روسای پیشین شین‌‌بت، نتانیاهو را به دروغگویی در مورد ترور رابین متهم کردند

امضاکنندگان نامه‌‌ای که ماه گذشته به نتانیاهو فرستاده شد از او خواسته‌اند تا اظهارات خود را درباره انگیزه ترور رابین پس بگیرد

اسحاق رابین چند روز پیش از ترور در مجمع عمومی سازمان ملل (۲۴ اکتبر ۱۹۹۵)  - AFP

رئیسان پیشین سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت)، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، را به دروغ‌گویی در مورد انگیزه ترور اسحاق رابین، نخست‌وزیر پیشین، متهم کردند.

به گزارش تایمز اسرائیل، رئیس‌های پیشین شین‌بت و صدها مامور سابق این سازمان در نامه‌ای خطاب به نتانیاهو، او را به ترویج نظریه توطئه در مورد ترور اسحاق رابین در ۱۹۹۵ متهم کردند.

بنیامین نتانیاهو که پس از ترور اسحاق رابین زمام امور دولت اسرائیل را در اختیار گرفت، سال گذشته کتابی با عنوان «بی‌بی: داستان من» منتشر کرد که در آن ادعا می‌کند که آویشا راویو که در نقش یک عامل تحریک‌کننده در جناح راست تندرو خدمت می‌کرد، وظیفه داشت که با استفاده از اعلان‌های چاپ‌شده در شین‌بت، جناح راست را علیه رابین تحریک کند.

اشاره نتانیاهو مشخصا به تظاهراتی است که یک ماه پیش از قتل رابین در بیت‌المقدس برگزار شد. گفته می‌شود که در حالیکه رابین در بالکن میدان صهیون سخنرانی می‌کرد، معترضان در پایین بالکن اعلان‌هایی در دست داشتند که نخست‌وزیر وقت را در لباس نازی‌ها نشان می‌داد.

تایمز اسرائیل در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد که نتانیاهو این اعتراض را یکی از رویدادهای کلیدی تلقی می‌کند که در آن میزان تحریک عمومی به اوج خود رسیده بود.

راویو، مامور شین‌بت، که گفته می‌شود پیش از این رویداد با عامل ترور در تماس بود، اوایل سال جاری میلادی در مصاحبه‌ای نادر، نتانیاهو را به دروغگویی در این کتاب متهم کرد. نتانیاهو در این کتاب مدعی می‌شود که در میان صدها معترض، راویو را دیده که اعلان مزبور در دست داشته است.

رئیسان پیشین شین‌بت در نامه خود محتوای کتاب مذکور را «دروغ» و «تحریف‌آمیز»  ارزیابی، و خاطرنشان کرده‌اند که ادعاهای نخست‌وزیر اسرائیل، «مشروعیت» سازمان اطلاعات و امنیت داخلی کشور را «خدشه‌دار» می‌کند و به امنیت ملی آسیب می‌رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، یک فرد تندرو که در زمان ترور رابین نوجوانی بیش نبود، به تهیه آن اعلان‌ها اعتراف کرده است. او سال گذشته به صورت ناشناس در مصاحبه‌ای گفت که چند نسخه از اعلان مزبور را در اندازه کوچکی چاپ کرده بود، اما اندازه اعلان‌ها چنان نبود که نتانیاهو از بالکن قادر به تشخیص‌ آن‌ها باشد.

امضاکنندگان این نامه که گفته می‌شود ماه گذشته به نخست‌وزیر اسرائیل فرستاده شده است، از او خواسته‌اند که اظهارات خود را در این‌ باره بازبینی و تکذیب کند.

نام پنج تن از رهبران سابق شین‌بت، از جمله نادوا آرگامان که به تازگی بازنشسته شد، در میان امضا‌کنندگان این نامه انتقادی دیده می‌شود.

اسحاق رابین چهارم نوامبر ۱۹۹۵، در پایان یک راهپیمایی صلح جمعی در تل‌آویو، به ضرب گلوله ترور شد. ایگال عمیر، عامل ترور او، یک یهودی تندرو و مخالف توافق اسلو و واگذاری کنترل بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطینی‌ها بود که بخش مهمی از توافق اسلو به شمار می‌رود.

بیشتر از جهان