کایلی مور گیلبرت از نخست‌وزیر استرالیا تمنا کرد او را از اوین آزاد کند

«پنج بار اعتصاب غذا کردم و ۹ ماه هیچ تماسی با خانواده‌ام نداشتم»

دادسرای تهران اعتراض کایلی مور گیلبرت به حکم ۱۰ سال حبس را رد کرد /عکس از رسانه‌های اجتماعی

کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی و استاد دانشگاه مطالعات اسلام که از مهرماه گذشته به اتهام جاسوسی در سلول انفرادی در زندان اوین به سر می‌برد، در نامه‌ای خطاب به اسکات موریسون از نخست‌وزیر استرالیا درخواست کرده که هر چه می‌تواند برای آزادی او انجام دهد.

این نامه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که روزنامه هرالد‌سان در گزارشی از پذیرفته نشدن اعتراض کایلی مور گیلبرت به حکم ۱۰ سال حبس از سوی دادسرای انقلاب تهران خبر داد.

در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار هرالد سان قرار گرفته، آمده است که کایلی مور دست به اعتصاب غذا زده است. او از عمق ناامیدی خود در این نامه سخن گفته و می‌نویسد:«خواهش می‌کنم، تمنا می‌کنم هر کاری می‌توانید بکنید تا من را بیرون بیاورید. می‌دانم که مرد با دینی هستید، من و خانواده‌ام را در دعاهایتان به یاد داشته باشید».

به گزارش آسوشیتدپرس استرالیا، اسکات موریسون می‌گوید دولت فدرال همه توان خود را برای کمک به این شهروند استرالیایی-بریتانیایی انجام داده است. موریسون امروز (سه‌شنبه) گفت که او از حمایت‌های کنسولی برخوردار است و اخیرا ملاقات داشته است.

این در حالی است که مریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا پیش‌تر وضعیت کایلی مور گیلبرت را پیچیده توصیف کرده بود. به گفته پین او بارها با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به طور حضوری و غیر حضوری برای آزادی شهروندان استرالیایی از ایران گفتگو کرده است. جولی کینگ و مارک فرکین، زوج بلاگر جهانگرد استرالیایی که از تیرماه گذشته به اتهام تصویربرداری با پهپاد به زندان افتاده بودند، در مهرماه در مقابل آزادی رضا دهباشی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا در استرالیا،‌آزاد شدند. میمنت حسینی نیز دیگر شهروند ایرانی-استرالیایی و استاد دانشگاه است که در پاییز گذشته در ایران بازداشت شد و سپس اخبار ضد و نقیضی در مورد آزادی او منتشر شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موریسون می‌گوید مطمئن است که هرچه می‌تواند برای بازگرداندن کایلی به خانه انجام می‌دهد.

به گزارش روزنامه هرالد سان، کایلی مور گیلبرت به مدت ۹ ماه جز یک تماس کوتاه ۳ دقیقه‌ای با پدرش اجازه ارتباط با خانواده‌اش را نداشته است.

این استاد مطالعات اسلام دانشگاه ملبورن در شهریورماه گذشته، زمانی که به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس بین‌المللی شیعه‌شناسی به ایران سفر کرده بود، در مسیر بازگشت به استرالیا در فرودگاه بازداشت شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی اتهام او را جاسوسی برای کشوری غیر از استرالیا عنوان کرده است. از آنجایی که کایلی شهروندی بریتانیا را دارد، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که او شاید به جاسوسی برای بریتانیا متهم است. اما هنوز اخبار رسمی در این زمینه منتشر نشده است.

گزارش هرالد سان حاکی از آن است کایلی یک نامه دیگر نیز در تیرماه نوشته بود اما موفق نشد آن را به خارج از زندان انتقال دهد.

او در این نامه می‌نویسد که پنج بار اعتصاب غذا کرده تا صدای خود را به جایی برساند اما موفق نشده است.

او می‌نویسد تنها هنگامی به او اجازه برقراری تماس کوتاه با خانواده‌اش داده شده که اقدامی که جان خود را به خطر انداخت. کایلی خطاب به موریسون می‌نویسد که شرایط روحی و جسمی او رو به وخامت است.

نامه کایلی مور خطاب به اسکات موریسون در حالی منتشر می‌شود که دولت استرالیا و خانواده او تا ۹ ماه پس از بازداشت او از خبررسانی در مورد این دستگیری خودداری کرده بودند.

پس از افشای هویت کایلی مور نیز مقامات استرالیا و خانواده او اعلام کردند که این موضوع از طریق کانال‌های دیپلماتیک و به دور از جنجال رسانه‌ای بهتر حل می‌شود.