سپیده قلیان حاضر نشد حجاب اجباری را رعایت کند، دادگاه لغو شد

دادگاه سپیده قلیان با شکایت آمنه سادات ذبیح پور قرار بود آنلاین و علنی برگزار شود

دادگاه آنلاین سپیده قلیان، زندانی سیاسی با شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور، «بازجوخبرنگار» صداوسیما، که قرار بود صبح چهارشنبه ۲۸ تیر برگزار شود، در پی خودداری این فعال مدنی از حضور در دادگاه با حجاب اجباری لغو شد.

خبرگزاری میزان، ارگان خبری قوه قضاییه، ضمن اعلام این خبر، سپیده قلیان را به «نشر اکاذیب» علیه آمنه سادات ذبیح‌پور متهم کرد و به نقل از مسئولان شعبه ۱۲۰۷ دادگاه کیفری ۲ نوشت: «علی‌رغم حضور ریاست دادگاه، نماینده دادستان، نماینده شاکی و انتظار طولانی‌مدت دادگاه، سپیده قلیان با عنایت به توصیه‌های فراوان حاضر به رعایت حجاب و شئون اسلامی نشد؛ لذا برای تشکیل جلسه به دادگاه اعزام نشد.»

سپیده قلیان پیش‌تر گفته بود که آمنه سادات ذبیح‌پور با نام «عسکری» در مراحل شکنجه و بازجویی‌اش در زندان اوین حضور داشته است. قرار بود رسیدگی به شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور علیه سپیده قلیان صبح چهارشنبه در پلتفرم اسکای‌روم و به‌صورت علنی برگزار شود.

سپیده قلیان ابتدا اعلام کرد که در دادگاه نمایشی جمهوری اسلامی شرکت نمی‌کند اما پس از دریافت ابلاغیه، روز سه‌شنبه ۲۷ تیر در نامه‌ای، خطاب به مردم ایران نوشت: «امروز به من ابلاغ کردند که دادگاه من فردا علنی برگزار خواهد شد. از آنجا که از بازگویی حقیقت در ملاعام هیچ ترسی ندارم، تصمیم گرفتم در این بیدادگاه شرکت و از خودم دفاع کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قلیان در این نامه از «خبرنگاران و فعالان» نیز خواست در میان خیل «امنیتی‌کاران خبری و فرهنگی» در دادگاه او حاضر شوند و سراغ «حقیقت» را بگیرند.

اسفند ۱۴۰۱ ویدیویی از سپیده قلیان در رسانه‌ها و فضای مجازی فراگیر شد که نشان می‌داد اندکی پس از آزادی، در همراهی با خیزش سراسری شعار می‌دهد: «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک». پس از انتشار این ویدیو، ماموران حکومتی بار دیگر او را بازداشت کردند و قوه قضاییه نیز پرونده جدیدی برایش باز کرد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، روز ۲۲ فروردین در یک نشست خبری، باز شدن پرونده جدید علیه سپیده قلیان را تایید کرد و مدعی شد که این فعال سیاسی «مرتکب اهانت» شده است.

سپیده قلیان در پرونده مربوط به شعار علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با حکم دادگاه به دو سال زندان و مجازات‌ تکمیلی شامل منع عضویت در گروه‌های سیاسی‌ــاجتماعی، ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند و منع اقامت در تهران و استان‌های همسایه به مدت دو سال محکوم شد. پس از آن، مهدی قلیان، برادر سپیده قلیان، در اینستاگرام نوشت که خواهرش بابت «۱۰ ثانیه ویدیو» به دو سال حبس محکوم شده است. 

سپیده قلیان، حامی حقوق کارگران، در حالی با دستگیری و پرونده‌سازی‌های جدید روبرو شده است که ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ پس از تحمل چهار سال و هفت ماه حبس در زندان‌های مختلف اوین، بوشهر و سپیدار اهواز، آزاد شده بود. ماموران امنیتی سپیده قلیان را چند ساعت پس از آزادی در جاده قم‌ به اراک وقتی به اتفاق خانواده‌اش به سمت دزفول در حرکت بود، بازداشت کردند.