روسیه برای شکست اوکراین از دلفین‌های آموزش‌دیده استفاده می‌کند

نهادهای اطلاعاتی بریتانیا می‌گویند که این دلفین‌ها به احتمال زیاد برای مقابله با «غواصان دشمن» در نظر گرفته شده‌اند

نیویورک‌پست در گزارشی که روز دوشنبه ۲۶ ژوئن (پنجم تیر) منتشر کرد،‌ به یک گزارش اطلاعاتی جدید درباره یکی از بهترین سلاح‌های دفاعی نیروی دریایی روسیه در برابر اوکراین پرداخت: دلفین‌های آموزش‌دیده.

به نوشته این وب‌سایت،‌ نهادهای اطلاعاتی بریتانیا گزارش داده‌اند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند تعداد پایگاه‌های ذخیره شناور پستانداران در بندر الحاق‌شده کریمه از ماه آوریل تا ژوئن تقریبا دوبرابر شده است. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالا روسیه در حال آموزش و ذخیره دلفین‌های نظامی بیشتری برای مقابله با نیروهای اوکراینی است.

مقام‌های بریتانیایی هفته گذشته اعلام کردند دلفین‌هایی که به حفاظت از بخش ورودی بندر سواستوپل در کریمه تحت‌اشغال روسیه کمک می‌کنند، «به احتمال زیاد برای مقابله با غواصان دشمن آموزش دیده‌اند».

در گزارش اطلاعاتی جدید آمده است که تصاویر موجود از افزایش تعداد پستانداران دریایی آموزش‌دیده حکایت دارد و به طور تقریبی می‌توان گفت که آن‌ها دو برابر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعات دیگر حاکی از آن است که نیروی دریایی روسیه از نهنگ‌ها و فوک‌های آموزش‌دیده هم برای ماموریت‌ در آب‌های قطب شمال استفاده کرده است. استفاده از این پستانداران به این دلیل است که به دلیل داشتن لایه‌های سنگین چربی، بهتر از دلفین‌ها در برابر سرما مقام‌اند.

موسسه نیروی دریایی ایالات متحده اوایل سال جاری تصاویر مربوط به بندر سواستوپل را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که در ماه فوریه، دو دلفین به این پایگاه منتقل شدند. در آن زمان این موضوع مطرح شد که پستانداران نظامی ممکن است وظیفه عملیات ضدغواصی را بر عهده داشته باشند تا از ورود نیروهای ویژه اوکراینی به زیر آب برای خرابکاری در کشتی‌های جنگی جلوگیری کنند.

روسیه در استفاده از پستانداران دریایی در زمان درگیری سابقه طولانی دارد. در طول جنگ سرد، نیروی دریایی شوروی آموزش دلفین‌ها را در دریای سیاه توسعه داد اما استفاده از آن‌ها تا زمان الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ کم‌رنگ شد.

افزایش تعداد دلفین‌های نظامی در حالی است که ماه گذشته نیز نهنگی که به جاسوسی برای روسیه مظنون بود، در سواحل سوئد ظاهر شد. مردم محلی این نهنگ تسمه‌دار بلوگا را هوالدیمیر، ترکیبی از کلمه نروژی نهنگ (hval) و ولادیمیر، اسم رئیس‌جمهور روسیه، نامیدند.

این جاسوس فرضی اولین بار پس از اینکه در سال ۲۰۱۹ در سواحل نروژ کشف شد، به شهرت رسید و بیش از سه سال به‌آرامی در خط ساحلی نروژ حرکت کرد. این نهنگ بزرگ سفید اخیرا سرعت خود را افزایش داده و اواخر ماه گذشته از سواحل نروژ به سمت سوئد حرکت کرده است.

هنگامی که هوالدیمیر برای اولین بار در نروژ مشاهده شد، زیست‌شناسان دریایی وسیله‌ای را که به او چسبانده شده بود، از او جدا کردند. روی این ابزار که گفته شد نوعی ابزار فیلمبرداری است، عبارت «تجهیزات سنت‌پترزبورگ» چاپ شده بود.

مقام‌های روسیه در مورد گمانه‌زنی‌های نروژ مبنی بر اینکه هوالدیمیر ممکن است جاسوس روسیه باشد، اظهارنظری نکرده‌اند.

بیشتر از جهان