معاون یوناما: با تقویت همکاری و تعامل، سعی می‌کنیم طالبان از انزوا خارج شوند

مارکوس پوتزل گفت هیچ طالبی را که مخالف آموزش دختران باشد ملاقات نکرده است

مارکوس پوتزل، معاون یوناما در نشست خبری در کابل-WAKIL KOHSARAFP

مارکوس پوتزل، معاون هیئت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، می‌گوید که بر اساس دستوری که شورای امنیت سازمان ملل به مسئولان یوناما سپرده، آن‌ها باید با طالبان تعامل داشته باشند و همچنین سعی می‌کنند همکاری با طالبان را تقویت کنند تا این گروه از انزوای بین‌المللی خارج شود.

پوتزل در مصاحبه با «یوان نیوز» گفت: «ما باید پیام‌های طالبان را به جهان منتقل کنیم و آنان علاقه دارند با ما صحبت کنند، زیرا ما را فعال در راستای بهبود روابط می‌دانند.»

مارکوس پوتزل گفت افغانستان تحت سلطه طالبان بزرگ‌ترین تولید‌کننده مواد مخدر در جهان است و پس از صدور فرمان رهبر طالبان در مورد منع کشت و استفاده از مواد مخدر، «گزارش‌های اولیه حاکی از کاهش کشت خشخاش است».

مارکوس پوتزل در این مصاحبه، از جامعه جهانی خواست که به طالبان در زمینه درمان معتادان به مواد مخدر کمک کنند، چون کنترل مواد مخدر «به نفع همه به‌ویژه به نفع افغان‌ها و کشورهای منطقه است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتزل که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، به‌عنوان معاون یوناما منصوب شد، از سال‌ها پیش به‌عنوان دیپلمات آلمانی در امور افغانستان فعال بوده است. پوتزل در جریان مذاکرات صلح میان دولت آمریکا و گروه طالبان در قطر، در جریان مذاکرات حضور داشت و انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی، او را یکی از فعال‌ترین دیپلمات‌هایی خواند که با طالبان از نزدیک در تماس بوده است.

هیچ طالبی مخالف آموزش دختران نیست

معاون یوناما، در مورد منع آموزش دختران و منع تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان گفت که این ممنوعیت‌ها به اقتصاد افغانستان آسیب می‌زنند و باید لغو شوند.

پوتزل خواستار لغو سریع فرامین صادرشده از طرف رهبر طالبان علیه زنان افغانستان شد و گفت هیچ راه میانی در زمینه حقوق بشر و حق آموزش و اشتغال زنان وجود ندارد.

با وجود اینکه از دو سال پیش به این سو براساس دستور طالبان، دختران از رفتن به مدارس بالاتر از کلاس ششم منع شده‌ و زنان حق کار نداشته‌اند، معاون یوناما می‌گوید طی مدتی که در افغانستان حضور داشته، با هیچ طالبی که مخالف آموزش دختران باشد ملاقات نکرده است. پوتزل در این مورد افزود: «من مطمئنم که اکثر مردم افغانستان، از جمله طالبان، مخالف این احکام‌اند [منع تحصیل دختران و اشتغال زنان].»

پوتزل تصریح کرد: «من با هیچ مقامی از مقام‌های رسمی [طالبان] که موافق احکام منع دختران از رفتن به مدرسه یا دانشگاه باشند، ملاقات نکرده‌ام.»

پوتزل افزود که اگر فرامین طالبان علیه زنان لغو شوند، «برای همیشه سایه‌ای بر روابط طالبان با جامعه جهانی وجود خواهد داشت».

معاون یوناما تلاش‌های کشورهای اسلامی از جمله سازمان همکاری اسلامی در متقاعد کردن طالبان برای لغو فرامین علیه دختران و زنان را «بی‌فایده» خواند و گفت هیئت‌هایی از کشورهای مختلف اسلامی به افغانستان سفر کردند و در این مورد با طالبان صحبت کردند، اما این تلاش‌ها هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

معاون یوناما که پیش از این دولت‌های جهان را به بازگشایی سفارت‌خانه‌هایشان در کابل تشویق کرده بود، در این مصاحبه طالبان را تشویق کرد تا با لغو فرامین علیه زنان، به جامعه جهانی بپیوندند.

بیشتر از جهان