رم به ممنوعیت ۱۰ ساله پروازهای لیبی در حریم هوایی ایتالیا پایان می‌دهد

ایتالیا به دلیل شرایط امنیتی و سیاسی بی‌ثبات در لیبی، ورود هواپیماهای این کشور را به حریم هوایی خود ممنوع کرده بود

جورجیا ملونی (چپ) و عبدالمحید الدبیبه (وسط) نخست‌وزیران ایتالیا و لیبی - AFP

دولت ایتالیا پس از ۱۰ سال، حریم هوایی این کشور را به روی پروازهای لیبی می‌گشاید.

به گزارش رویترز و به نقل از بیانیه دولت لیبی، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، یکشنبه، ۹ ژوئیه (۱۸ تیر)، در تماس با عبدالمحید الدبیبه، همتای لیبیایی خود، از لغو ممنوعیت ۱۰ ساله پروازهای غیرنظامی لیبی در حریم هوایی ایتالیا خبر داد.

دولت لیبی در بیانیه‌ای با اعلام این خبر، نوشت که ورود پروازهای لیبی به حریم هوایی ایتالیا از سپتامبر ازسرگرفته می‌شود. ایتالیا ۱۰ سال پیش به دلیل شرایط امنیتی و سیاسی بی‌ثبات در لیبی، ورود هواپیماهای این کشور را به حریم هوایی خود ممنوع کرد.

لیبی از انقلاب ۲۰۱۱ و در پی سرنگونی حکومت معمر قذافی، به عرصه تاخت‌وتاز گروه‌های مسلح، از جمله اسلام‌گرایان تندرو، تبدیل شد. از همان ابتدا و با برپایی حکومت‌های شبه‌نظامی محلی در مناطق مختلف، تلاش‌ها برای انتقال دموکراتیک قدرت راه به جایی نبرد. در این میان دو جریان اصلی رو در روی هم قرار داشتند؛ دولت فائز سراج در طرابلس در یک سو، و شبه‌نظامیان خلیفه حفتر در شهر شرقی سرت در سوی دیگر.

با بالا گرفتن ناآرامی‌ها در لیبی، ایتالیا در ۲۰۱۴ ورود هواپیماهای آن کشور را به حریم هوایی خود ممنوع کرد. افزون بر این، پروازهای لیبی به مقاصدی مانند تونس، اردن، ترکیه، مصر و سودان نیز محدود یا ممنوع شد.

ویولتا بولک، کمیسر وقت حمل‌و‌نقل اتحادیه اروپا، در دسامبر ۲۰۱۴ ضمن اعلام بسته شدن حریم هوایی کشورهای عضو این اتحادیه به روی پروازهای لیبی اعلام کرد که ناآرامی‌ها و تحولات لیبی وضعیت این کشور را به جایی رسانده است که سازمان هواپیمایی کشوری لیبی قادر به انجام تعهدات بین‌المللی خود در پیوند با ایمنی بخش هوانوردی این کشور نیست.

ویولتا بولک ضمن اعلام آمادگی برای کمک به لیبی در زمینه تامین امنیت پروازها، ابراز امیدواری کرده بود که در صورت فراهم بودن این پیش‌شرط، حریم هوایی اروپا بار دیگر به روی لیبی گشوده خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ناآرامی‌ها در لیبی ادامه یافت. با وجود میانجیگری‌های پی‌درپی سازمان ملل و اتحادیه اروپا و توافق میان طرف‌های درگیر برای به‌رسمیت شناختن دولت طرابلس، خلیفه حفتر در  ۲۰۱۹ با شبه‌نظامیان تحت امرش به پایتخت حمله کرد. در پی آن، گروه‌های درگیر در غرب، جناحی موسوم به مصراته سابق، برای حمایت از حکومت مرکزی به طرابلس پیوست و پس از عقب راندن نیروهای حفتر، مواضع ارتش ملی لیبی را در شرق هدف قرار داد. این درگیری‌ها سرانجام در ۲۰۲۰ با مداخله سازمان ملل و امضای پیمان آتش‌بس میان دو طرف موقتا پایان یافت و پیش‌بینی می‌شد که با تشکیل یک دولت آشتی ملی به نخست‌‌وزیری عبدالمحید الدبیبه در ۲۰۲۱، مسیر صلح هموار شود. اما به دلیل نبود اجماع بر سر چگونگی برگزاری انتخابات زودهنگام، توافق مذکور زیر پا گذاشته شد.

لیبی همچنان با  بن‌بستی سیاسی روبه‌رو است. از یک سو عبدالحميد دبیبه، نخست‌وزیر، از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند، و از سوی دیگر مجلس لیبی در شرق کشور، فتحی بشاغا، رقیب عبدالحميد دبیبه، را به نخست‌وزیری منصوب کرده است. با این حال، بشاغا در تلاش برای استقرار دولت خود در طرابلس ناکام مانده است.

با اینکه ثبات به لیبی بازنگشته است، تیم‌های فنی این کشور و ایتالیا ماه مه سال جاری در بازدید میدانی از فرودگاه‌های لیبی، رویه‌های ایمنی را در آن‌ها بررسی کردند. پس از آن بود که مقام‌های دو کشور رایزنی‌ها را برای ازسرگیری‌ پرواز‌ها آغاز کردند.

این تصمیم پس از برگزاری جلسه‌ای با حضور مقام‌های لیبی و ایتالیا درباره نتایج این بررسی و اطمینان از امنیت پروازها اعلام شد.

بیشتر از جهان