تسنیم ضرب و شتم و شلیک گاز اشک‌آور به مجروحان جنگ را تکذیب کرد

 تصاویر منتشرشده حاکی از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی و انتظامی، پرتاب گاز اشک‌آور و بازداشت چند تن از معترضان بود

شنبه ۱۷ تیر ماه تعدادی از مجروحان جنگ ایران و عراق، در خیابان طالقانی تجمع اعتراضی برگزار کردند. ضرب و شتم معترضان و استفاده از گاز اشک‌آور علیه آن‌ها با حواشی بسیاری همراه شد. اکنون پس از گذشت سه روز خبرگزاری تسنیم با ذکر روایتی از حمله به مجروحان معترض، پرتاب گاز اشک‌آور و استفاده از اسپری فلفل علیه معترضان را تکذیب کرد.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی اعلام کرد که ماموران یگان امداد بعد از این تجمع، «طبق پروتکل‌های مواجهه با تجمعات بین افراد حاضر می‌شوند تا در صورت نیاز [به] حفظ نظم و آرامش ورود کنند؛ در خلال این تجمع بین برخی از افراد درگیری‌هایی به وجود می‌آید که با ورود ماموران یگان امداد (پلیس) درگیری به اتمام می‌رسد».

خبرگزاری تسنیم پس از آن، به انتشار ویدیوهایی از این درگیری که در آن اعلام می‌شود نیروهای یگان امداد از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند و معترضان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، اشاره می‌کند و مدعی می‌شود که با پیگیری‌های خبرنگارش «این موضوع و ادعای ضرب و شتم از طرف مقام‌های انتظامی تکذیب شده است و احتمال زدن اسپری فلفل در دست بررسی قرار گرفته است». این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در ادامه مدعی می‌‎شود که ماموران یگان امداد در تجهیزات سازمانی خود اسپری فلفل دستی ندارند و ماموران ۱۱۰ که به‌صورت فردی به ماموریت اعزام می‌شوند، اسپری فلفل دستی دارند.

این تجمع مقابل ساختمان مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شده بود و گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده حاکی از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی و انتظامی، پرتاب گاز اشک‌آور و بازداشت چند تن از معترضان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجروحان جنگ ایران و عراق در این تجمع خود با راه‌انداری پویشی ضمن اعتراض به عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی، اعلام کردند که برای رفع تبعیض به شهروندان دیگر خواهان «حقوق کار به جای پرداخت کمک معیشت»‌اند. مجروحان جنگ در اعتراض به دهک‌بندی جدید و ناعادلانه بودن آن مقابل ساختمان بنیاد شهید رفتند. آن‌ها همچنین به اجرا نشدن قانون مصوب در چارچوب برنامه ششم توسعه برای همسان‌سازی «کمک معیشت ماهانه جانبازان» با «حداقل حقوق و مزایای کارکنان دولت» نیز اعتراض داشتند.

در ویدیوهای منتشرشده از این تجمع اعتراضی تعدادی از معترضان مشخص بودند که بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور و ضرب و شتم پلیس حالشان وخیم بوده و مردم در حال کمک‌رسانی به این افراد بودند. بر اساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی در نتیجه این حمله چندین نفر از «رزمندگان و جانبازان اغلب سالخورده و بیمار» دچار نفس‌تنگی و حالت تهوع شدند. بخشی از این مجروحان به علت حضور در حمله‌های شیمیایی دوران جنگ، از مشکلات ریوی نیز رنج می‌بردند که این اتفاق باعث وخیم‌تر شدن حال آن‌ها نیز شده بود.