قطعنامه‌ جنجالی شورای حقوق بشر درباره قرآن‌سوزی

این قطعنامه از دولت‌ها می‌خواهد قوانین خود را بازبینی کنند و شکاف‌هایی را که ممکن است مانع پیشگیری و پیگرد قانونی ‏نفرت مذهبی و حمایت از آن شود بررسی کنند

تظاهرات در پیشاور، پاکستان علیه سوزاندن قران در استکهلم ـ هفتم ژوئیه ۲۰۲۳ ـ Abdul MAJEED / AFP

در پی سوزاندن قرآن در سوئد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۲ ژویيه (۲۱ تیر) قطعنامه‌ای در مورد نفرت مذهبی تصویب کرد که باعث نگرانی کشورهای غربی شده است. به گفته این کشورها، این اقدام دشواری‌هایی برای حمایت از حقوق بشر به وجود می‌آورد.

در این قطعنامه، که پاکستان به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی با ۵۷ عضو آن را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد طرح کرد، از رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته می‌شود که گزارشی در مورد نفرت مذهبی منتشر کند. همچنین، از دولت‌ها خواسته شده است که قوانین خود را بازبینی کنند و شکاف‌هایی را که ممکن است مانع پیشگیری و پیگرد قانونی نفرت مذهبی و حمایت از آن شود بررسی کنند.

به گزارش رویترز، آمریکا و اتحادیه اروپا این اقدام را قاطعانه محکوم کرده‌اند و می‌گویند این اقدام با دیدگاه آن‌ها در مورد حقوق بشر و آزادی بیان در تضاد است. آن‌ها ضمن محکوم کردن سوزاندن قرآن، گفتند که ابتکار سازمان همکاری اسلامی برای حفاظت از نمادهای مذهبی به‌جای حقوق بشر طراحی شده است.

نتیجه رای‌گیری شکستی بزرگ برای کشورهای غربی در زمانی است که سازمان همکاری اسلامی نفوذ بی‌سابقه‌ای در شورای حقوق بشر پیدا کرده است. شورای حقوق بشر تنها نهاد متشکل از دولت‌ها برای حفاظت از حقوق بشر در سراسر جهان است. در جریان رای‌گیری، ۲۸ کشور رای مثبت، ۱۲ کشور رای مخالف، و ۷ کشور رای ممتنع دادند. نمایندگان برخی کشورها پس از تصویب این قطعنامه کف زدند.

مارک لیمون، مدیر اجرایی گروه حقوق جهانی، گفت که نتیجه رای‌گیری نشان داد که «غرب در حال عقب‌نشینی کامل در شورای حقوق بشر است.» لیمون می‌گوید: «کشورهای غربی بیش از پیش در حال از دست دادن حمایت و قدرت استدلال خود هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میشل تیلور، نماینده دائم آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که نگرانی‌های آمریکا در مورد این طرح «جدی گرفته نشده است.» تیلور افزود: «من معتقدم که با صرف وقت کمی بیشتر و گفت‌و‌گو ما هم می‌توانستیم رای بیشتری برای پیشبرد این قطعنامه پیدا کنیم.»

پس از رای‌گیری، خلیل حسمی، نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل متحد در ژنو، غرب را به پایبند نبودن به تعهدش برای جلوگیری از نفرت مذهبی متهم کرد. خلیل حسمی گفت: «مخالفت چند نفر در این جلسه ناشی از بی‌میلی آن‌ها به محکوم کردن بی‌حرمتی عمومی به قرآن مقدس یا هر کتاب مذهبی دیگر است.» نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل افزود: «آن‌ها شجاعت سیاسی، حقوقی، و اخلاقی برای محکوم کردن این اقدام ندارند و این حداقل چیزی بود که شورای حقوق بشر می‌توانست از آن‌ها انتظار داشته باشد.»

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از بحث ویژه در مورد سوزاندن قرآن در سوئد و دیگر کشورهای اروپایی و ایجاد فاصله بین آزادی بیان و احترام به اعتقاد مذهبی استفاده و این عمل محکوم را کرد. در عین حال، او درخواست خود را به موضوع احترام به «همه دیگران»، از جمله مهاجران و همجنس‌گرایان و زنان و دخترانی که روسری می‌پوشند، نیز گسترش داد.

در جمع اعضای شورای حقوق بشر، فولکر تورک ضمن توجه به نگرانی‌های فزاینده در مورد نمایش‌های «ساختگی» تعصب و نارواداری با هدف ایجاد شکاف بین تمدن‌ها، به نفرت و تبعیضی اشاره کرد که به خشونت دامن می‌زند. سوزاندن اخیر قرآن در سوئد پیامدهای گسترده‌ای داشته و حتی بر موضع ترکیه در مورد پذیرش سوئد در ناتو اثر گذاشته است.

بیشتر از جهان