زنان تا ۲۵۷ سال دیگر به دستمزد برابر دست خواهند یافت

ممکن است بیش از دو قرن طول بکشد تا زنان به دستمزد برابر با مردان دست یابند

سرعت اعمال تغییرات در راستای کاهش فاصله درآمد بین زنان و مردان در محیط کار، از همه موارد دیگر کندتر است. - Pexels

بنا به یافته‌های تحقیقی جدید، ممکن است بیش از دو قرن طول بکشد تا زنان به دستمزد برابر با مردان دست یابند.

گزارش جهانی فاصله جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است که زنان و مردان طی ۲۵۷ سال آینده دستمزدی برابر خواهند داشت. این گزارش خود حاکی از افزایش این فاصله از سال ۲۰۱۸ است، زیرا در گزارش آن سال،  ۲۰۲ سال برای آن محدوده زمانی پیش‌بینی شده بود.

از سال ۲۰۰۶، شاخص جهانی فاصله جنسیتی به بررسی تبعیض‌ بر اساس جنسیت در زمینه‌های آموزش، بهداشت، سیاست و اقتصاد پرداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به یافته این تحقیق، به صورت کلی و به طور میانگین در هر چهار بخش مذکور، زنان باید ۹۹.۵ سال صبر کنند تا به دستمزد برابر با مردان برسند. این رقم، از سال ۲۰۱۸  که آن را ۱۰۸ سال معین کرده بود، کمی بهبود یافته است .

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود از اطلاعات موجود ۱۵۳ کشور استفاده کرده است تا آنها را بر اساس میزان برابری جنسیتی، رتبه‌بندی کند.

برای یازدهمین بار متوالی، ایسلند در صدر فهرست نشسته است. فاصله دستمزد میان زن و مرد در این کشور تا ۸۸ درصد کاهش یافته است که نسبت به سال گذشته نیز بهبود یافته است.

در جایگاه‌های بعدی، کشورهای نروژ، فنلاند، سوئد و نیکاراگوئه قرار دارند که همه آن‌ها فاصله دستمزد زن و مرد را تا ۸۰ درصد کاهش داده‌اند.

بریتانیا در مقایسه با سال گذشته ۶ رتبه سقوط کرده است و در جایگاه ۲۱ام نشسته است، و یمن قعرنشین فهرست شده است.

۵ کشور برتری که بیشترین تغییرات مثبت را در این زمینه در سال جاری میلادی داشتند، عبارتند از اتیوپی، اسپانیا، مالی، آلبانی، و مکزیک.

این پژوهش که در روز سه‌شنبه منتشر شد، همچنین به این نتیجه رسیده است که سرعت اعمال تغییرات در راستای کاهش فاصله درآمد بین زنان و مردان در محیط کار، از همه موارد دیگر کندتر است.

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، دومین دسته آهسته، توانمدسازی سیاسی زنان است که کاهش فاصله جنسیتی در آن، زمانی طولانی طلب خواهد کرد و زنان به طور میانگین باید ۹۹.۵ سال صبر کنند تا به دستمزد برابر دست یابند.

در همین حال، به خاطر پیشرفت‌های کشورهای مترقی، در زمینه دسترسی به آموزش، تا ۱۲ سال دیگر خبری از فاصله جنسیتی نخواهد بود.

این پژوهش نتیجه گرفته است که وقتی نوبت به حضور زنان در مناسب مدیریتی و رهبری می‌رسد، «ترقیات آهسته ولی مثبتی» در حال وقوع است. با این وجود، تعداد بانوان مشغول در بازار کار، ایستا و ثابت است و تضاد طبقاتی به طور میانگین عمیق‌تر شده است.

ریچل توماس، موسس سایت LeanIn.Org که مروج برابری زنان در محیط کار است، به رویترز گفت: «یافته‌های مجمع جهانی اقتصاد ناامیدکننده است، ولی چندان هم نامنتظره نیست. شرکت‌ها باید گام‌هایی شجاعانه بردارند تا مطمئن شوند که روند استخدام در آن‌ها منصفانه و دربرگیرنده همه بوده است،.   و زنان را نیز از تعلیمات و راهنمایی‌هایی که برای پیشرفت‌شان نیاز دارند، برخوردار کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان