پایان موقت جنجال دعوت از زاکانی در مجلس بلژیک

قانون‌گذاران بلژیکی روز پنجشنبه به حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه، این کشور رای اعتماد دادند

قانونگذاران بلژیکی روز پنجشنبه از حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه، این کشور حمایت کردند و بار دیگر به او رای اعتماد دادند. چالش وزیر امور خارجه بلژیک در دو هفته اخیر به علت اعطای ویزا به علیرضا زاکانی، شهردار تهران و هیئت‌ همراهش، به راه افتاده بود.

دعوت از شهردار تهران به‌عنوان یکی از نیروهای حامی جمهوری اسلامی برای حضور در بروکسل و با هزینه دولت بلژیک در اوایل ماه جاری باعث شد که چندین سیاستمدار خواهان استعفای حاجا لحبیب شوند. اما پارلمان بلژیک پس از اعتراف وزیر خارجه این کشور به اشتباه خود و عذرخواهی‌اش به دلیل نقشش در اعطای ویزا، به باقی ماندنش در دولت رای مثبت داد.

پس از این اتفاق، هر دو حزب اپوزیسیون و اکثریت از نقش دولت در این اتفاق انتقاد کردند. رسانه‌های بلژیکی دعوت از زاکانی را «ایران گیت» نامیدند و باعث تشدید فشارها بر حاجا لحبیب شدند.

علیرضا زاکانی، روز ۲۱ خرداد، برای شرکت در مجمع عمومی شهرداران کلان‌شهرهای مهم جهان به بروکسل سفر کرد. این سفر با اعتراض گسترده شماری از مقام‌ها، نمایندگان مجلس و رسانه‌های بلژیک روبرو شد و به استعفای پاسکال اسمت، مقام مسئول در امور شهرسازی و تجارت خارجی منطقه بروکسل، انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن، انگشت اتهام به سمت وزیر خارجه کشور بلژیک چرخید و برخی چهره‌های مطرح این کشور خواهان پاسخگویی و استعفای او شدند. از وزیر خارجه بلژیک قبل از رای‌گیری در مورد این موضوع، سوال شد و او اعلام کرد که تحقیقات هنوز در حال انجام است.

دو حزب بزرگ اپوزیسیون بلژیک تصمیم گرفتند چندین طرح عدم اعتماد، دو طرح علیه حاجا لحبیب و یکی علیه نخست‌وزیر این کشور، الکساندر دی کرو، ارائه کنند. درنهایت قانون‌گذاران بلژیکی در این جلسه، عصر پنجشنبه، با ۷۹ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۴ رای ممتنع، به یک طرح حمایتی از نخست‌وزیر این کشور رای دادند. با این حال، نمایندگان پارلمان بلژیک تاکید کردند که این رای به معنای آن نیست که لحبیب اعتماد آن‌ها را دوباره به دست آورده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تحقیقات در مورد سفر زاکانی به بلژیک کماکان ادامه دارد.

وزیر امور خارجه این کشور پیش از این جلسه رای اعتماد، چند بار دیگر نیز برای ادای توضیحات به مجلس رفته بود. رای به لحبیب علی‌رغم افشاگری‌های روزنامه «هت لاتست نيوز» در صبح پنجشنبه صورت گرفت. بر اساس این گزارش، دو برادر از مخالفان جمهوری اسلامی که مقیم بلژیک‌اند اعلام کردند که هیئت ایرانی در جریان تظاهرات ایرانیان در بروکسل از آن‌ها تصویربرداری کرده‌اند. این افراد همچنین اعلام کردند که پس از بازگشت زاکانی به ایران، نیروهای امنیتی مادر آن‌ها را  در شهر اصفهان بازجویی و بازداشت کرده‌اند.