سفیر ایالات متحده در روسیه با روزنامه‌نگار زندانی آمریکایی در مسکو دیدار کرد

لین تریسی برای دومین بار در سه ماه اخیر موفق شد با خبرنگار وال‌‌استریت ژورنال که به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی است، دیدار کند

وال‌استریت ژورنال اتهامات مسکو را علیه ایوان گرشکوویچ، بی‌اساس خوانده است-REUTERS/Evgenia Novozhenina

‌روزنامه وال‌استریت ژورنال دوشنبه، سوم ژوئیه (۱۲ تیر)، اعلام کرد که لین تریسی، سفیر آمریکا در روسیه، موفق شده است برای دومین بار با ایوان گرشکوویچ، خبرنگار این روزنامه که در روسیه زندانی است، دیدار و گفت‌وگو کند.

این روزنامه جزئیات بیشتری از این دیدار ارائه نکرده است.

ایوان گرشکوویچ بیش از سه ماه پیش، ۲۹ مارس، حین سفر به شهر یکاترینبورگ، به اتهام جاسوسی بازداشت و زندانی شد.

نیروهای اطلاعاتی منتسب به کرملین می‌گویند که این روزنامه‌نگار را در حال تلاش «برای دسترسی به اسناد محرمانه نظامی» بازداشت کرده‌اند. البته روسیه هیچ اسناد و شواهدی برای این اتهام ارائه نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال‌استریت ژورنال اتهامات مسکو را علیه ایوان گرشکوویچ، بی‌اساس خوانده است. کاخ سفید هم مدعی است که دولت روسیه این روزنامه‌نگار ۳۱ ساله را  گروگان گرفته است. نخستین جلسه محاکمه ایوان گرشکوویچ  ۲۲ ژوئن در مسکو برگزارشد. قاضی دادگاه با درخواست آزادی موقت او موافقت نکرد.

پیش از دیدار دوشنبه، سفیر ایالات متحده موفق شده بود در آوریل، چند روز پس از بازداشت گرشکوویچ، با او گفت‌وگو کند.

پیش‌بینی می‌شود که این زندانی‌ آمریکایی در روند تبادل زندانیان دو کشور آزاد شود. البته مسکو می‌گوید تا زمانی که حکم نهایی گرشکوویچ صادر نشده، او را مبادله نخواهد کرد.

تاریخ دقیق دومین جلسه دادگاه مشخص نشده است.

پیش از بازداشت ایوان گرشکوویچ، بریتنی گراینر، ستاره آمریکایی بسکتبال زنان که در روسیه بازداشت شده بود، با ویکتور بوت، شهروند روس متهم به قاچاق مواد مخدر در آمریکا، مبادله شد.

در پی حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو به بالاترین حد خود پس از پایان جنگ سرد رسیده است.

بیشتر از جهان