پرسش بی‌پاسخ: رهبر گروه واگنر کجا است؟

ورود پریگوژین به بلاروس همچنان تایید نشده و تلویزیون روسیه ‌گفتگویی با پوتین را پخش کرد که روز چهارشنبه تهیه شده بود 

تلویزیون دولتی روسیه روز یکشنبه، ۲۵ ژوئن (۴ تیر)، گفتگویی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری این کشور، پخش کرد که به نظر می‌رسد پیش از شورش گروه واگنر ضبط شده است؛ گفتگویی که پوتین در آن اطمینان خود را به برنامه‌هایش در اوکراین ابراز می‌کند. 

پوتین در این گفتگو می‌گوید: «ما قطعا احساس اعتماد ‌به ‌نفس می‌کنیم و در موقعیتی برای اعمال تمامی برنامه‌ها و وظایف پیش‌ روی خود قرار داریم. این امر مشمول دفاع از کشور، عملیات نظامی ویژه، اقتصاد به مثابه کل و بخش‌های مشخص آن می‌شود.»

پوتین و حکومت روسیه در مورد حمله به اوکراین و اشغال اراضی گسترده خاک این کشور، عبارت «عملیات ویژه نظامی» را به‌کار‌می‌گیرند. 

گفتگوی پوتین با پاول زاروبین، خبرنگار نزدیک به کرملین، انجام شده است. به گفته زاروبین، این مصاحبه چهارشنبه گذشته انجام شده است و به نظر می‌رسد  در پی دیدار پوتین با فارغ‌التحصیلان نظامی انجام شده باشد. 

در این گزارش تلویزیونی هیچ اشاره‌ای به شورش واگنر نمی‌شود. وزارت دفاع نیز در گزارش روزانه خود در روز یکشنبه، اشاره‌ای به گروه واگنر و یوگنی پریگوژین، رهبر این شرکت خصوصیِ ارائه‌دهنده خدمات نظامی، نکرد. این در حالی است که پوتین پیش از این گفته بود شورش واگنر، کل موجودیت روسیه را به خطر می‌اندازد.

پوتین در این گفتگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر از زمان خود را صرف «عملیات ویژه نظامی» می‌کند، گفت: «البته این موضوع اصلی است. هر روز با همین موضوع شروع می‌شود و خاتمه می‌یابد.»

تلویزیون دولتی همچنین گزارش داد پوتین قرار است هفته آینده در جلسه شورای امنیت روسیه شرکت کند. این جلسه معمولا روزهای جمعه برگزار می‌شود، اما معلوم نیست به دلیل شرایط ویژه کنونی زودتر برگزار شود یا خیر. 

پرگوژین در بلاروس؟

پریگوژین مدت کوتاهی پس از حرکت خود به سوی مسکو، اعلام کرد به‌منظور جلوگیری از خونریزی، عقب‌نشینی می‌کند. مسکو نیز اعلام کرد با وساطت الکساندر لوکاشنکو، رئیس ‌جمهوری بلاروس، توافقی به دست آمده و پریگوژین عازم این کشور می‌شود. اما همچنان گزارشی در تایید ورود پریگوژین به خاک بلاروس منتشر نشده است. اقدامات امنیتی که کرملین آن‌ها را «عملیات ضدتروریستی» می‌خواند، یکشنبه نیز همچنان در مسکو برقرار بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین تصویری که از پریگوژین منتشر شده، به شامگاه شنبه مربوط می‌شود؛ زمانی که او سوار بر خودرویی از شهر رستوف که مدتی در اختیار نیروهای تحت امر او بود، خارج می‌شود. در این تصاویر می‌بینیم جوانان برای او هورا می‌کشند و با او دست می‌دهند در عین‌حال که نیروهای مسلح نیز او را هنگام خروج از رستوف همراهی می‌کنند. 

اما تا لحظه نگارش این گزارش، یعنی روز یکشنبه ساعت ۱۹ به وقت بلاروس، همچنان هیچ تصویر یا گزارشی از ورود پریگوژین به این کشور منتشر نشده است. از این‌رو روشن نیست آیا نیروهای مسلح پریگوژین نیز با او به بلاروس خواهند رفت یا نه، و چنانچه بروند، چه نقشی در این کشور ایفا خواهند کرد؟ 

در حال حاضر آینده گروه واگنر نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مدت‌ها است که رهبری این گروه علنا از وزارت دفاع روسیه انتقاد و اعلام انزجار می‌کند. در این شرایط، مشخص نیست این گروه بتواند در نیروهای مسلح روسیه که تحت امر این وزارتخانه‌اند، ادغام شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در این مورد گفت: «کسانی که علاقه داشته باشند، با وزارت دفاع تماس می‌گیرند. بقیه هم با توجه به دستاوردهای نظامی‌شان، تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند.»

اما معلوم نیست تکلیف نیروهای واگنر که در سراسر جهان، از سوریه تا کشورهای مختلف آفریقایی، فعالیت گسترده دارند، چه می‌شود. 

از سوی دیگر، شورش واگنر، به‌رغم پایان سریع آن، باعث تضعیف پوتین و اقتدار او نزد بسیاری شده است. نیروهای مخالف دولت ولادیمیر پوتین از ااین امر استفاده کرده‌اند تا از تخریب اقتدار رئیس ‌جمهوری سخن بگویند. ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی پوتین، نیز از این اوضاع استفاده کرد تا پیام خود علیه دولت پوتین را بیش از گذشته به گوش افکار عمومی جهان برساند. 

زلنسکی با انتشار پیامی ویدیویی، که شامگاه شنبه پخش شد، گفت: «امروز جهان دید که روسای روسیه بر هیچ چیزی سیطره ندارند. هیچ چیز. آشوب کامل است و بس. اصلا هیچ‌ چیزی پیش‌بینی‌شدنی نیست. اوکراین بی‌شک خواهد توانست از اروپا در مقابل نیروهای روسیه حفاظت کند و مهم نیست چه کسی فرمانده آن‌ها باشد.»

بیشتر از جهان