سفر غافلگیرکننده: رئیس‌جمهور کره جنوبی در اوکراین

یون سوک یئول گفت کشورش بر حمایت خود از اوکراین می‌افزاید و به آن کلاه‌خود و زره می‌فرستد

Sergei SUPINSKY / AFP

یون سوک یئول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، روز شنبه در اقدامی غافلگیرکننده به اوکراین سفر کرد تا حمایت خود از این کشور را در مقابله با اشغال روسیه نشان دهد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر یون گفت رئیس‌جمهوری و همسرش، کیم کئون هی، پس از سفر خود به لیتوانی برای شرکت در نشست ناتو به لهستان و سپس اوکراین رفته‌اند. این اولین سفر رئیس‌جمهوری سئول به اوکراین در پی اقدام روسیه به اشغال این کشور در فوریه ۲۰۲۲ است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از یون استقبال کرد و عکس‌هایی از دیدار این دو نیز منتشر شده است. یون طی سفر خود از بوچا و ایرپین، دو شهر کوچک نزدیک کی‌یف که در پی عقب‌نشینی نیروهای روسیه در آن‌ها جسدهای متعددی از شهروندان غیرنظامی و گورهای دسته‌جمعی پیدا شد، نیز بازدید کرد و با حضور در بنای یادبود کشته‌شدگان در جنگ، با قرار دادن گل ادای احترام کرد.

کره جنوبی از متحدان کلیدی آمریکا در شرق آسیا است و به تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه پیوسته است. این کشور در ضمن از اوکراین پشتیبانی مالی و بشردوستانه می‌کند، اما علیرغم اینکه صنعت گسترده صادرات تسلیحات دارد، حاضر به ارسال سلاح به اوکراین نشده است. این همگام با سیاست دیرین سئول است که حاضر به ارائه سلاح به کشورهایی که درگیر تخاصم‌اند، نیست. سئول البته به آمریکا مهماتی رسانده است که جایگزین مهماتی شده که آمریکایی‌ها به اوکراین می‌فرستند.

یون شنبه شب در نشست خبری مشترک با زلنسکی گفت سئول قصد دارد ارسال کمک به اوکراین را گسترش دهد، اما صحبتی از حمایت تسلیحاتی نکرد. او گفت سئول در سال جاری ارسال اقلام نظامی غیرمرگبار همچون کلاه‌خود و زره را افزایش می‌دهد و در ضمن ۱۵۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه می‌کند که نسبت به ۱۰۰ میلیون دلار سال گذشته، افزایش محسوب می‌شود. او در ضمن گفت کشورش وسایل لازم برای مین‌زدایی را ارسال کرده است.

رئیس‌جمهوری کره در ابتدای صحبت‌هایش حمایت سازمان ملل از کره جنوبی در جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ را یادآوری کرد و گفت: «اوضاع امروز اوکراین ما را به یاد موقعیت پیشین جمهوری کره می‌اندازد.»

زلنسکی از سئول به‌دلیل «پشتیبانی مستحکم از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» و «کمک چشمگیر سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه» تشکر کرد. هر دو رئیس‌جمهوری بر همکاری برای بازسازی پس از جنگ در اوکراین تاکید کردند. در ضمن قرار است بورسیه‌ای به نام زلنسکی و یون راه‌اندازی شود که به دانشجویان اوکراینی در کره جنوبی کمک می‌رساند.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، نیز در ماه مارس از اوکراین دیدن کرده بود.

بیشتر از جهان