مک‌کال: سخنان بایدن تلاشی در مسیر به رسمیت شناختن طالبان است

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بایدن را به عیب‌پوشی طالبان متهم کرد

مایکل مک‌کال، رئیس جمهور آمریکا را به تلاش برای سفیدنمایی طالبان متهم کرد - AFP

پس از اظهارات جنجالی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در کنفرانس خبری ۳۰ ژوئن (۹ تیر) در مورد پایان کار القاعده در افغانستان و کمک گرفتن آمریکا از طالبان برای سرکوب کردن القاعده، مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه ۱۶ تیر (۷ ژوییه) در بیانیه‌ای بایدن را به عیب‌پوشی طالبان متهم کرد و گفت که سخنان او «ممکن است تلاشی برای به رسمیت شناختن طالبان باشد.»

در این بیانیه، مک‌کال اظهارات بایدن را «ظالمانه» خواند و به گزارش اخیر سازمان ملل متحد درباره گسترش تروریسم در افغانستان اشاره کرد. او گفت که بر اساس گزارش موثق سازمان ملل متحد، طالبان نه‌تنها روابطشان را با القاعده قطع نکرده‌اند، بلکه برای تامین مالی القاعده پول می‌دهند.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که وزارت دفاع طالبان آشکارا از دستورکارهای القاعده برای آموزش دادن نیروهایش استفاده می‌کند. القاعده خود نیز چند مرکز آموزشی در مناطق متعدد افغانستان دارد. بر اساس این گزارش، در اردوهای آموزشی القاعده در افغانستان مشخصا روی آموزش حملات انتحاری کار می‌شود.

سازمان ملل متحد با استناد به این یافته‌ها حضور القاعده در افغانستان را تایید کرده و گفته است که طالبان همچنان با القاعده نزدیک‌اند و «القاعده افغانستانِ زیر سلطه طالبان را پناهگاهی امن می‌بیند.»

در همین حال، رئیس‌جمهوری آمریکا جو بایدن در نشست خبری اخیرش ادعا کرد که القاعده دیگر در افغانستان وجود ندارد و طالبان به آمریکا در سرکوب القاعده کمک کرده‌اند. مایکل مک‌کال در مورد این اظهارات بایدن گفت: «اظهارات بایدن مبنی بر اینکه طالبان به نوعی شریک امنیت ملی ما در منطقه است، کاملا از واقعیت دور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به کشته شدن رهبر ارشد شبکه القاعده با پهپادهای آمریکایی در آخر ژوییه ۲۰۲۲ در منطقه اعیان‌نشین شهر کابل اشاره کرد و گفت که ایمن ‌الظواهری، رهبر شماره یک القاعده، در کابل در خانه یکی از مقام‌های ارشد طالبان زندگی می‌کرد.

مک‌کال همچنین به گفته‌های مقام‌های ارشد امنیتی آمریکا استناد کرد و گفت که ژنرال‌های ارشد آمریکایی مرتبا درباره توانایی رو به رشد القاعده در افغانستان گزارش داده‌ و نشان داده‌اند که «القاعده نه‌تنها زیر نظارت طالبان نیست، بلکه از همکاری مالی و امنیتی طالبان نیز برخوردار است.»

مک‌کال با اطمینان گفت که سخنان بایدن را فقط می‌توان تلاشی برای موجه‌سازی روابط دیرینه طالبان و القاعده تفسیر کرد. او گفت که «ممکن است [اظهارات بایدن] تلاشی برای سوق دادن آمریکا در مسیر به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان باشد. این چیزی است که من تمام تلاشم را برای مخالفت با آن خواهم کرد.»

مایکل مک‌کال پیش از این نیز پرونده بزرگی را برای بررسی چگونگی خروج آمریکا از افغانستان، که به سقوط دولت جمهوری و به قدرت رسیدن طالبان منجر شد، به جریان انداخته است. او در این تحقیق تلاش دارد کلیه اسناد و مدارک خروج آمریکا از افغانستان را، که دولت بایدن مدیریت آن را به عهده داشت، علنی سازد و کسانی را که مقصر اصلی خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان و کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی‌اند به دست قانون بسپارد.

بیشتر از جهان