برخلاف ادعای بایدن، نه آمریکا بلکه القاعده است که از طالبان کمک می‌گیرد

لانگ‌وار ژورنال ادعای بایدن در مورد القاعده و طالبان را راستی‌آزمایی کرد

پس از ادعای جنجالی رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد از بین بردن القاعده با کمک طالبان در افغانستان و واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی به آن، مجله لانگ‌وار ژورنال در مطلبی ضمن بررسی تک‌تک نکاتی که جو بایدن در کنفرانس خبری اخیرش مطرح کرد، با ارائه دلایلی، ادعاهای او را نادرست خواند.

در این مقاله، به حضور اعضای ارشد شبکه القاعده در صفوف طالبان اشاره شده و آمده است که طالبان علاوه بر راه دادن رهبران القاعده به داخل گروهشان، برای اعضای این شبکه گذرنامه افغانستانی هم صادر می‌کنند. علاوه بر این، «وزارت دفاع طالبان برای آموزش نظامیان خود از آموزه‌‌های القاعده استفاده می‌کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا ۳۰ ژوئن در یک کنفرانس خبری مدعی شد که القاعده دیگر در افغانستان وجود ندارد و آمریکا از طالبان برای از بین بردن گروه‌های تروریستی در این کشور کمک گرفته است. لانگ‌وار ژورنال در پاسخ به این ادعای بایدن، به گزارش اخیر تیم نظارت و پشتیبانی تحلیلی سازمان ملل متحد استناد کرد که در آن ذکر شده بود افغانستان برای القاعده پناهگاهی امن به شمار می‌رود و روابط القاعده و طالبان نزدیک است.

بایدن در این کنفرانس خبری به تاکید گفت: «گفتم القاعده آنجا نخواهد بود. گفتم آنجا نخواهد بود. گفتم از طالبان کمک بگیریم. چه شده؟ چه خبر است؟ مطبوعات خود را بخوانید. حق با من بود.»

این در حالی است که گزارش تیم نظارت و پشتیبانی سازمان ملل که تنها ۲۰ روز پیش از این نشست خبری منتشر شد، نشان می‌دهد که القاعده به شکلی انکارناپذیر در افغانستان حضور دارد. همچنین با توجه به ساختار طالبان که از شبکه حقانی و جناح قندهار تشکیل شده است و نیز روابط گذشته شبکه حقانی با القاعده هم این ادعای بایدن به‌سختی می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد؛ زیرا شبکه حقانی که اکنون بخش بزرگی از قدرت طالبان را در اختیار دارد، با شبکه القاعده روابطی نزدیک و قدیمی دارد.

حتی کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در ۳۰ ژوییه ۲۰۲۲ در کابل هم به‌سادگی نشان می‌دهد که اعضای شبکه القاعده در افغانستان تحت سلطه طالبان حضور دارند. در مقاله لانگ‌وار ژورنال نیز با اشاره با این مورد آمده است که رهبر القاعده نه تنها در کابل پناه داده شده بود، بلکه به دستور سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، در یک خانه شیک و امن زندگی می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، گزارش سازمان ملل درباره مستندسازی حضور القاعده در افغانستان نشان می‌دهد که القاعده در حال حاضر در شش استان هلمند، زابل، ننگرهار، نورستان، بادغیس و کنر حضوری فعال دارد و اعضای تحریک طالبان پاکستان را آموزش می‌دهد. در این گزارش همچنان آمده است: «القاعده خانه‌های امن در استان‌های فراه، هلمند، هرات و کابل و همچنین یک مرکز عملیات رسانه‌ای در هرات را اداره می‌کند.»

سازمان ملل متحد تخمین زده است که القاعده در حال حاضر حداقل ۴۰۰ جنگجو در افغانستان دارد که با احتساب اعضای خانواده و هوادارانشان تعداد آن‌ها به دو هزار نفر می‌رسد. با این حال، رئیس جمهوری آمریکا با اطمینان کامل تاکید کرد که به کمک طالبان توانسته است پای القاعده را از افغانستان کاملا ببرد.

لانگ‌وار ژورنال با استناد به گزارش سازمان ملل، در پاسخ به بایدن نوشت: «القاعده نمی‌تواند بدون تایید و حمایت صریح طالبان که بر حوزه امنیتی مسلطند، در افغانستان زیرساخت‌هایی ایجاد کند. این ایالات متحده نیست که از طالبان کمک می‌گیرد، بلکه القاعده است.»

لانگ‌وار ژورنال سپس به این نکته پرداخت که اینک دست‌کم سه تن از اعضای کلیدی شبکه القاعده در افغانستان از اعضای دولت طالبان‌اند. گزارش سازمان ملل نیز پیش از این خاطرنشان کرده بود که «در ساختارهای امنیتی و اداری طالبان، به اعضای القاعده مناصب و نقش‌های مشاوره‌ای محول شده است».

از این میان، قاری احسان‌الله بریال و حافظ محمدآقا حکیم، استانداران طالبان در کاپیسا و نورستان و تاجمیر جواد، معاون اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان، از جمله کسانی‌اند که هم برای شبکه القاعده و هم برای طالبان کار می‌کنند. لانگ‌وار ژورنال از تاجمیر جوان و احسان‌الله بریال به عنوان رهبران کلیدی شبکه حمله کابل، ائتلاف طالبان، القاعده و لشکر طیبه یاد کرده است که بسیاری از حملات به کابل و اطراف آن را طرح‌ریزی و اجرا کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود حافظ محمد آقا حکیم، از همکاران کلیدی قاری ذاکر، رئیس پیشین عملیات انتحاری شبکه حقانی است. رابطه حقانی‌ها با شبکه القاعده به اندازه‌ای جدی و مستحکم است که منابع امنیتی مدعی‌اند قاری ذاکر سپتامبر ۲۰۱۹ در کنار حمزه بن لادن، پسر اسامه بن‌لادن، رهبر اصلی شبکه القاعده، در حمله پهپادی آمریکا در منطقه کرم پاکستان کشته شده است.

به جز رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران گروه طالبان، هیچ نهاد رسمی امنیتی و اطلاعاتی دیگر قطع روابط طالبان با القاعده و پایان کار این شبکه در افغانستان را تایید نکرده است. بلکه گزارش‌های سازمان ملل متحد، نهادهای امنیتی کشورهای غربی و کشورهای منطقه همه تایید می‌کنند که القاعده مانند داعش، در افغانستان حضور دارد و پس از سلطه طالبان، چتر حمایتی جدیدی برای احیای قدرت خود به دست آورده‌ است.

بیشتر از جهان