اوکراین از دریافت بمب‌های خوشه‌ای خبر داد 

سخنگوی فرماندهی نظامی تاوریا در جنوب اوکراین، گزارش‌های رسانه‌ای درباره دریافت مهمات خوشه‌ای را تایید کرد

چند روز پس از آن که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد آماده ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است، یک سخنگوی ارتش اوکراین روز پنجشنبه ۲۲ تیر (۱۳ ژوئیه) گفت که اوکراین این تسلیحات را دریافت کرده است. 

والری شرشن، سخنگوی فرماندهی نظامی تاوریا در جنوب اوکراین، گزارش سی‌ان‌ان را تایید کرد که به‌نقل از فرمانده نیروهای تاوریا گفته بود این کشور به تازگی مهمات خوشه‌ای دریافت کرده است اما هنوز از آنها استفاده نکرده است.

شرشن به تلویزیون اوکراین گفت: «مهمات خوشه‌ای ‌در دست نیروهای دفاعی ما است.»

ایالات متحده آمریکا پیشتر به تاریخ هفتم ژوئیه اعلام کرد که بمب‌های خوشه‌ای بخشی از بسته امنیتی ۸۰۰ میلیون دلاری است که به اوکراین می‌فرستد. واشنگتن گفت که هدف از این اقدام آن است که روسیه نتواند ضدحمله اوکراین را متوقف کند. 

بیش از ۱۰۰ کشور جهان کاربرد مهمات خوشه‌ای را ممنوع اعلام کرده‌اند. این نوع بمب حاوی شمار بالایی بمب کوچکتر در بدنه خود است و آزاد شدن این بمب‌ها باعث کشتار بدون کنترل در یک منطقه وسیع می‌شود و خطر زیادی برای جان غیرنظامیان دارد. بمب‌هایی که عمل‌نکنند، برای چند دهه ممکن است در منطقه فرود، خطر بالا و غیرمنتظره ایجاد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین گفته است که از بمب‌های خوشه‌ای فقط برای آزاد کردن قلمرو اشغال‌شده خود استفاده خواهد کرد و از آنها در مناطق شهری استفاده نخواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه در نشست ناتو بر تضمین‌های اوکراین در این خصوص تاکید کرد. 

روسیه، اوکراین و ایالات متحده کنوانسیون مربوط به مهمات خوشه‌ای که تولید، انباشت، استفاده و انتقال این نوع سلاح را ممنوع می‌کند، امضا نکرده‌اند. 

اسپانیا و کانادا با تصمیم آمریکا در ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین مخالفت کرده‌اند و بریتانیا نیز نارضایتی خود را با این تصمیم ابراز کرده است. برخی قانونگذاران دموکرات آمریکایی نیز نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند و سفارت روسیه در واشنگتن این تصمیم دولت جو بایدن را محکوم کرده است. 

همزمان در روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه بار دیگر با پیوستن اوکراین به ناتو مخالفت کرد و گفت چنین اقدامی جهان را در موقعیت آسیب‌پذیرتر قرار می‌دهد. 

پوتین گفت:‌ «اطمینان دارم که این اقدام امنیت اوکراین را افزایش نمی‌دهد و در کل جهان را تضعیف می‌کند و منجر به تنش‌های بیشتر در عرصه بین‌المللی می‌شود.»

جلوگیری از پیوستن اوکراین به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی یکی از دلایل حمله نظامی مسکو به اوکراین است. 

یک روز قبل از اظهارات پوتین، سران ناتو در نشستی که در لیتوانی داشتند وعده داده بودند که از پیوستن اوکراین به ناتو حمایت می‌کنند اما تاریخی را برای آن مشخص نکردند. 

بیشتر از جهان