درخواست فوری اوکراین از جامعه جهانی برای جلوگیری از وقوع فاجعه هسته‌ای در زاپوریژیا

دولت اوکراین می‌گوید روسیه در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا انبار مواد منفجره بر پا کرده است، ولی آژانس بین‌المللی هسته‌ای ادعای اوکراین را تایید نکرد

یک سرباز روسی در حال گشت زنی روبروی نیروگاه هسته‌ای زاپوریتژیا، یکم می ۲۰۲۲ـ Andrey BORODULIN / AFP

دولت اوکراین روز چهارشنبه از جامعه جهانی خواست به افزایش تنش‌های نظامی روسیه در منطقه استقرار نیروگاه اتمی ژاپوریژیا واکنش نشان دهد.

این نیروگاه اتمی پس از حمله روسیه به اوکراین در اختیار و زیر نظارت مسکو بوده است.

وزارت خارجه اوکراین روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که «روسیه با استقرار نیروهای نظامی، نصب سامانه‌های تسلیحاتی بر روی دست‌کم سه رآکتور نیروگاه زاپوریژیا، و انبار کردن مواد منفجره در نزدیکی این نیروگاه، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، تمام قاره هر لحظه مورد تهدید فاجعه هسته‌ای است.»

اوکراین از جامعه جهانی خواست هرچه سریع‌تر در این باره اقدام کند.

ادعای وزارت خارجه اوکراین در حالی مطرح می‌شود که روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با نقل قول از کارشناسان و ناظران خود اعلام کرد تا کنون هیچ نشانه‌ای از ذخیره و انبار شدن تسلیحات و مواد منفجره در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ندیده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، که مقر آن در وین اتریش است، روز چهارشنبه بیانیه‌ای در این باره منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که «کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزها و هفته‌های اخیر بخش‌هایی از تاسیسات- از جمله بخش‌هایی از محیط حوض خنک‌کننده بزرگ- را بازرسی کرده‌اند و همچنین بازرسی‌های منظمی از سراسر سایت کرده‌اند، بدون اینکه هیچ نشانه‌ای از مین یا مواد منفجره مشاهده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد از مسکو خواست اجازه مجددی برای نظارت‌های جدیدتر و کسب اطمینان بیشتر صادر کند.

در بیانیه این آژانس آمده است: «کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواهان دسترسی بیشتر برای تایید بود یا نبود مین یا مواد منفجره در زاپوریژیا هستند، به‌ویژه دسترسی به پشت بام واحدهای رآکتور ۳ و ۴، همچنین، دسترسی به بخش‌هایی از سالن‌های توربین و برخی از بخش‌های سیستم خنک‌‌کننده نیروگاه.»‌

پیش از ادعاهای اخیر اوکراین، کاخ کرملین نیز سه‌شنبه دولت اوکراین را به طرح‌ریزی «حمله‌ای بزرگ به این نیروگاه هسته‌ای» متهم کرده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بارها در مورد وقوع فاجعه عظیم هسته‌ای پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال گذشته هشدار داده است.

وزارت دفاع بریتانیا نیز در ماه آوریل اعلام کرد که تصویرهای ماهواره‌ای نشان می‌دهد که روسیه «کیسه‌های شنی مورد استفاده در وضعیت جنگی» را روی سقف چند ساختمان، از جمله شش رآکتور در نیروگاه زاپوریژیا، چیده است.

ولودیمیر زلنسکی نیز روز ۲۲ ژوئن (اول تیر) دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه را متهم کرد که قصد اجرای «عملیات تروریستی» در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین دارند.

به‌ ادعای رئیس‌جمهوری اوکراین، جزئیات طرح «تروریستی» تنظیم شده و عوامل روسیه مقدمات اجرای عملیات را نیز فراهم کرده‌اند.

بیشتر از جهان