نتانیاهو در چالش برای مقام رهبری حزب لیکود

نتانیاهو و گانتس گفته اند مایل به تشکیل یک دولت وحدت هستند

بنیامین نتانیاهو و همسرش سارا در کارزار انتخاباتی، ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹- AFp

 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تلاش حفظ قدرت و رهبری در رای گیری مقدماتی برای رهبری حزب لیکود در روز پنجشنبه است. آقای نتانیاهو نه تنها به دنبال دو انتخابات عمومی گذشته قادر به تشکیل دولت نبوده بلکه افزون بر آن با اتهام فساد نیز روبروست.  

نتانیاهو که به مدت ۱۴ سال رهبری حزب دست راستی لیکود را بر عهده داشته، امیدوار است بتواند شورش داخل حزبی به رهبری کهنه سیاستمدار، «گیدئون سار» (گدعون سَعر)، را بخواباند. آقای سار می گوید او برای پیروزی حزب در انتخابات عمومی آینده که قرار است در ماه مارس برگزار شود، شایسته تر است. 

آقای نتانیاهو به دنبال انتخابات عمومی ماه آوریل و سپتامبر همچنان نتوانسته اکثریت لازم در پارلمان اسرائیل، کنست، را بدست آورده و تشکیل دولت بدهد و حال شهروندان اسرائیل به گونه ای بیسابقه برای سومین بار در فصل بهار به پای صندوق های رای گیری خواهند رفت.

یکی دیگر از چالش های او در سال گذشته انتقادهایی بوده که در نتیجه بالاگرفتن آتشباری سنگین میان نیروهای امنیتی اسرائیل و شبه نظامیان غزه از وی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان مبارزات انتخاباتی آقای نتانیاهو در شهر اشکلون در جنوب اسرائیل در روز چهارشنبه، شلیک موشکی از سوری غزه به بلند شدن صدای آژیرها و گریز او از صحنه منجر شد. این دومین باری بود که نخست وزیر با شتاب صحنه سخنرانی را ترک می کرد. در ماه سپتامبر نیز آقای نتانیاهو در رویدادی مشابه به پناهگاه موشکی شهر مجاور در «اشدود» منتقل شد. 

اما به رغم مشکلات موجود و اتهام فساد، آقای نتانیاهو همچنان شخصیتی محبوب در میان حزب لیکود است.

نخست وزیر اسرائیل در صفحه فیسبوکش نوشت:«من سال ها برای کشور عزیزمان سخت کوشیدم. حالا می خواهم از من پشتیبانی کنید.»

«یک پیروزی بزرگ در انتخابات رهبری (حزب لیکود) متضمن یک پیروزی بزرگ در انتخابات پارلمانی خواهد بود.»

رقیب او آقای سار که پیشتر وزیر آموزش و کشور بوده از حمایت چند تن از مخالفان دولت در داخل حزب لیکود برخوردار است که می گویند زمان یک رهبری تازه فرا رسیده است.

هوای طوفانی پنجشنبه بعدازظهر می تواند به سود آقای سار تمام شود. رسانه ها می گویند تنها ۸ در صد واجدین، رای داده اند. 

حوزه های رای گیری در ساعت ۱۱ شب بسته می شوند و انتظار می رود نتایج مقدماتی در ساعات بامداد روز جمعه اعلام شد.

آقای سار به خبرنگاران گفت:«می توانیم امروز با دستیابی به پیروزی راه جدیدی به جلو باز کنیم که به ما امکان تشکیل یک دولت قدرتمند و باثبات را بدهد؛ که به ما امکان بدهد مردم اسرائیل را متحد کنیم که در حال حاضر احتمالا  مهمترین مسئله است.»

نتانیاهو که طولانی تر از سایر رهبران اسرائیل در این مقام بوده است، چالش های آقای سار را رد کرده و او را بی تجربه خوانده است. او در مقابل، دستاوردهای امنیتی و شجاعت دیپلماتیک خود را برجسته کرده است. 

اما سه مورد پرونده فساد مالی  و سوءاستفاده از مقام به منزله چالش های دشواری برای آقای نتانیاهوست. او متهم است که در مقابل دریافت هدایای گرانقیمت یا پوشش مثبت رسانه ای، قوانین و مقررات بازرگانی را زیر پا گذاشته است. 

او ضمن تکذیب این اتهامات پیگرد قانونی علیه خود را اقدامی با انگیزه سیاسی توصیف کرده است. هواداران آقای نتانیاهو نیز تلاش کرده اند آقای سار را به همان تخلفات متهم کنند. آقای سار هم دوبار در تشکیل یک دولت ائتلافی ناتوان بوده است.

رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو، بنی گانتس فرمانده سابق ارتش و رهبر حزب آبی و سفید هم قادر به تشکیل دولت نبوده است.

هم نتانیاهو و هم گانتس گفته اند مایل به تشکیل یک دولت وحدت هستند، اما بر سر مقام نخست وزیری نتانیاهو و پرونده فساد او با یکدیگر درگیر شده اند.

هرچند انتظار می رور آقای سار در انتخابات رهبری حزب لیکود بازنده شود، اما احتمالا در مقام رهبری می توانست پس از انتخابات ماه مارس، امکان بیشتری برای ایجاد یک دولت وحدت ملی به ائتلاف با حزب آبی و سفید گانتس داشته باشد.

نظرخواهی های اخیر حاکی از آن است که حزب لیکود در صورت رهبری سار میتواند دستگاه رهبری مستحکم تری با متحدان معمولش، ارتدکس های افراطی و ناسیونالیست ها ایجاد کند.

حدود ۱۱۶.۰۴۸ عضو حزب لیکود واجد شرایط رای دادن در انتخابات جاری هستند.

© The Independent