روسیه انفجار پل کریمه را به اوکراین نسبت داد

کی‌یف انگشت اتهام را به سوی مسکو گرفت و چنین‌ «تحریک‌هایی» را شیوه معمول روسیه برای حل مشکلاتش خواند

در پی وقوع انفجارهایی روی پل کریمه در بامداد دوشنبه و اعلام «وضعیت اضطراری»، رفت‌‌وآمد از طریق این پل متوقف شد.

رویترز به نقل از کانال خاکستری روسیه، کانال تلگرامی وابسته به گروه واگنر، نوشت که بین ساعت ۳ تا ۳:۳۰ بامداد دوشنبه ۱۷ ژوییه (۲۶ تیر) دو حمله به پل کریمه رخ داد که در اثر این حملات، یک زوج جان باختند و دخترشان نیز زخمی شد.

این پل در هفته‌های اخیر و در میانه تعطیلات با تراکم خودروهایی که برای گذر از آن کیلومتر‌ها صف کشیده بودند، مواجه بود. پس از این اتفاق، نیروهای پلیس خودروها را از پل دور کردند و مقام‌های شبه‌جزیره کریمه‌ــ که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک روسیه شد‌ــ از مردم خواستند از این پل عبور نکنند.

سرگئی اکسیونوف، فرماندار کریمه، بدون اشاره به جزئیات این حمله گفت که این حادثه در ستون ۱۴۵ بزرگ‌ترین پل اروپا روی داد. در ویدیویی که رسانه‌های محلی منتشر کردند، بخشی از جاده روی پل بین روسیه و کریمه شکافته شده است.

ناتالیا هومنیوک، سخنگوی ستاد فرماندهی نظامی جنوب اوکراین، انگشت اتهام را به سوی مسکو گرفت و در مصاحبه با رادیوی ملی رادا، گفت که چنین «تحریک‌‌هایی که مقام‌های اشغالگر کریمه فورا با صدای بلند گزارش می‌دهد، شیوه‌ای معمول است که مقام‌های کریمه و کشور متجاوز [روسیه] برای حل مشکلاتشان به آن متوسل می‌شوند».

از طرفی، مقام‌های روسیه نیز ادعا می‌کنند که اوکراین در حمله به این پل دست داشته است. این پل در اکتبر ۲۰۲۲ نیز هدف حمله قرار گرفت، که روسیه اوکراین را به این حمله متهم کرد. کی‌یف ماه‌ها بعد، به‌طور ضمنی اعتراف کرد که در این حمله دست داشته است. پس از نخستین حمله، پوتین دستور تعمیر پل را صادر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه به نقل یک منبع آگاه اوکراینی نوشت که نیروهای سرویس اطلاعاتی اوکراین در عملیاتی ویژه با پهپاد به پل ارتباطی روسیه و کریمه حمله کردند.

به باور برخی تحلیلگران، آسیب جدی به این پل می‌تواند خطوط تدارکاتی روسیه را به میزان قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

این حادثه در آستانه پایان توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه رخ داد. این توافق که با میانجی‌گری سازمان ملل صورت گرفته بود، روز دوشنبه منقضی می‌شود؛ آخرین کشتی یک روز پیش بندر اودسا را ترک کرد. مشخص نیست چنین رویدادی در این بزنگاه، بر تصمیم پوتین در زمینه صادرات غلات چه تاثیری خواهد گذاشت.

در حالی که تمدید توافق صادرات غلات اوکراین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، کی‌یف که حمایت نظامی تمام‌عیار غرب را با خود دارد، ضدحمله‌ای را که چند هفته‌ای از شروع آن می‌گذرد، در چند جبهه‌ ادامه می‌دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ضدحمله اوکراین را «شکست‌خورده» خوانده است؛ با این حال در ادامه تبادل آتش میان نیروهای نظامی روسیه و ارتش اوکراین، کی‌یف روز دوشنبه از پیشروی‌های قابل‌توجه در نزدیکی باخموت خبر داد.

رویترز به نقل از معاون وزارت دفاع اوکراین نوشت که ارتش این کشور منطقه‌ای به وسعت هفت کیلومترمربع در اطراف شهر باخموت را که نیروهای روسیه در ماه مه تصرف کرده بودند، پس گرفته‌ است. در همین حال، این مقام نظامی اوکراین اذعان کرد که نیروهای روسیه از هفته گذشته در منطقه‌ای از خارکف در حال پیشروی بوده‌اند.

بیشتر از جهان