جیک سالیوان از تصمیم دولت بایدن برای ارسال تسلیحات خوشه‌ای به اوکراین دفاع کرد

پوتین: اگر اوکراین از این تسلیحات استفاده کند، روسیه «حق خود را برای انجام عمل متقابل» محفوظ می‌دارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، یکشنبه، ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر)، از تصمیم دولت بایدن برای فرستادن تسلیحات خوشه‌ای به اوکراین دفاع کرد. این در حالی است که حتی برخی از نمایندگان دموکرات مجلس که پیش از این مدافع تسلیح اوکراین بوده‌اند، با ارسال این تسلیحات که در بیشتر کشورهای جهان ممنوع است، مخالفت کرده‌اند. 

سالیوان در گفت‌وگو با برنامه «میت د پرس» شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفت: «اعتبار اخلاقی ما بابت امضا کردن کنوانسیون ممنوعیت سلاح‌های خوشه‌ای نبوده است. ما عضو این کنوانسیوان نیستیم و از زمان آغاز آن، هرگز نبوده‌ایم. اوکراین هم نبوده است.»

این در حالی است که این معاهده که ۲۰۰۸ در دوبلین تصویب شد، تاکنون ۱۱۱ کشور تصویب کرده‌اند و ۱۲ کشور دیگر آن ‌را به امضا رسانده‌اند، اما هنوز تصویب نکرده‌اند. تقریبا تمام کشورهای اروپایی و اکثریت کشورهای ائتلاف ناتو نیز جزو تصویب‌کنندگان آنند، اما روسیه،‌ اوکراین و آمریکا جزو اقلیت کشورهایی‌اند که آن ‌را امضا نکرده‌اند. این معاهده هر گونه استفاده، تولید، انتقال و ذخیره‌سازی این سلاح‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. دلیل این ممنوعیت، خطر بسیار زیاد این سلاح‌ها برای شهروندان غیرنظامی است. اوکراین وعده داده که در پاکسازی پس از استفاده از این سلاح‌ها در خاک خود، مشارکت فعال داشته باشد، اما این وعده منتقدان را راضی نکرده است. 

سالیوان با دفاع از موضع واشنگتن گفت: «اعتبار اخلاقی ما و اوکراین در این تخاصم، ناشی از این واقعیت است که ما از کشوری پشتیبانی می‌کنیم که در معرض حمله‌ای متوحش و خشن از جانب همسایه خود قرار گرفته است. این همسایه بر شهرهای اوکراین بمب و موشک می‌بارد، شهروندان غیرنظامی آن‌ را می‌کشد، و مدارس، کلیساها و بیمارستان‌های آن ‌را نابود می‌کند. و این ادعا که تسلیح اوکراین برای دفاع از میهن خود و حفاظت از شهروندان غیرنظامی‌اش چالشی در برابر اعتبار اخلاقی ما است،… از نظر من این ادعا را باید زیر سوال برد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود:‌ «به نظر من، ما داریم بر تلاش‌های خود می‌افزاییم تا آنچه اوکراین نیاز دارد، به آن  برسانیم تا در مقابل حمله روسیه بی‌دفاع نماند.»

تسلیحات خوشه‌ای، کلاهک‌هایی زمین‌به‌زمین دارند که بمب‌های کوچکی را در مناطقی وسیع پخش می‌کنند. این بمب‌ها می‌توانند مدت‌ها پس از پایان جنگ نیز منفجر شوند و مردم بی‌دفاع را به‌شدت زخمی کنند یا بکشند. 

بایدن هفته گذشته به سی‌ان‌ان گفت که فرستادن این تسلیحات به اوکراین تصمیمی «بسیار دشوار» بوده  است، اما از آن دفاع کرد و گفت کی‌یف «نیازمند» این تسلیحات است تا بتواند مقابل نیروهای روسیه ایستادگی کند. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در گفت‌وگو با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت که اگر آمریکا از این سلاح‌‌ها به اوکراین ندهد، این کشور «بی‌دفاع» خواهند ماند. او که در حاشیه نشست ناتو در لیتوانی با این شبکه صحبت می‌کرد، گفت: «زرادخانه‌ها در سراسر جهان و در اوکراین، دارند از تسلیحات معمولی غیرخوشه‌ای تهی می‌شوند. در نتیجه، تصمیم لازم اما دشوار ارسال تسلیحات هسته‌ای به آن‌ها به این معنی بود: اگر این کار را انجام نمی‌دادیم و ندهیم، تسلیحا‌شان تمام می‌شود. اگر تسلیحا‌شان تمام شود، بی‌دفاع می‌مانند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، در گفت‌وگویی که یکشنبه، ۱۶ ژوئیه، منتشر شد، یادآوری کرد که کشورش مقادیر چشمگیری تسلیحات خوشه‌ای دارد. به گزارش اسوشیتدپرس، پوتین گفت که مسکو «زرادخانه کافی» این تسلیحات را دارد، و هشدار داد که اگر اوکراین از این تسلیحات استفاده کند، روسیه «حق خود را برای انجام عمل متقابل» محفوظ می‌دارد. 

پوتین گفت: «ما تاکنون چنین نکرده‌ایم. از این تسلیحات استفاده نکرده‌ایم و نیازی هم نداریم.»

این در حالی است که ناظران جنگ، خبرگزاری‌ها و سازمان‌های بشردوستانه، معتقدند که هر دو طرف تاکنون بارها از این تسلیحات استفاده کرده‌اند و موارد متعددی را در این مورد گزارش داده‌اند. 

گفت‌وگوی پوتین با شبکه «روسیا» انجام شده و متن کامل آن هنوز پخش نشده است. پاول زاروبین، گزارشگر این شبکه، یکشنبه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در شبکه تلگرام خود منتشر کرد.

بیشتر از جهان