بالن جاسوسی چین اطلاعات نظامی آمریکا را جمع‌آوری کرده است

 زمانی که مقام‌های آمریکایی بالن را سرنگون کردند، تاثیر آن را بر امنیت ملی اندک جلوه دادند

شبکه خبری ان‌بی‌سی دوشنبه، سوم آوریل (۱۴ فروردین)، گزارش داد که به‌رغم تلاش‌های دولت بایدن، بالن جاسوسی چینی که در سراسر آمریکا پرواز می‌کرد، اطلاعات چند سایت نظامی آمریکا را جمع‌آوری، و همان موقع به پکن منتقل کرده است.

ان‌بی‌سی به نقل از دو مقام ارشد فعلی آمریکا و یکی از مقام‌های ارشد سابق دولت، گزارش داد که بالنی که از پکن کنترل می‌شد، توانسته بود پیش از سرنگون شدن به دست ارتش آمریکا در چهارم فوریه، چندین بار از روی برخی از مناطق حساس رد شود.

به گزارش ان‌بی‌سی، این سه مقام تایید کردند که بالن مزبور پیش از سقوط، اطلاعات جمع‌آوری شده را به پکن منتقل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ان‌بی‌سی به نقل از این مقام‌ها نوشت: «اطلاعاتی که چین از طریق سیگنال‌های الکترونیکی جمع‌آوری کرد، می‌تواند از اطلاعاتی که از طریق افراد یا سیستم‌های نظامی جمع‌آوری می‌شود، بیشتر باشد.»

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، دوشنبه، دوم آوریل، به خبرنگاران گفت نمی‌تواند گزارش ان‌بی‌سی را تائيد کند، اما آمريکا «قابلیت این بالن را برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر» از بین برد.

اوگفت: «دولت آمریکا در حالیکه بالن در حریم هوایی این کشور بود، توانست آن را مطالعه و تجزیه‌و‌تحلیل کند»، و افزود: «اطلاعات مفیدی به دست آوردیم.»

وزارت امور خارجه چین و سفارت این کشور در واشنگتن، بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

 زمانی که مقام‌های آمریکایی بالن را سرنگون کردند، تاثیر آن را بر امنیت ملی اندک جلوه دادند.

پکن تکذيب می‌کند که بالن برای جاسوسی بوده است. بالن مذکور پیش از سرنگونی به دست ارتش آمريکا در اوايل فوريه در ساحل اقيانوس اطلس، يک هفته بر فراز آمريکا و کانادا پرواز می‌کرد.

اين حادثه آنتونی بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا، را به تعویق ديدار برنامه‌ريزی‌شده خود از پکن واداشت، و روابط واشنگتن و پکن را تیره‌تر کرد.

این امر جنجال‌هایی نیز در واشنگتن پدید آورد و موجب جست‌وجوی ارتش آمریکا در آسمان‌ برای یافتن اشیای دیگری شد که در رادار دیده نمی‌شوند.

ایالات متحده ۱۷ فوریه اعلام کرد که لاشه بالن را با موفقیت بازیابی کرده و بقایای آن به کارولینای جنوبی فرستاده شده است. کارشناسان در آن محل بالن را تجزیه‌وتحلیل، و تجهیزات آن را بررسی کردند.

بیشتر از جهان