«بازجوی» جمهوری اسلامی یا «مجری» صداوسیما

سپیده قلیان از رئیس صداوسیما و سردبیر خبر ۲۰:۳۰ و یک مجری تلویزیون شکایت کرد

علی رضوانی و آمنه‌‌سادات ذبیح‌پور دو مجری تلویزیون که گفته می‌شود در بازجویی از متهمان پرونده‌های امنیتی نیز نقش داشته‌اند - عکس آرشیوی‌ست 

«سپیده قلیان» فعال حقوق کارگری که در جریان اعتراضات «کارگران هفت‌تپه» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود و کمی بعد ناچار به اعتراف اجباری در صداوسیمای جمهوری اسلامی شد، روز گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت که در جریان بازجویی‌های مقامات امنیتی یکی از گزارشگران صداوسیمای جمهوری اسلامی نقش فعال داشته است. 

به نوشته «سپیده قلیان» در زمان ضبط و تهیه اعترافات اجباری ، «آمنه سادات ذبیح‌پور» از مجریان صداوسیمای جمهوری اسلامی، در اتاق بازجویی حاضر بوده است.

 «آمنه سادات ذبیح‌پور» در جریان اعتراضات گسترده مردمی در آبان‌ماه نیز، چند روز پس از شروع اعتراضات و شدت گرفتن خشم مردم در خیابان‌ها، اقدام به تهیه مستندی کرد که در آن ادعا می‌شد «زنان معترض» لیدرهای اصلی اعتراضات مردمی بوده‌اند. 

در گزارش «آمنه سادات ذبیح‌پور» از اعتراضات مردمی ادعا می‌شد که نیروهای «دشمن» سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی زنان داشتند و این را «ترقند» جدید دشمنان معرفی کرده بود. 

سپیده قلیان هم‌چنین خبر داده بود که از از «رئیس صدا و سیما»، «سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰» و «آمنه سادات ذبیح‌پور»، خبرنگار این بخش به دلیل مشارکت در تهیه و پخش اعترافات اجباری شکایت کرده است.

در فاصله کوتاهی از انتشار توئیت سپیده قلیان، حساب توئیتری این فعال حقوق کارگری از دسترس خارج شد. 

مطرح شدن نام دوباره یکی از مجریان تلویزیون حکومتی ایران در پرونده زندانیان امنیتی و نقش این کارمندان رسانه حکومتی در در بازجویی از متهمان پیش از این هم سابقه داشته است؛ چندی پیش و پس از پخش مستندی از بخش خبری ۲۰.۳۰ تلویزیون جمهوری اسلامی درباره پرونده «فعالان محیط‌زیست» در ایران،«رامین سیدامامی»، فرزند «کاووس سیدامامی»، به «کمپین حقوق بشر در ایران» گفته بود «فردی که به عنوان گزارشگر در مستند مظنونین همیشگی حضور داشت، چهارم تیر ماه ۹۷ از مادر او، مریم ممبینی، بازجویی کرده است».

اشاره «رامین سیدامامی» به «علی رضوانی» مجری و خبرنگار تلویزیون جمهوری اسلامی‌ست که سال‌هاست در بخش‌های مختلف خبری تلویزیون مشغول به کار مجری‌گری و گزارشگری‌ در حوزه‌های مختلف است، از ورزش گرفته تا موضوعات امنیتی. 

به گفته «رامین سیدامامی»، این مجری‌-‌بازجو شب چهارم تیر سال ۱۳۹۷ هم‌زمان با بازی فوتبال بین تیم‌های ایران و پرتغال همراه ماموران امنیتی وارد خانه «کاووس سیدامامی» شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«کاووس سیدامامی»، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، بهمن ماه سال ۱۳۹۶ پس از بازداشت توسط نیروهای اطلاعات سپاه، به دلایل نامشخصی در زندان اوین درگذشت. مرگ مشکوک این استاد ۶۴ ساله که یکی از شناخته‌شده‌ترین فعالان محیط‌‌ زیست در ایران بود، بازتاب بسیار گسترد‌ه‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران  مدعی هستند که این استاد دانشگاه و دیگر فعالان محیط زیست که همزمان با او بازداشت شدند، جاسوس هستند.  از سوی دیگر «شورای امنیت ملی» و همچنین «وزارت اطلاعات» و «سازمان محیط‌ زیست ایران» این اتهام را رد کرده‌اند اما هیچ‌گاه موفق به قانع کردن مقامات اطلاعات سپاه در خصوص بی‌گناهی این فعالان زیست محیطی نشدند. 

حالا و با توجه به گفته‌های «سپیده قلیان» مشخص می‌شود که حضور مجریان صداوسیمای حکومتی در بخش‌های امنیتی نظام بیشتر از آن چیزی‌ست که پیش از این تصور می‌شد. مجریانی که گویا بیش از آن‌که کارمندان رسانه حکومت باشند، عوامل بازجویی و کارمندان دستگاه امنیتی نظام هستند. 

از سوی دیگر اعلام شکایت از عوامل صداوسیمای جمهوری اسلامی به دلیل گرفتن اعترافات اجباری از سوی سپیده قلیان بار دیگر این بحث اعترافات اجباری را مطرح کرد. بحثی که به زعم بسیاری از حقوق‌دانان مصداق بارز «شکنجه» است.

بیشتر از