به دستور رهبر طالبان، ۱۰۰ هزار روحانی در مدارس دینی استخدام می‌شوند

طالبان قصد دارند در هر شهرستان افغانستان، ۱۰ مدرسه دینی بسازند

ملا حبیب‌الله آغا، وزیر معارف (آموزش و پرورش) طالبان-خبرگزاری باختر

ملا حبیب‌الله آغا، وزیر معارف (آموزش‌و‌پرورش) طالبان، روز شنبه سوم تیر، به نورستان در شرق افغانستان رفت و اعلام کرد ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، دستور داده است که ۱۰۰ هزار عالم دینی به‌عنوان استاد در مدارس دینی تدریس کنند.

ملا حبیب‌الله آغا اضافه کرد که نورستان در میان استان‌های افغانستان سهم بیشتری در ایجاد مدارس دینی و جذب استادان خواهد داشت.

براساس گزارشی که در وب‌سایت وزارت آموزش‌و‌پرورش طالبان منتشر شد، ملا حبیب‌الله آغا که برای بازدید از مدارس دینی به نورستان رفته است، بر گسترش این مدارس و همچنین افزودن  «علوم عصری (علوم معاصر)» در برنامه‌های آموزشی این مدارس تاکید کرد.

طالبان در ۲۱ ماه گذشته‌، به‌صورت پیوسته بر ایجاد مدارس دینی تاکید می‌کنند. براساس فرمان رهبر این گروه، در هر شهر افغانستان یک مدرسه بزرگ به نام «مدرسه جهادی» ساخته شده است که هر یک از این مدارس، ظرفیت جذب بیش از هزار دانش‌آموز را به‌صورت هم‌زمان دارد. همچنین قرار است در هر یک از شهرستان‌های افغانستان، دست‌کم ۱۰ مدرسه دینی ساخته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد خالد حنفی، وزیر امر به‌معروف و نهی از منکر طالبان نیز بارها تاکید کرده است که ساختن مدارس دینی باید در اولویت باشد. با این حال، تلاش طالبان برای مدرسه‌سازی بیشتر در استان‌های شمال، شمال‌شرق و مرکز افغانستان متمرکز است. به باور طالبان، دولت جمهوری در سال‌های گذشته به مدارس دینی توجه نکرده است و اکنون که این گروه کنترل کشور را در دست دارد، باید با افزایش مدارس دینی، آموزه‌های دینی را در جامعه افغانستان تقویت کنند.

براساس آمار نهادهای دولت پیشین افغانستان، پیش از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱، ۱۳ هزار مدرسه دینی غیر‌رسمی و ۱۳۰۰ مدرسه دینی رسمی  در سراسر افغانستان فعال بودند.

به باور کارشناسان، مدارس دینی طالبان که از مدارس دینی پاکستان الگوبرداری شده‌اند، بیشتر بر ترویج جهادگرایی و ستیز با دموکراسی متمرکزند. دولت پیشین افغانستان کنترل کمی بر مدارس دینی در این کشور داشت و به همین دلیل بیشتر مدارس دینی به محل سربازگیری طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی تبدیل شده بودند.

طالبان ضمن تلاش برای ایجاد مدارس دینی در سراسر افغانستان، محتوای آموزشی مدارس غیر‌دولتی، دانشگاه‌ها و مدارس خصوصی را نیز تغییر دادند. سال گذشته وزارت آموزش‌و‌پرورش طالبان با تشکیل یک کمیته، تمام کتاب‌های آموزشی مدارس افغانستان را بازبینی کرد و در گزارشی پیشنهاد کرد که موضوعاتی مانند دموکراسی، مردم‌سالاری، حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و بخش‌هایی از رویدادهای تاریخی از کتاب‌ها حذف شوند و به جای آن، آموزش قرآن و حدیث و دیگر مسائل اسلامی جایگزین شوند.

طالبان در حالی بر ایجاد مدارس دینی و تغییر محتوای آموزشی تاکید دارند که دختران بالاتر از کلاس ششم از رفتن به مدرسه و زنان از تحصیل و اشتغال منع شده‌اند.