کویت صندوق سرمایه‌گذاری ملی راه‌اندازی می‌کند

به نظر می‌رسد که «صندوق سیاده» راهی را طی می‌کند که عربستان سعودی و امارات مدت‌ها است جویای آن بوده‌اند

کویت قصد دارد صندوق سرمایه‌گذاری ملی جدیدی برای توسعه اقتصاد محلی، پیش بردن پروژه‌های کلان و جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی برپا کند. خبرگزاری رویترز یکشنبه، ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر)، ضمن گزارش این خبر، گفت که طرح دولت کویت را در این زمینه مشاهده کرده است. 

طبق سندی که به رویت این خبرگزاری رسیده است، دولت کویت، وزارت دارایی و اداره سرمایه‌گذاری (کیا) را مامور کرده است تا برنامه‌های موجود را برای این صندوق بررسی کنند. نام این صندوق قرار است «سیاده» (سیادت) باشد که در عربی به معنای «حاکمیت» است و معادل واژه‌ انگلیسی «ساورین»، که معمولا برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملی به کار می‌برند. 

دولت کویت یکشنبه برنامه چهارساله خود را برای پیش بردن ۱۰۷ پروژه عمده نیز به مجلس ملی این کشور ارائه کرد. به گزارش روزنامه «کویت‌تایمز»، این پروژه‌ها به زمینه‌هایی اقتصادی، اجتماعی، سرگرمی و منابع انسانی اختصاص یافته‌اند. احمد السعدون، رئیس مجلس کویت، نمایندگان را دعوت کرد تا سه‌شنبه در جلسه ویژه‌ای درباره این برنامه چهارساله حضور یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز معلوم نیست که «سیاده» چقدر بودجه در اختیار داشته باشد و چه نقشی در ۱۰۷ پروژه مذکور یا سایر پروژه‌ها ایفا کند. به گفته رویترز، این سند هدف از این صندوق را در مجموع متنوع‌سازی اقتصاد کویت بیان می‌کند. در عربستان سعودی، همسایه شمالی کویت، نیز مدت‌ها است که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تنوع‌بخشی به اقتصاد و کاهش اتکا به نفت استفاده می‌شود. امارات متحده عربی نیز برنامه‌های مشابهی در دستورکار داشته است. مثلا ابوظبی در ۲۰۰۲، «شرکت توسعه مبادله» را با هدف شتاب بخشیدن به توسعه و کاهش اتکا به نفت بنیان نهاد. این نهاد سپس در ۲۰۱۶ به «شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری نفت» پیوست تا «شرکت سرمایه‌گذاری مبادله» شکل بگیرد. 

طبق آمار «گلوبال اس‌دبلیو‌اف» که دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملی را رصد می‌کند، اداره سرمایه‌گذاری کویت در حال حاضر بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار در اختیار دارد. این اداره بر دو نهاد «صندوق ذخیره عمومی» و «صندوق نسل‌های آینده» تسلط دارد که اولی به مثابه خزانه‌دار دولت عمل می‌کند، و از دومی نیز برای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور استفاده می‌شود. اما به نظر می‌رسد که هدف «سیاده» قرار است بیشتر به شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی کویت و تحول کیفیتی آن معطوف باشد.

بیشتر از جهان