نشست ناتو؛ از چراغ سبز ترکیه تا چشم‌انداز مبهم عضویت اوکراین

دبیرکل ناتو: چین دشمن ما نیست و باید به همکاری‌ها با پکن ادامه دهیم

رهبران کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو روز سه‌شنبه در ویلنیوس پایتخت لیتوانی گرد هم آمدند تا درباره طیف گسترده‌ای از مسائل و سیاست‌های نظامی و امنیتی گفت‌وگو کنند.

تداوم جنگ در اوکراین، سیاست‌های دفاعی در قبال چین، چشم‌انداز عضویت اوکراین و تغییر سیاست ترکیه در قبال پذیرش سوئد، از مهم‌ترین موضوع‌های نشست دو روزه سران ناتو در لیتوانی است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در ابتدای نشست روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئیه، ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲، سران کشورهای عضو ناتو گفت: «چین دشمن ما نیست و کشورهای عضو ناتو باید به روند همکاری‌ها با چین ادامه دهند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه، هم‌زمان با حضور ولودیمیر زیلنسکی، رئيس‌جمهوری اوکراین، در نشست ناتو، به‌نقل از او نوشت: این که سران ائتلاف حاضر نیستند یک جدول زمانی روشن برای پذیرش اوکراین در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی ارائه دهند پوچ و ‌بی‌معنا است.

پیشتر دیویداس ماتویونیس، نماینده لیتوانی در ائتلاف نظامی ناتو در گفت‌وگو با رادیو لیتوانی گفته بود هنوز هیچ دعوتی از اوکراین برای حضور در نشست ناتو صورت نگرفته است. با این حال، نماینده لیتوانی تاکید کرده بود اگر شرایط مناسب پیش برود، ممکن است چنین دعوتی انجام شود.

پذیرش عضویت سوئد نیز از دیگر موضوع‌های اصلی نشست سران ناتو در لیتوانی است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با اشاره به تغییر سیاست دولت رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در قبال درخواست عضویت سوئد، از این تغییر سیاست آنکارا به‌عنوان یک «گام بلند تاریخی» یاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت اردوغان با ارجاع موضوع عضویت سوئد به ناتو به پارلمان این کشور، در عمل برای پذیرش سوئد چراغ سبز نشان داده است. ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی ناتو به‌شمار می‌رود و برابر اساسنامه ناتو، تمامی کشورهای عضو باید با درخواست کشورهای جدید برای عضویت در ائتلاف موافقت کنند.

در این میان، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه به چراغ سبز ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو واکنش نشان داد.

به‌گفته سخنگوی کرملین، مسکو تحولات نشست ناتو را به‌دقت پی‌گیری می‌کند. او روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: تصمیم دولت ترکیه برای پیشبرد درخواست عضویت سوئد در ناتو، برای روسیه پیامدهایی دارد و مسکو هم با اقدامات متقابل به آن واکنش نشان می‌دهد. اما اشاره‌ای به این «اقدامات‌ متقبال» نکرد.

سخنگوی کرملین با تکرار موضع رسمی مقام‌های روسی، کشورهای عضو ناتو را متهم کرد که پس از پایان جنگ سرد، با گسترش بی‌وقفه ناتو به سمت شرق، موجب به‌وجود آمدن شرایط کنونی شده‌اند.

در این میان، ریشی سوناک، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا از عضویت اوکراین در ناتو دفاع کرد و گفت: «جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است». سوناک ابراز امیدواری کرد که در نشست دوروزه در ویلنیوس «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای» در عضویت اوکراین در ناتو به‌دست بیاید.  

بیشتر از جهان