کشیش کاتولیک محافظه‌کار به «آزار جنسی حداقل ۶۰ پسربچه» متهم شد

طبق گزارش‌ها اکثر کودکان قربانی، پسربچه‌های ۱۱ تا ۱۶ ساله بودند

مارسیال ماسیل (وسط) از مقام خود به عنوان رئیس دانشکده کاردینال‌ها استعفا داده است- AFP

به گزارش انجمن شدیدا محافظه‌کاری که به دست مارسیال ماسیل بنا نهاده شده است، این کشیش کاتولیک حداقل ۶۰ پسربچه را مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده است.

تحقیقاتی که توسط انجمن مذهبی کاتولیک لیگ مسیح انجام گرفت، آشکار ساخت که آزار جنسی خردسالان در بین اعضای ارشد این انجمن مذهبی رایج بوده است و در فاصله سال‌های ۱۹۴۱ تا ۲۰۱۹، ۱۷۵ کودک خردسال توسط ۳۳ کشیش مورد آزار قرار گرفته‌اند.

بنا به این گزارش، اکثر کودکان قربانی، پسربچه‌های ۱۱ تا ۱۶ ساله بودند.

این تحقیق همچنین اخطار داد که احتمالا موارد بسیاری بیشتری از مواردی که ایشان یافته‌اند، در طول آن سال‌ها رخ داده باشد.

تا سال ۲۰۰۶، واتیکان ادعاها و اتهامات دانش‌آموزان این انجمن مبنی بر آزار جنسی توسط ماسیل را نادیده می‌گرفت.

این گزارش گفت:‌ «ما از آزاری که در طول تاریخ انجمن ما روا داشته شده است، به شدت متاسفیم و آن را به همراه هر عمل و رفتاری نهادی یا شخصی که ادامه این آزار را تایید و تشویق کرده است یا سعی در قربانی کردن اشخاص داشته بوده باشد، محکوم می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش ادامه داد: «ما از قربانیان و خانواده‌های ایشان، کلیسا و کل جامعه، به خاطر آسیب شدیدی که اعضای انجمن ما ایجاد کرده‌اند، درخواست عفو و بخشش داریم.»

ماسیل که در سال ۲۰۰۸ و بدون پاسخگویی به قربانیان خود درگذشت، احتمالا بدنام‌ترین کودک‌آزار کلیسای کاتولیک رومی است و حتی احتمالا کودکان خود را (که از طریق رابطه‌هایی مخفی حداقل با دو زن داشته است) نیز مورد آزار جنسی قرار داده است.

این کشیش که در دوره پاپ ژان پل دوم کمک‌های مالی شایانی به واتیکان کرده بود، در طول زندگی خود مدام توسط محافظه‌کاران کلیسای کاتولیک مورد تمجید و ستایش قرار گرفت. 

کاردینال انجلو سودانا که سال‌های متمادی یکی از پشتیبانان اصلی انجمن مذهبی لیگ مسیح در واتیکان بود، در روز یکشبنه از مقام خود به عنوان رئیس دانشکده کاردینال‌ها استعفا داد.

وقتی واتیکان اولین بار از جرایم آقای ماسیل در سال ۲۰۰۶ مطلع شد، پاپ سابق، پاپ بندیکت، به او دستور داد تا از شغل خود بازنشسته شود و به زندگی خود با «عبادت و توبه» ادامه دهد.

با این وجود، پاپ بندیکت جلو درخواست‌ها برای الغای لیگ مسیح را گرفت و در سال ۲۰۱۰، واتیکان اداره این انجمن را به صورت کامل عهده‌دار شد.

به گزارش این تحقیق، حدود ۴۳ درصد افرادی که در آزارهای جنسی نقش داشتند، بر مناصب قدرتمندی تکیه زده بودند که گزارش جرایم و مجازات آنان را سخت‌تر می‌کرد.

این گزارش گفت: «آزار جنسی، در پیوند با سوءاستفاده از قدرت و وجدان بیمار اشخاصی بود که با سوءاستفاده از منصب خود قربانیان را مورد آزار جنسی قرار دادند.»

از بین ۳۳ کشیش متجاوز، ۶ نفر مرده‌اند، ۸ نفر از کشیشی کناره‌گیری کرده‌اند، و یک نفر انجمن را ترک کرده است.

از ۱۸ نفری هم که در انجمن باقی می‌مانند، ۴ نفر با «محدودیت‌های اداری» مواجه‌اند که آنها را از کودکان زیر ۱۴ سال دور نگاه می‌دارد و اجازه انجام امور کشیشی در ملاءعام را هم نخواهند داشت.

اعضای سابق انجمن گفته‌اند که این انجمن مانند یک فرقه رهبری می‌شد و قوانینی داشت مبنی بر ممنوعیت هرگونه انتقاد از موسس انجمن یا عدم طرح هر گونه سوالی درباره انگیزه‌های وی.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent