «من متوجه شده‌ام که مبارزه برای حقوق زنان اغلب مترداف شده با مرد ستیزی، اگر تنها در مورد یک چیز اطمینان داشته باشم، این است که این وضع باید متوقف شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان اثرگذار زنان همچنین به لحظات تاریک این دهه نور تابانده و آن‌ها را روشن ساخت. همچون زمانی که دانش‌آموز دبیرستانی، اِما گونزالز، در پی تیراندازی در مدرسه «پارکلند»، که در آن 17 تن از همکلاسی‌هایش کشته شدند، خواستار اقدام فوری قانون‌گذاران ایالات متحده شد.  

گونزالز که در آن زمان فقط 19 سال داشت، در جریان «راهپیمایی برای زندگی» این گونه سخن گفت: «ما سوگواریم، ما برآشفته‌ایم، و بی‌محابا و از سر ناگزیری از واژگان خود بهره می‌جوییم؛ چرا که این تنها چیزی است که میان ما و تکرار این حادثه می‌ایستد.»

در جای دیگر، سخنرانی‌های الهام‌بخشی را از همسران رؤسای جمهوری پیشین، فعالان و سیاستمداران شنیدیم که در موقعیت‌های گوناگون، از همایش‌های «تِد تاک» گرفته تا نطق‌های دانشگاهی، ایراد شدند.

برای دیدن 10 واگویه برگزیده ما از زنان در دهه گذشته، روی گالری بالا کلیک کنید.

© The Independent

بیشتر از جهان