سازمان بنادر و دریانوردی ایران: دادگستری هرمزگان حکم توقیف نفتکش آمریکایی را صادر کرد

نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه خبر داده بود که مانع توقیف دو کشتی از سوی جمهوری اسلامی در دریای عمان شده است

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در حال بازرسی یک نفتکش‌ــ نیروی دریایی آمریکا

سازمان بنادر و دریانوردی ایران صبح پنجشنبه ۱۵ تیر مدعی شد که نفتکش ریچموند ویجر با پرچم باهاما پس از برخورد با شناوری ایرانی، «بدون توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی و هشدارها و اخطارهای ناو نیروی دریایی ارتش ایران»، با تغییر دادن مسیر خود، وارد آب‌های عمان و سپس متواری شد.

مقام‌های آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کرده بودند که ایران صبح روز چهارشنبه تلاش کرد دو تانکر نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کند، اما با مقاومت نیروی دریایی آمریکا مواجه شد و عقب کشید.

به گفته تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا، کشتی ایرانی در تلاش دوم خود برای توقیف این نفتکش‌ها، اقدام به تیراندازی کرد و یکی از کشتی‌ها هدف گلوله قرار گرفت، اما آسیبی جدی ندید.

خبرگزاری دولتی ایرنا در ایران که روز چهارشنبه گزارش نیروی دریایی آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز را به نقل از «یک منبع آگاه دفاعی» تکذیب کرده بود، روز پنجشنبه در خبری متناقض، به نقل از مقام‌های سازمان بنادر و دریانوردی ایران اعلام کرد که مالک شناور ایرانی در ساعات اولیه تصادف دریایی با مراجعه به مراجع قضایی هرمزگان خواستار صدور حکم توقیف فوری نفتکش متخلف شد و پس از دریافت حکم قضایی، توقیف این نفتکش را دستور کار قرار داد.

سازمان بنادر و دریانوردی ایران در ادامه ادعا کرد که نیروی دریایی ارتش ایران با حکم قضایی قصد داشت یکی از این نفتکش‌ها را توقیف کند، اما موفق نشد.

به گفته این سازمان، در اثر این سانحه، شناور ایرانی از پاشنه دچار آب‌گرفتگی شده است و پنج نفر از خدمه آن هم به‌شدت مصدوم شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها با طرح اتهاماتی مانند برخورد با کشتی‌های تجاری مختلف به دلیل آلوده کردن محیط‌ زیست با ورود به آب‌های ایران، چندین نفتکش خارجی را توقیف و بعد از اخذ امتیازهایی از کشورهای خارجی، از جمله رفع توقیف نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی، آن‌ها را آزاد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان‌های دریایی بین‌المللی طی هفته‌های اخیر درباره تهدید کشتی‌های تجاری در خلیج فارس از جمله تنگه هرمز هشدار داده بودند.

در همین ارتباط، ناخدا دوم تیم هاکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، روز چهارشنبه گفت: «نیروی دریایی ایران تلاش کرد این تانکرهای تجاری را که به‌طور قانونی از آب‌های بین‌المللی گذر می‌کردند، توقیف کند. نیروی دریایی آمریکا هم بلافاصله پاسخ داد و جلو آن را گرفت. شلیک ایران به سوی یکی از کشتی‌ها به تلفات یا خرابی جدی منجر نشده است.»

شرکت اطلاعات دریایی امبری هم گفت تانکری که ایران به آن شلیک کرد، نفتکشی تحت مدیریت آمریکا و مالکیت یونان است که با پرچم باهاما حرکت می‌کند و در حال حمل محموله نفت خام خود امارات متحده عربی به سنگاپور بوده است. به گفته امبری، شلیک نیروهای ایران در فاصله ۲۸ میل دریایی شمال مسقط، پایتخت عمان، صورت گرفته است.

نیروی دریایی آمریکا یادآوری کرد که ایران در دو سال گذشته حداقل پنج کشتی تجاری را توقیف و برای چندین کشتی دیگر نیز مزاحمت ایجاد کرده است. بسیاری از این موارد در تنگه هرمز بوده که به‌ دلیل گذر ۲۰ درصد از کل نفت خام جهان از آن، اهمیت راهبردی دارد. و جمهوری اسلامی ایران در نزاع‌های لفظی‌اش با آمریکا هر بارها تهدید می‌کند که این تنگه را می‌بندد.

حدود سه ماه پیش بود که کماندوهای نقاب‌دار نیروی دریایی ایران با هلی‌کوپتر به یک نفتکش در دریای عمان که به سوی آمریکا رهسپار بود حمله کردند تا آن ‌را تصاحب کنند. صداوسیمای ایران هم تصاویر این عملیات را پخش کرد. جمهوری اسلامی مدعی شد دلیل توقیف آن نفتکش تصادمش با یک کشتی ایرانی بوده است، اما شواهدی در این مورد ارائه نکرد.

استفاده جمهوری اسلامی از ترفند توقیف کشتی‌ها برای چانه‌زنی با غرب سابقه دارد.