سفر نخست‌وزیر نیوزیلند به چین؛ قرارداد تجاری و ارتقای روابط راهبردی

بر اساس توافقنامه روز چهارشنبه میان چین و نیوزیلند، این دو کشور روابط‌ را در حوزه‌هایی چون تجارت الکترونیکی، انرژی‌های پاک و صنعت کشاورزی ارتقا می‌دهند

لی چیانگ، نخست وزیر چین (راست) در کنار کریس هیپکینز همتای نیوزیلندی خود (چپ) در پکن، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳ ـ Jade GAO / POOL / AFP

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، دولت‌های چین و نیوزیلند در روز چهارشنبه، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳، یک قرارداد همکاری با یکدیگر به امضا رساندند که دو طرف از آن با عنوان قرارداد «دوستی و شراکت» یاد کردند؛ قراردادی که در جریان سفر نخست‌وزیر نیوزیلند به چین منعقد شد. 

رویترز در گزارش روز چهارشنبه خود، به‌نقل از رسانه‌های چین، نوشت بر پایه این توافقنامه جدید دولت‌های چین و نیوزیلند همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف، از جمله در حوزه‌ تجارت الکترونیکی، انرژی‌های پاک و نسل جدید وسایل حمل‌ونقل، گسترش خواهند داد. 

اما بخش دیگری از همکاری‌های میان ولینگتون و پکن در این توافقنامه جدید بر مسائلی چون دیپلماسی، صنایع دفاعی و همچنین تقویت صنعت کشاورزی و همکاری در حوزه تامین امنیت غذایی جهان تمرکز دارد. 

انعقاد این قرارداد جدید میان چین و نیوزیلند از این منظر اهمیت دارد که روابط جمهوری خلق چین و ایالات متحده آمریکا در سال‌های اخیر دستخوشِ بحران‌های عمیقی بود که تاثیرات منفی‌اش بر روابط پکن با دیگر کشورهای غربی، مثل استرالیا و کانادا، نیز قابل مشاهده و اندازه‌گیری است. 

با این‌وجود، نیوزیلند، در مقام یکی از اعضای کشورهای غربی، در تمامی این سال‌ها روابط حسنه خود با چین، یعنی دومین اقتصاد بزرگ جهان، را حفظ کرده و به‌عنوان مثال دو کشور در سال گذشته میلادی پیمانی تجاری با یکدیگر امضا کردند که ارتقای چشمگیر روابط اقتصادی میان ولینگتون و پکن را به‌همراه داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌رو، رویترز نوشت رئیس‌جمهوری چین در دیدار روز سه‌شنبه‌ خود با همتای نیوزیلندی‌اش بر روابط دوستانه میان دو کشور تاکید کرد و گفت جمهوری خلق چین همواره با نیوزیلند به‌عنوان «دوست و شریک» خود رفتار کرده و در پی آن است تا روابط میان دو کشور در آینده مسیری راهبری، جامع و پایدار را طی کند. 

به‌گزارش روزنامه گاردین، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، در بخشی از اظهارات روز سه‌شنبه خود به کریس هیپکینز، نخست‌وزیر نیوزیلند، چنین گفت:«این مرتبه بازدید شما [از چین] بسیار معنادار است و جامعه بین‌المللی، به‌ویژه کشورهای منطقه ما، دیدار شما را از نزدیک رصد می‌کنند.»

از سوی دیگر، هیپکینز نیز پس از دیدار با شی جین پینگ، با انتشار بیانیه‌ای نوشت از نظر او روابط میان چین و کشور متبوعش «یکی از مهمترین و گسترده‌ترین» روابط نیوزلند محسوب می‌شود. 

نخست‌وزیر نیوزیلند در عین‌حال تاکید کرد در دیدار با همتای چینی خود در ارتباط با برخی موضوعات بین‌المللی، از جمله جنگ اوکراین، مذاکراتی داشته است؛ هرچند به گمان ناظران بین‌المللی دولت‌های مختلف نیوزیلند همواره در اتخاذ رویکرد انتقادی نسبت به موضوعاتی چون نقض حقوق بشر در چین، از شرکا و متحدان غربی خود محتاط‌تر و محافظه‌کارانه‌تر عمل می‌کنند. 

با این‌حال از سال ۲۰۲۲ به این‌سو برخی تغییر و تحولات ایجاد شده در روابط بین‌الملل، از جمله تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و تنش‌های منطقه‌ای میان چین و شبه‌جزیره تایوان، وضعیتی به‌وجود آورده که نیوزیلند نمی‌تواند به‌راحتی گذشته موازنه‌ای را که سال‌ها در سیاست خارجی‌اش حفظ کرده بود را ادامه دهد.

بیشتر از جهان