گارد ساحلی ایتالیا: ۳۰ مهاجر در سواحل لیبی مفقود شده‌اند

به گفته گارد ساحلی ایتالیا یک کشتی باری تلاش کرد مهاجران را نجات دهد اما قایق مهاجران در جریان این عملیات واژگون شد

از ابتدای سال جاری تا ۱۰ مارس، حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ مهاجر وارد ایتالیا شدند -- Salvamento Maritimo / AFP

گارد ساحلی ایتالیا روز یکشنبه، ۱۲ مارس ۲۰۲۳، اعلام کرد حدود ۳۰ مهاجر در جریان تلاش یک کشتی باری برای نجات آنها مفقود شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گارد ساحلی ایتالیا گفت این کشتی باری تلاش داشت مهاجران را نجات دهد اما در جریان این عملیات قایق مهاجران واژگون شد. در جریان این واژگونی، ۱۷ نفر نجات یافتند و حدود ۳۰ نفر مفقود شدند.

گارد ساحلی ایتالیا با تاکید بر اینکه واژگونی این قایق در خارج از محدوده مسئولیت جستجو و نجات ایتالیا اتفاق افتاده است، گفت چندین کشتی تجاری دیگر به جستجوی مسافران مفقود شده کمک می‌کنند.

گروه بشردوستانه «آلارم فون» روز شنبه به مرکز هماهنگی ملی ایتالیا و مقامات لیبی و مالت پیام داد که قایقی با ۴۷ سرنشین به کمک نیاز دارد.

عبور از مدیترانه برای رسیدن به سواحل کشورهای اروپایی، هر ساله‌ باعث کشته شدن هزاران پناهجویی می‌شود که از شمال آفریقا یا از سواحل ترکیه تلاش می‌کنند خود را به اروپا برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین حادثه در روز یکشنبه ۱۶ فوریه، حدود ۶۰ پناهجو از جمله یازده کودک و یک نوزاد در سواحل منطقه کالابریا در جنوب ایتالیا جان باختند. بیشتر این پناهجویان شهروندانی از ایران، افغانستان و پاکستان بودند.  

مهاجران در حالی در دریای مدیترانه غرق می‌شوند که توماسو فوتی، نماینده پارلمان از حزب راست افراطی، و جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، روز یکشنبه مدعی شدند گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰۰ هزار مهاجر در لیبی درانتظارند تا فرصتی پیدا کنند تا از طریق دریا خود را به ایتالیا برسانند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که یک مقام مهاجرتی سازمان ملل متحد این رقم را غیرقابل اعتماد توصیف کرد.

سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت هشدار داد ارزیابی سرویس‌های اطلاعاتی ایتالیا احتمالا تعداد تخمینی مهاجران در لیبی را با کسانی که واقعا قصد مهاجرت از لیبی به اروپا دارند اشتباه گرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰۵ هزار مهاجر از طریق دریا به ایتالیا رسیدند و از ابتدای سال جاری تا ۱۰ مارس، حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ مهاجر وارد ایتالیا شدند.

ایتالیا سال‌ها است که گارد ساحلی لیبی را آموزش می‌دهد تا مانع حرکت قایق‌های پناهجویان شوند و در صورت امکان این قایق‌ها را به ساحل بازگردانند. سازمان بین‌المللی مهاجرت و گروه‌های بشردوستانه می‌گویند مسافرانی که قایق‌هایشان را گارد ساحلی لیبی بازگردانده است، اغلب به اردوگاه‌های بازداشتگاهی فرستاده می‌شوند، جایی که در معرض خطر آزار و اذیت از جمله شکنجه قرار می‌گیرند.

بیشتر از جهان