جاسیندا آردرن: نیوزیلند‌ی‌ها می‌توانند رهبر خودشان باشند

این سیاستمدار حزب کارگر هنگامی که در سال ۲۰۱۷ نخست‌وزیر شد، در سن ۳۷ سالگی جوان‌ترین رئیس دولت زن جهان بود

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، با اعلام اینکه دیگر در انتخابات مجدد شرکت نمی‌کند، همه را در سراسر جهان بهت‌زده کرد.

این نماینده حزب کارگر در یک سخنرانی احساسی و غم‌انگیز، گفت که قصد دارد ماه آینده از قدرت کناره‌گیری کند و گفت خسته‌تر از آن است که به دنبال دوره سوم باشد.

او که ۴۲ سال دارد و به دلیل رویکرد عملی و جدی‌ خود به سیاست و رهبری کشورش، در سطح بین‌المللی شهرت پیدا کرده است، گفت: «من دیگر به اندازه کافی توان ندارم.»

او را به‌تازگی با میکروفن روشنی غافلگیر کرده بودند که داشت رقیب خود را «متکبر...» خطاب می‌کرد. این دو رقیب توافق کردند جنبه خنده‌دار موضوع را در نظر بگیرند و [فایل] ضبط‌‌شده این صدا را برای خیریه به حراج گذاشتند.

آردرن زمانی که در سال ۲۰۱۷ در سن ۳۷ سالگی به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد، جوان‌ترین رئیس دولت زن جهان بود و گفت که تابستان گذشته درباره آینده‌اش وقت گذاشته و فکر کرده است.

او گفت: «امید داشتم آنچه را باید در آن دوره انجام دهم، پیدا کنم، اما متاسفانه پیدا نکردم و اگر ادامه دهم به نیوزیلند خدمتی نمی‌کنم.»

او افزود: «امیدوارم نیوزیلندی‌ها را با این باور ترک کنم که می‌توانید مهربان اما قوی، همدل اما قاطع و خوش‌بین اما متمرکز باشید... می‌توانید رهبر خودتان باشید، کسی که می‌داند چه وقت باید برود.»

در نتیجه او حداکثر تا ۷ فوریه از رهبری حزب کارگر کناره‌گیری می‌کند و در روزهای آینده  برای تصمیم‌گیری به منظور جایگزینی او رای‌گیری انجام خواهد شد. نیوزیلند در ۱۴ اکتبر انتخابات همگانی برگزار خواهد کرد.

آردرن به دلیل نحوه مدیریت بحران‌هایی که کشور پنج میلیون نفری او را گرفتار کرده بود، از جمله همه‌گیری کوویدــ۱۹، تیراندازی در مسجد کرایست‌چرچ و فوران آتشفشان جزیره وایت، تحسین بسیاری را برانگیخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، از جمله کسانی بود که بی‌درنگ تمجید کرد. او گفت: «جاسیندا آردرن به دنیا نشان داد که چگونه با عقل و قدرت رهبری کنند. او نشان داد که همدلی و بینش از ویژگی‌های رهبری قدرتمندند.»

او افزود: «جاسیندا مدافع سرسخت نیوزیلند، الهام‌بخش بسیاری از افراد و دوست بزرگی برای من بود.»

جاسیندا آردرن به دنیا نشان داد که چطور می‌توان با عقل و قدرت رهبری کرد.

او نشان داد که همدلی و بینش از ویژگی‌های رهبری قدرتمندند

جاسیندا مدافع سرسخت نیوزیلند، الهام‌بخش بسیاری از افراد و دوست بزرگی برای من بود.

 - آنتونی آلبانیز (@AlboMP) ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳

کریستوفر لوکسون، رهبر حزب ملی اپوزیسیون نیوزیلند، در توییتر نوشت: «از طرف حزب ملی به جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر، به خاطر خدماتش به نیوزیلند تشکر می‌کنم.»

او افزود: «او همه‌چیزش را برای این شغل فوق‌العاده سخت گذاشت. برای آینده او و خانواده‌اش بهترین‌ها را آرزو می‌کنم. ممنون جاسیندا.»

آردرن گفت که تا اکتبر در عضویت پارلمان خواهد ماند تا نیازی نباشد رای‌دهندگان را به انتخابات میان دوره‌ای مجبور کند، اما ۷ فوریه آخرین روز او به عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر خواهد بود.

او ادعا کرد که افراد زیادی‌اند که سعی می‌کنند «دلیل واقعی» خروج او را مشخص کنند و تصدیق کرد که برخی از آن‌ها این پرسش را دارند که آیا او احساس می‌کند نمی‌تواند در سومین دوره انتخابات پیروز شود؟

آسوشیتدپرس اشاره کرد که آردرن امسال با مبارزات انتخاباتی سختی روبرو شده بود. در حالی که حزب کارگر او که متمایل به لیبرال است، دو سال پیش در انتخابات مجدد با اکثریت آرا در ابعادی تاریخی پیروز شد، نظرسنجی‌های اخیر حزب او را عقب‌تر از رقبای محافظه‌کارش قرار داده است.

با این حال، او ادعا کرد که این‌طور نیست و معتقد است که حزبش در ماه اکتبر پیروز خواهد شد.

«من چون سخت بود، کنار نمی‌روم. اگر این‌طور بود، احتمالا دو ماه بعد از شروع کار می‌رفتم.»

«من می‌روم زیرا چنین نقش ممتازی مسئولیت به دنبال دارد. مسئولیت این است که بدانید چه زمانی فرد مناسبی برای رهبری هستید و چه زمانی نیستید. من می‌دانم که این کار چه می‌خواهد و می‌دانم که دیگر به اندازه کافی توان ندارم که بتوانم عدالت را اجرا کنم. به همین سادگی است.»

او افزود: «ما برای این چالش به مجموعه‌ای از افراد تازه نیاز داریم.»

آردرن گفت که به آینده خود فکر نکرده است؛ «من هیچ برنامه‌ای ندارم. هیچ قدم بعدی وجود نداردــ تنها چیزی که می‌دانم این است که هر کاری انجام دهم، سعی می‌کنم راه‌هایی برای ادامه خدمت به نیوزیلند پیدا کنم.»

او سخنرانی خود را که در شهر ناپیر ایراد شد، با وعده‌هایی به اعضای خانواده‌اش‌ــ شریک زندگی‌اش، کلارک گیفورد، که مجبور شد ازدواج با او را به دلیل کووید به تعویق بیندازد و فرزندشان، نیو ته آروها، به پایان برد. دخترش در سال ۲۰۱۸ به دنیا آمد و خانم آردرن دومین رئیس دولت منتخب بعد از بی‌نظیر بوتو در سال ۱۹۹۰ بود که وقتی در دفتر کارش بود، زایمان کرد.

او گفت: «من مشتاقانه منتظرم که بار دیگر با خانواده‌ام وقت بگذرانم.»

«احتمالا، آن‌ها کسانی‌اند که بیش از همه ما فداکاری کرده‌اند و به این ترتیب، به نیو [می‌گویم] که مادرت مشتاقانه منتظر است که امسال وقتی مدرسه را شروع می‌کنی آنجا باشد و به کلارک [می‌گویم] که بیا بالاخره ازدواج کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان