بالن‌های جاسوسی چین بر فراز آسیا هم پرواز کرده بودند

گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی حاکی از آن است که سابقه این تلاش‌های جاسوسی چین دست‌کم پنج سال است

گزارش برنامه پانوراما در سرویس جهانی بی‌بی‌سی حاکی از آن است که بالن‌های جاسوسی چینی در آسمان ژاپن و تایوان هم گشت‌زنی کرده‌اند. یکی از این بالن‌ها اوایل سال جاری میلادی بر فراز ایالات‌متحده آمریکا دیده شده و سرانجام آن را ساقط کردند.

تصاویر منتشر شده در این برنامه حاکی از آن است که بالن‌های چینی در سال‌های اخیر از شمال ژاپن و برفراز تایپه، پایتخت تایوان عبور کرده‌اند.

جان کالور، تحلیلگر سابق سی‌آی‌ای می‌گوید که تحقیقات سرویس جهانی بی‌بی‌سی با کمک یک شرکت هوش مصنوعی حاکی از آن است که بالن‌های جاسوسی چینی یک تلاش ادامه‌دار بوده‌اند که سابقه آن به دست‌کم پنج سال می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا در ماه فوریه یکی از این بالن‌ها را روی آب‌های کارولینای جنوبی سرگون کرد. البته پس از آن که اطلاعات و داده‌های حساس برخی سایت‌های نظامی را جمع‌آوری کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این بالن پیش از ساقط شدن، ۱۲ روز در آسمان آمریکا پرواز کرده بود.

اکنون دولت ژاپن می‌گوید که باتوجه بهه تغییر سیاست دفاع از خود توکیو، برای سرنگونی‌ این بالن‌ها آماده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا گفته بود که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین به این دلیل از ساقط شدن بالن جاسوسی چینی خیلی ناراحت شد که نمی‌دانست بالن آنجا بود هاست. او گفت اینکه دیکتاتورها ندادند چه اتفاقی افتاده برای آنها مایه شرمساری است.

نخست‌وزیر ژاپن هم پیش‌تر گفته بود که این کشور در فاصله ژوئن ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱، اشیای پرنده‌ای را در آسمان خود رصد کرده بود.

آژانس هواشناسی تایوان هم در سپتامبر ۲۰۲۱ تصویری از یک بالن را بر فراز تایپه ثبت کرده بود.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی به نقل از مقامات دولت تایوان گزارش داد که مشخصات این بالن مشابه بالن‌هایی بود که بر فراز آمریکا و ژاپن مشاهده شده است.

برخی گزارش‌هایی که پس از رصد بالن چینی بر فراز آمریکا منتشر شد، نشان می‌داد که بالن‌های جاسوسی چینی احتمالا بر فراز پنج قاره جهان پرواز کرده و اطلاعات جمع‌آوری کرده‌اند.

بیشتر از جهان