نتانیاهو در رای‌گیری حزب لیکود به پیروزی چشمگیری دست یافت

گیدئون سار، رقیب انتخاباتی نخست وزیر شکست را پذیرفت

نتانیاهو تنها یک ساعت پس از بسته شدن حوزه‌های انتخاباتی در توییتی نوشت: «یک پیروزی بزرگ!» -AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیش از انتخابات عمومی ماه مارس، در رای‌گیری انتخابات داخلی حزب لیکود به پیروزی چشمگیری دست یافت.

آقای نتانیاهو - که به مدت ۱۴ سال در مقام رهبری حزب بوده است، با ۴۱.۷۹۲ رای موافق، رقیب انتخاباتی‌اش، گیدئون سار، را با ۵/۷۲ درصد آرا شکست داد. آقای سار با ۱۵.۸۸۵ رای، ۵/۲۷ درصد آرا را از آن خود کرد.

نتیجه این رای‌گیری موقعیت نخست وزیر را پیش از انتخابات عمومی فصل بهار تقویت می‌کند، اما در عین حال، احتمالا بن بست سیاسی اسرائیل را هم به درازا خواهد کشاند.

آقای نتانیاهو به دنبال آن که رهبری‌اش با چالش‌های مربوط به اتهام فساد ونیز ناتوانی در تشکیل دولت روبرو شده بود، در صدد بود شورش‌ها و اعتراض‌های داخل حزبی را سرکوب کند. او در پی دو انتخابات عمومی، قادر نبوده یک دولت ائتلافی با دیگر احزاب تشکیل دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رقیب اصلی آقای نتانیاهو، بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید، از تشکیل یک ائتلاف وحدت ملی با آقای نتانیاهو سر باز زد، زیرا نگران آن بود که توجه نتانیاهو بر پیگیری‌های قانونی مرتبط با پرونده فساد مالی‌اش متمرکز شود.

آقای نتانیاهو که این اتهامات را به شدت تکذیب می‌کند، عقب ننشست و در عوض درصدد بر آمد پیش از انتخابات عمومی موقعیتش را میان حزب خود تقویت کند.

او تنها یک ساعت پس از بسته شدن حوزه‌های انتخاباتی در توییتی نوشت: «یک پیروزی بزرگ!»

نخست وزیر اسرائیل در ادامه نوشت: «از اعضای لیکود برای اعتماد، حمایت و محبت‌شان سپاسگزارم. اگر خدا بخواهد، لیکود را در انتخابات بعدی به یک پیروزی بزرگ رهنمون خواهم کرد.» 

آقای سار نیز در توییتی به آقای نتانیاهو تبریک گفت و وعده داد در انتخابات عمومی از او حمایت کند.

او افزود: «من هیچ مسئله ای در مورد این رقابت انتخاباتی ندارم. هرکه آماده نباشد در راه اعتقاداتش خطر کند، هرگز پیروز نخواهد شد.» 

در میان بزرگ‌ترین بن‌بست سیاسی اسرائیل، آقای سار - که پیشتر وزیر آموزش و کشور بودهف موفق شد حمایت گروه کوچکی از اعضای مخالف دولت در میان حزب لیکود را جلب کند، که معتقدند زمان آن فرا رسیده که حزب دارای یک رهبری جدید بشود.

در حالی که اعضای حزب لیکود راهی حوزه‌های انتخاباتی بودند، آقای سار به خبرنگاران گفت کشور نیازمند «یک راه نوین... برای تشکیل دولتی قدرتمند و باثبات است که بتواند مردم اسرائیل را متحد کند.»

انتظار نمی‌رفت آقای سار در انتخابات حزب پیروز شود، اما بنیامین نتانیاهو، پرسابقه ترین نخست وزیر اسرائیل در این مقام، همچنان با شدت و حدت دست به مبارزه زده و ضمن توصیف آقای سار به عنوان شخصیتی بی تجربه، دستاوردهای امنیتی و جسارت دیپلماتیک خودش را برجسته کرد.

هوادارن نتانیاهو نیز به سهم خود آقای سار را متهم کردند که در پشت پرونده فساد مالی و بخشی از اقداماتی است که نتانیاهو آن را «ارعاب سیاسی» برای سرنگونی خود خوانده است.

نتانیاهو که در حال حاضر مصدر یک دولت موقت است، همچنین به خاطر نحوه برخوردش با بحران امنیتی در نوار غزه به باد انتقاد گرفته شده است.

در طول هجده ماه گذشته، آتشباری‌های سنگینی میان شبه‌نظامیان غزه و نیروهای امنیتی اسرائیل رخ داده است.

در واقع، روز چهارشنبه نیروهای امنیتی اسرائیل ناگزیر شدند به دنبال شلیک یک موشک از غزه - که آژیرها را به صدا درآورد، نخست وزیر را که در حال سخنرانی در کارزار انتخاباتی‌اش در شهر اشکلون بود، از محل خارج کنند. 

این دومین باری بود که او به خاطر آتشباری از ناحیه نوار غزه با شتاب از محل بیرون برده می‌شد. در ماه سپتامبر نیز پرتاب موشک دیگری موجب شد نخست وزیر به پناهگاه موشکی شهر مجاور اشدود منتقل شود.

در این میان، آقای گانتس، در واکنش به پیروزی نتانیاهو گفته است حزب آبی و سفید او باید در انتخابات عمومی فصل بهار پیروز شود.

او گفت: «به نظر می‌رسد متهم نتانیاهو، که کشور اسرائیل را به راه فساد می‌برد، به رهبری حزب لیکود ادامه خواهد داد.»

گانتس افزود: «کشور اسرائیل باید راه نوینی برای خود برگزیند. برای احقاق آن، حزب آبی و سفید باید به نتایجی قاطع دست یابد که ما را از بن بست سیاسی و فساد بیرون بکشد.»

© The Independent