ممنوعیت فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان؛ طالبان: مانع کارهای خلاف شریعت اسلامی شدیم

تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه با انتقاد شهروندان افغان مواجه شده است

یکی از آرایشگاه‌های زنانه در استان بلخ در شمال افغانستان- Atif Aryan / AFP

محمد صادق عاکف، سخنگوی وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان، ادعا کرد که فعالیت آرایشگاه‌های زنانه خلاف «شریعت اسلامی» است و به همین دلیل دستور تعطیلی آن‌ها صادر شد.

صادق عاکف، روز پنجشنبه ۱۵ تیر، تاکید کرد که آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان تا کمتر از یک ماه دیگر اجازه فعالیت دارند و یکی از دلایل این تصمیم، وضعیت بد اقتصادی مردم است.

او گفت: «در وضعیت بد اقتصادی، در آرایشگاه‌ها بسیار اسراف می‌شود و خانواده داماد مجبور به پرداخت هزینه اضافی می‌شوند.»

او گفت: «ازنظر شریعت جایز نیست که موی انسان‌های دیگر به خاطر زینت برای انسان دیگری استفاده شود. در آرایشگاه موهای اضافی برای زینت زنان به کار گرفته می‌شود. چیدن ابرو صریحا خلاف شریعت است و در یکی از احدایث پیامبر اکرم یکی از زنانی که ابروی دیگری را می‌چیند لعنت شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان گفته است که موارد شرعی وضو برای نماز در سالن‌های آرایش زنانه رعایت نمی‌شود و یکی از دلایل تعطیلی آرایشگاه‌ها همین موضوع است.

ادعای طالبان مبنی بر جلوگیری از «اسراف» در آرایشگاه‌های زنان در حالی مطرح می‌شود که این گروه اخذ مالیات از مردم را افزایش داده است و مشخص نیست بودجه کشور چگونه هزینه می‌شود. طالبان بخش زیادی از درآمدشان را در بخش نظامی هزینه می‌کنند و کمترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهند.

تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه با انتقاد شهروندان افغان مواجه شده است. رینا امیری، نماینده آمریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان، از تصمیم طالبان مبنی بر تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه انتقاد کرد و درباره پیامدهای آن هشدار داد.

او در حساب توییترش نوشت: «ممنوعیت طالبان بر آرایشگاه‌ها حذف مکان مهم دیگری است برای کار زنانی که برای تامین معیشت خانواده‌های خود تلاش می‌کنند. این ممنوعیت، یکی از معدود پناهگاه‌های زنان در خارج از خانه را از بین می‌برد و کشور را بیشتر به یک مکان بی‌رحم و شدیدا منزوی‌شده در جهان مبدل می‌کند.»

روز گذشته دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) از طالبان خواست که دستور تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه را لغو کنند.

یوناما در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «این محدودیت جدید بر حقوق زنان، تاثیرات منفی بر اقتصاد نیز خواهد گذاشت و با حمایت‌های اعلام‌شده برای کارآفرینی زنان در تضاد است.»

یوناما گفت که تلاش می‌کند این محدودیت‌ها لغو شوند.

تلاش طالبان برای تعطیل کردن آرایشگاه‌های زنانه، به بیکاری هزاران زن در افغانستان منجر می‌شود و میزان فقر را در جامعه افزایش خواهد داد. همچنین این اقدام باعث می‌شود فعالیت آرایشگاه‌های زنانه به‌طور زیرزمینی و مخفی -شبیه دوران نخست حاکمیت طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی- ادامه یابد و هزینه خدمات آرایشی برای زنان را بیشتر می‌کند.

وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان تلاش کرده است با صدور فرمان‌های «زن‌ستیزانه»، زندگی را برای زنان افغانستان دشوارتر کند. این وزارتخانه علاوه بر تحمیل حجاب اجباری، ورود زنان به پارک‌های تفریحی را نیز ممنوع کرده است. طالبان در مدت حاکمیت دوباره بر افغانستان از اوت ۲۰۲۱، تلاش زیادی می‌کنند تا زندگی فردی و اجتماعی شهروندان به‌ویژه زنان را محدود کنند.

طالبان تاکید دارند که شریعت اسلامی را به‌طور کامل در سطح جامعه اجرا خواهند کرد و در‌این‌باره هیچ نرمشی در اقداماتشان وجود ندارد.