اعلام نتایج انتخابات افغانستان و تبعات بعدی آن

حداقل دو تیم انتخاباتی نتایج اعلام‌شده را قبول نکرده‌اند

پس از نزدیک به سه ماه، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر در میان سر و صدا‌های ناشی از تاخیر بیش از حد آن اعلام شد و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری فعلی افغانستان، با کسب 50.64 درصد آرا در صدر فهرست نامزدان انتخابات ایستاد. 

آقای غنی با کسب نزدیک به 924 هزار رای از دکتر عبدالله با ۷۲۱ هزار رای و همچنین دیگر نامزدان انتخابات پیشی گرفت و با تکمیل کردن 50+1 رای، در نتایج اولیه پیروز میدان انتخابات جنجالی 1398 شد. 

تنها چهار دقیقه پس از اعلام نتایج آرا، تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله با نشر اعلامیه‌ای نتیجه را رد کرد و از عدم پذیرش آن خبر داد. تیم ثبات و همگرایی در این اعلامیه تاکید کرد که برای مخالفت با اعلان نتایج آرا از روش‌های قانونی وارد خواهد شد و از آرای پاک و قانونی مردم حفاظت خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال آن رحمت الله نبیل، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، که در حدود 2 درصد آرا را در این انتخابات به دست آورده است، اعلام کرد که این نتایج را نمی‌پذیرد. همچنین شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری - که مجموعه ده نامزد در این دوره‌اند، نیز از عدم قبولی نتایج خبر دادند. 

با این حال محمد اشرف غنی در جمع حامیانش حاضر شده و اعلان نتایج را جشن پیروزی نامید. او از نیرو‌های امنیتی که در تامین امنیت انتخابات تلاش کردند سپاس‌گزاری کرد.

در این شرایط به نظر نمی‌رسد که نامزدان بازنده به عدم قبولی انتخابات در گفتار بسنده کرده و احتمالا از شیوه‌های دیگری نیز استفاده خواهند کرد.

 دکتر عبدالله عبدالله، رقیب جدی آقای غنی، که در نتایج ابتدایی حدود 39 درصد آرا را به دست آورده، در سخنرانی‌ای که پس از اعلان نتایج ایراد کرد گفت در صورتی که 300 هزار رای - که از دید آنان مشکوک است، باطل شود، تیم آنان برنده انتخابات است. 

آقای عبدالله از کمیسیون شکایات انتخابات خواست به شکایاتی که به این نهاد می‌رسد، در کمال امانت‌داری و صداقت رسیدگی کند. او کمیسیون انتخابات را به همدستی با تیم دولت‌ساز متهم کرد و گفت کمیسیون انتخابات نسبت به اعلان نتایج، جانبدارانه برخورد کرده است.

حالا نوبت کمیسیون شکایات انتخاباتی است

از صبح روز دوشنبه روند دریافت شکایات به نتایج انتخابات آغاز شده است. کمیسیون شکایات انتخاباتی برای سه روز شکایت‌های موجود را دریافت کرده و پس از آن تا یک ماه این شکایات را بررسی می‌کند. کمیسیون شکایات گفته است که با توجه به حجم شکایت‌های موجود، بررسی‌های آنان تاثیر مستقیمی‌ بر نتایج خواهد داشت. 

در همین حال تیم ثبات و همگرایی، روز دوشنبه اعلان کرد که 4000 مورد شکایت را در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون شکایات انتخاباتی تقدیم کرده است. اما به نظر نمی‌رسد این شکایت‌ها تاثیر آنچنانی بر نتایج آرا داشته باشد. زیرا تمامی‌ این شکایت‌ها در طول سه ماهی که از برگزاری انتخابات گذشته، مطرح شده است. 

مهم ترین شکایتی که از سوی تیم ثبات و همگرایی مطرح شده است، بررسی 300 هزار رایی است که آن‌ها اصرار دارند باید باطل عنوان شود. این 300 هزار رای، شامل آرای قبل از وقت، آرای که سیستم‌های بیومتریک آن را ثبت نکرده و آرایی‌ست که کارت‌های حافظه دستگاه‌های بیومتریک آن مفقود شده است.

تیم‌های انتخاباتی دیگر نیز شکایت‌های خود را در میان جنجال‌های موجود، به کمیسیون انتخابات ارائه داده‌اند. بنابراین به نظر نمی‌رسد چیز دیگری برای مطرح کردن باقی مانده باشد. 4000 شکایتی که تیم ثبات و همگرایی مطرح کرده است، پیشتر نیز با کمیسیون انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی در میان گذاشته شده بود.

رقبای تیم دولت ساز - که حالا خود را پیروز انتخابات می‌داند، در تلاشند که پس از اعلان نتایج نهایی، واکنش‌های خود را با یکدیگر هماهنگ بسازند؛ مسلما اعتراض‌های خیابانی، بستن جاده‌ها و تلاش برای فلج کردن حکومت از این شیوه‌ها خواهد بود. 

حالا باید منتظر بود تا نتایج نهایی انتخابات از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی مطرح شده و معلوم شود چه کسی برای پنج سال آینده سکان حکومت را در دست خواهد گرفت.

بیشتر از