تجمع‌های دانشجویی در اعتراض به «سرکوب سفید»

فعالان دانشجویی از رد گسترده «درخواست‌های حذف پزشکی» در دانشگاه‌های تهران و یزد به‌عنوان بخش دیگری از «سرکوب سفید» یاد می‌کنند

در پی تشدید فشارها بر دانشجویان معترض و اقدام مقام‌های حکومتی در به اجرا گذاشتن «سرکوب سفید» علیه دانشگاهیان، دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی  روز چهارشنبه در اعتراض به «قطع غذای خوابگاه‌ها در ایام تابستان» اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.

هم‌زمان، فعالان دانشجویی از رد گسترده «درخواست‌های حذف [دروس به‌علت] پزشکی» در دانشگاه‌های تهران و یزد به‌عنوان بخش دیگری از سرکوب سفید دانشجویان خبر دادند.

در جریان این تجمع اعتراضی، دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردها و سردادن شعارهایی چون «دانشگاه پولکی، وعده‌های الکی»، «بودجه ما کجا رفت؟» و «نود سال افتخار، مسئولین بی‌بخار»، به قطع امکانات خدماتی و از جمله غذای دانشجویان ساکن خوابگاه اعتراض کردند.

امیررضا شاهانی، سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در روزهای گذشته به دانشجویان وعده داده بود که «غذای دانشجویان خوابگاهی در طول تابستان» تامین خواهد شد، اما با گذشت چند روز، پس از آنکه این وعده محقق نشد، دانشجویان روز چهارشنبه اقدام به برپایی تجمع اعتراضی در محوطه ساختمان مرکزی این دانشگاه کردند.

در همین حال، کانال شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گزارش داد که پس از بدقولی هیئت رئیسه‌ دانشگاه و «عدم تهیه‌ وعده‌ غذایی برای دانشجویان خوابگاهی در تابستان»، این شورا موضوع را در جلسه ۲۴ تیر با سرپرست دانشگاه مطرح کرده است، اما امیررضا شاهانی «تمامی پیشنهادات مطرح شده [را] به دلایل و بهانه‌های همیشگی نظیر کمبود بودجه» رد کرده است.

شورای صنفی دانشگاه خواجه نصیر همچنین تاکید کرد که غذای دانشجویان ساکن خوابگاه این دانشگاه در حالی قطع شده است که پیش‌تر حسن کریمی، رئیس وقت دانشگاه، در جلسه اردیبهشت ماه با اعضای این شورا گفته بود که دانشگاه به «تهیه غذای گرم» برای دانشجویان خوابگاهی «مطابق سال‌های گذشته» متعهد است. اما امیررضا شاهانی، سرپرست جدید دانشگاه خواجه نصیر، حاضر به پاسخگویی درباره دلیل قطع غذای این دانشجویان نیست.

 در همین حال، شوراهای صنفی دانشجویان کشور از ابعاد تازه فشارها بر دانشجویان در دانشگاه‌های کشور گزارش داد و از جمله نوشت که مقام‌های دانشگاه یزد با «رد درخواست حذف پزشکی» درس‌ها، شماری از دانشجویان این دانشگاه را در آستانه «اخراج» قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر این گزارش، مقام‌های دانشگاه تهران نیز با بسیاری از «درخواست‌های حذف پزشکی» مخالفت کرده‌اند. رئیس درمانگاه دانشگاه تهران با «رد سلیقه‌ای درخواست‌ حذف پزشکی»، دانشجویان بسیاری را زیر فشار قرار داده‌ است.

«حذف پزشکی» یکی از راه‌های حذف اضطراری برخی از دروس نیم‌سال است که معمولا با ارائه گواهی پزشکی یا تایید درمانگاه‌های دانشگاه‌‌ها  پذیرفته می‌شود، اما بنا بر اعلام شوراهای صنفی دانشجویان، در چند هفته اخیر درخواست‌های حذف پزشکی دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان معترضی که ورودشان به دانشگاه مدتی ممنوع‌ شده بود، «رد» شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور با اشاره به اینکه «سرکوب دانشجویان در پوشش امور آموزشی پیش از این نیز در بسیاری از دانشگاه‌ها رخ داده بود»، افزود که مدیران و دیگر مسئولان دانشگاه‌ها «در این شیوه سرکوب، بدون صادر کردن احکام انضباطی سنگین و هزینه‌زا [برای حکومت]، دانشجویان را در سکوت و به بهانه‌های آموزشی تحت فشار قرار می‌دهند و با سوءاستفاده از قوانین آموزشی همچون سنوات مجاز»، دانشجویان را تا «پای اخراج از دانشگاه» پیش‌ می‌برند.

افزایش فشارها تا حد «قطع غذای دانشجویان خوابگاهی» و استفاده از ابزارهایی چون «رد درخواست حذف پزشکی» و دیگر روش‌ها علیه دانشجویان معترض در حالی افزایش یافته است که کانال دانشجویان متحد روز ۲۵ تیر با انتشار گزارشی از ابعاد سرکوب دانشجویان معترض تاکید کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پس از «بازداشت فله‌ای» معترضان در ماه‌های اول خیزش سراسری و «تبدیل دانشگاه به یک نهاد امنیتی برای سرکوب دانشجویان» در فاصله آبان تا بهمن گذشته، از ابتدای سال ۱۴۰۲ «سرکوب سفید» را در دانشگاه‌ها به اجرا گذاشته‌اند.