گروه هفت به اوکراین تضمین امنیتی بلندمدت داد

جو بایدن: آینده اوکراین در ناتو نهفته است

سخنرانی بایدن، در مراسمی با رهبران گروه هفت و ولودیمیر زلنسکی، ۱۲ ژوئيه ۲۰۲۳ _ Paul ELLIS / POOL / AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۲ ژویيه (۲۱ تیر) گفت در حالی که اوکراین منتظر است تا اجازه ورود به ناتو بیابد، گروه هفت به آن کشور در ساخت ارتشی قدرتمند کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بایدن در مراسمی با حضور رهبران دیگر گروه هفت و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نشست ناتو در ویلنیوس گفت: «ما قصد داریم به آن‌ها کمک کنیم که دفاعی قدرتمند در سراسر زمین و هوا و دریا ایجاد کنند.»  

جو بایدن تاکید کرد: «آینده اوکراین در ناتو نهفته است.»

دولت بریتانیا روز چهارشنبه ۱۲ ژوییه، در این باره بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «انتظار می‌رود در حاشیه نشست ناتو در روز چهارشنبه، متحدان گروه ۷ بر سر چارچوب بین‌المللی مهمی برای تامین امنیت بلندمدت اوکراین توافق کنند.»

این بیانیه، که انتظار می‌رود همه اعضای گروه هفت آن را امضا کنند، تعیین می‌کند که چگونه متحدان در سال‌های آینده از اوکراین برای پایان دادن به جنگ و جلوگیری از حمله‌های آینده و پاسخ دادن به هرگونه حمله در آینده حمایت خواهند کرد. این نخستین بار است که این تعداد از دولت‌ها با یک دولت دیگر در مورد همکاری امنیتی جامع بلندمدت از این نوع توافق کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضا‌کنندگان اعلامیه مشترک تعهد امنیتی بلندمدت و دوجانبه برای اوکراین را با هدف ایجاد اوکراینی فراهم خواهند کرد که بتواند از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود، امروز و در آینده، دفاع کند.

در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه فوریه امسال، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، به تعهد جامعه بین‌المللی برای اطمینان از اینکه اوکراین هرگز دوباره در برابر وحشیگری اعمال‌شده از سوی روسیه آسیب‌پذیر نخواهد بود، اشاره کرد و به سهم خود، آن کشور را در بهترین موقعیت ممکن برای مذاکرات آینده قرار داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه از قول‌های جدید برای دریافت سلاح و مهمات برای مبارزه با تهاجم روسیه و  از تعهدهای امنیتی بلندمدت غرب استقبال کرد. این در حالی است که او از نبود مسیری روشن برای پیوستن کشورش به ناتو ابراز نارضایی کرد.

او در حالی که در کنار جو بایدن و دیگر رهبران گروه هفت، قدرتمندترین کشورهای دموکراتیک، قرار داشت، گفت: «هیئت اوکراینی پیروزی امنیتی مهمی برای اوکراین، برای کشور ما، برای مردم ما، و برای فرزندان ما به خانه می‌آورد.» زلنسکی این ابتکار را پلی به سوی عضویت نهایی در ناتو و بازدارنده در برابر روسیه توصیف کرد.

بایدن در این مراسم گفت: «ما به اوکراین کمک خواهیم کرد تا دفاعی قدرتمند و توانمند ایجاد کند.»

رؤسای جمهوری اوکراین و آمریکا همراه با مشاوران خود دیداری جداگانه نیز داشتند. بایدن متعهد شد که آمریکا هر کاری که بتواند خواهد کرد تا آنچه را اوکراین نیاز دارد به آن برساند. او اذعان کرد که زلنسکی گاهی از کم بودن سرعت کمک‌های نظامی دلسرد می‌شود.

بیشتر از جهان