دیدبان حقوق بشر سوریه: اسرائیل منافع نظامی ایران در سوریه را هدف گرفت

باشگاه خبرنگاران جوان: فرمانده نیروی هوا فضای سپاه سالم است

تصویر منتشر شده از فعال شدن پدافند هوایی سوریه در زمان حمله موشکی اسرائیل، ۲۰ نوامبر ۲۰۱۹/AFP

تلویزیون دولتی سوریه از حمله موشکی اسرائیل به اهدافی در نزدیکی پایتخت سوریه خبر داده است. این تلویزیون بدون اشاره به جزئیات بیشتر می‌گوید که سیستم دفاع هوایی سوریه به روی موشک‌‌هایی که از داخل اسرائیل شلیک شده بود، آتش گشود.

این درحالی است که گروه ناظر بر جنگ دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیا است می‌گوید حمله موشکی اسرائیل موقعیت‌های نظامی مربوط به سوریه و ایران را در نزدیکی سوریه هدف گرفته است.

خبرگزاری رسمی سوریه، در این زمینه نوشت:«پدافند هوایی ارتش سوریه در مقابل چند فروند موشک که از اسرائیل به دمشق شلیک شده بود، فعال شد». سانا به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد، اما شبکه تلویزیونی "المیادین" لبنان از پرواز جنگنده‌های اسرائیل در ارتفاع کم در آسمان شهر صیدا واقع در جنوب لبنان خبر داد. خبرگزاری سوریه همچنین از سرنگونی یکی از موشک‌ها در منطقه "عقربا" در حومه دمشق خبر داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش هرالد سان نیز حاکی از آن است که همزمان با این حمله‌ها صدای پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در لبنان به گوش می‌رسید. دمشق ‌پیش‌تر گفته بود که جنگنده‌های اسرائیلی از آسمان لبنان به سوی سوریه موشک شلیک می‌کنند.

اسرائیل در ماه گذشته به بیش از ۱۰ پایگاه مربوط به جمهوری اسلامی در سوریه حمله کرد. حمله‌هایی در واکنش به حمله‌های راکتی به بلندی‌های جولان که تحت کنترل اسرائیل قرار دارد.

مقامات اسرائیل در ماه‌های اخیر بارها به روشنی اعلام کرده‌اند که به پایگاه‌های سپاه پاسداران در سوریه حمله کرده‌اند. مقامات تهران معمولا به طور علنی به این ادعای اسرائیل واکنش نشان نداده‌اند.

برخی گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که در حمله‌های موشکی شب گذشته یکی از فرماندهان شناخته شده سپاه پاسداران در سوریه هدف بوده است.

به دنبال این انتشار این گزارش‌ها، باشگاه خبرنگاران نوشت:«پس از پیگیری‌ها مشخص شد که خبر به شهادت رسیدن سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صحت ندارد و وی در سلامتی کامل به سر می‌برد».

هنوز گزارشی از تعداد تلفات احتمالی این حمله‌ موشکی منتشر نشده و مقامات تهران و دمشق نیز در این مورد موضع‌گیری نداشته‌اند.

بیشتر از