ممکن است زنگ بیگ بن به مناسبت اجرای برگزیت نواخته شود

یک گروه پنجاه نفره از حزب محافظه‌کار این پیشنهاد را تسلیم مجلس کردند

ممکن است زنگ بیگ بن ساعت یازده شب ۳۱ ژانویه به صدا دربیاید-Niklas HALLE'N / AFP

سِر لیندزی هوُیل، رئیس جدید مجلس عوام بریتانیا، می‌گوید اجازه خواهد داد تا در پایان ماه جاری، زنگ ساعت «بیگ بن» به مناسبت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به صدا در آید.

هرچند کمیسیون پارلمان در دوره ریاست «جان برکو»، رئیس سابق پارلمان، هرگونه حرکت در مورد برگزیت را که حاکی از جشن و سرور باشد، ممنوع کرده بود، سر لیندزی می‌گوید اگر نمایندگان پارلمان بخواهند به نوعی خروج از اتحادیه اروپا را برجسته کنند، از آن ممانعت نخواهد کرد. در مرحله‌ای در دوران ریاست برکو بر پارلمان، تاریخ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روز ۲۹ مارس تعیین شده بود.

سر لیندزی افزود، اگر نمایندگان از پیشنهاد همکاران محافظه‌کارشان حمایت کنند، زنگ بیگ بن ساعت یازده شب ۳۱ ژانویه به صدا درخواهد آمد.

او در مصاحبه با نشریه دیلی تلگراف گفت: «اگر این خواست پارلمان است، به خاطر نظر خودم بر سر راه آن نخواهم ایستاد. نظر من مهم نیست. آن لحظه، لحظه‌ای مهم است و مردم کارهای متفاوتی می‌کنند. اگر خواست مجلس این است، باشد. من بدون تردید شخصا از چیزی ممانعت نخواهم کرد.»

یک گروه پنجاه نفره از نمایندگان پارلمان از حزب محافظه‌کار، این پیشنهاد را توسط مارک فرانسوا که سخت مشتاق برگزیت است، تسلیم مجلس کرده‌اند.

معاون گروه پژوهش اروپایی (گروهی متشکل از نمایندگان محافظه کار پارلمان بریتانیا) گفت: «به اعتقاد من و همکارانم، غیرممکن است که بیگ بن بخشی از یک جشن ملی برای خروج از اتحادیه اروپا نباشد.»

گروه کارزار «ترک اتحادیه اروپا» در یک رشته توییت ضمن استقبال از اظهارات سر لیندزی، با «قورباغه» نامیدن آقای برکو، رئیس سابق پارلمان، گفته است: «این مرد (اوضاع) را درک کرده است... چه تغییر دلپذیری از آن قورباغه مقدس‌نمای ضد برگزیت قبل از او.»

کمیسیون مجلس عوام در زمان ریاست آقای برکو، رای داد که بیگ بن برای برجسته کردن برگزیت، در تاریخ ۲۹ ماه مارس به صدا در نخواهد آمد. پیشتر، تاریخ خروج بریتانیا ۲۹ مارس ۲۰۱۹ درنظر گرفته شده بود که بعدا با توافق اتحادیه اروپا و رای پارلمان بریتانیا، تمدید شد.

برج الیزابت که ساعت بیگ بن در آن جای دارد، با یک هزینه ۶۰ میلیون پوندی در حال بازسازی است، اما خود ساعت در روز بزرگداشت خدمات شهروندان بریتانیا و کشورهای مشترک‌المنافع به دو جنگ جهانی، به صدا درآمد و نیز زنگ آن در لحظات ورود به سال نوی میلادی شنیده خواهد شد.  

الواز تاد، مدیر کارزار مخالف برگزیت موسوم به «صلاح بریتانیا»، در میان فعالان ابقا در اتحادیه اروپاست که  برگزاری هرنوع رویداد به مناسبت برگزیت را نادرست و مسخره خوانده است.

او گفت: «"زنگها برای که به صدا درمی‌آیند" (در اشاره به رمان غم‌انگیز ارنست همینگوی) ممکن است برای مشتی طرفدار برگزیت خوشایند باشد... اما برگزیت برای دیگران به معنی بی‌ثباتی اقتصادی و فقر بیشتر است. این چیزی نیست که بخواهم با صدای زنگ‌ها به استقبال آن بروم. خوب است که بوریس جانسون می‌گوید که می‌خواهد در سال ۲۰۲۰ کشور را بار دیگر یکپارچه کند. فکر نمی‌کنم به صدا در آوردن بیگ بن یا ضرب سکه‌های یادبود، به این روند کمک کند. بله، جناح طرفدار برگزیت پیروز شد، اما برای بیشتر کشور ۳۱ ژانویه لحظه‌ای دردناک است.»    

روز یکشنبه، سر لیندزی گفت باید به جان برکو لقب «لرد» اعطا شود و او به (عضویت) مجلس اعیان ارتقاء یابد. 

او در گفت‌وگو با کانال ۵ رادیو بی بی سی و برنامه «سیاست‌های پینار» گفت: «نظر من این است که به همه روسای مجلس عوام لقب لرد داده می‌شود. این سابقه و سنتی است که همواره رعایت شده است. حتما لازم نیست چنین شود، اما شخصا فکر می‌کنم این همواره سنت بوده و باید ادامه پیدا کند.»

وی افزود: «به اعتقاد من، این (لقب لرد و ارتقاء به مجلس اعیان) باید در مورد او نیز مترتب شود. او ده سال (در مقام ریاست) به پارلمان خدمت کرده و کارهای بزرگی کرده است. این فرق قضیه است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی