برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا در تناقض با اروپا: ایران در حال تولید سلاح هسته‌ای نیست

گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی سوئد، آلمان و هلند حاکی از نزدیک شدن ایران به نخستین آزمایش هسته‌ای است

ایران فعالیت‌های تحقیق و توسعه که به نزدیک‌تر شدن به تولید مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای کمک می‌کند را افزایش داده است- AFP

برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که ایران در حال حاضر در حال تولید سلاح هسته‌ای نیست اما فعالیت‌هایی که می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد را توسعه داده است.

برآورد دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا که دوشنبه منتشر شد، می‌گوید ایران از سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید بمب اتمی را افزایش داده است اما تا کنون آن را تولید نکرده است.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، این یافته‌ها در هماهنگی با دیگر برآوردهای آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران است؛ هرچند که بسیاری در کنگره با دیده تردید به آن می‌نگرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که روز یکشنبه فاکس‌نیوز به نقل از برآورد نهادهای اطلاعاتی در سوئد، هلند و آلمان گزارش داد که ایران با دور زدن غرب و گمراه کردن جهان به حرکت در مسیر توسعه سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد و در واقع هیچگاه این روند را متوقف نکرده بود.

اما برآورد اطلاعات ملی آمریکا حاکی از آن است که ایران هم‌اکنون فعالیت‌های کلیدی برای تولید سلاح هسته‌ای قابل آزمایش را انجام نمی‌دهد.

ادعایی در تضاد با برآورد جامعه اطلاعاتی اروپا که پیش‌بینی کرده است ایران به نخستین آزمایش بمب اتمی نزدیک‌تر می‌شود.

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که با این حال ایران فعالیت‌های تحقیق و توسعه که به نزدیک‌تر شدن به تولید مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای کمک می‌کند را افزایش داده است. این شامل افزایش حجم و ظرفست غنی‌سازی فراتر از برنامه جامعه اقدام مشترک موسوم به برجام است که با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته انجام می‌شود.

ای‌بی‌سی‌نیوز می‌گوید که این برآوردها در هماهگی با نظر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

در بخش دیگری از این گزارش به تهدید برنامه موشک بالستیک ایران برای خاورمیانه اشاره شده و تاکید شده است که ایران دقت و کشندگی این موشک‌ها را تقویت کرده است.

اروپا اخیرا اعلام کرده است که با لغو تحریم‌های موشکی که بر اساس بند غروب برجام، موعد آن در مهرماه فرامی‌رسد، مخالفت می‌کند.

همزمان برخی گزارش‌ها حاکی از تلاش دولت بایدن برای معامله با جمهوری اسلامی ایران است.