فروپاشی اقتصادی پاکستان باعث می‌شود افراد بیشتری در راه اروپا جانشان را به خطر بیندازند‎

به گفته رویترز، دست‌کم ۲۰۹ نفر از مسافران فاجعه مرگ‌بار واژگونی اخیر قایق پناه‌جویان در مدیترانه ‏پاکستانی بودند

بازماندگان یک کشتی غرق شده حامل پناهجویان در سواحل یونان- Angelos TZORTZINIS / POOL / AFP

محمد سرور بهاتی، شهروند پاکستانی که در جریان فاجعه مرگ‌بار غرق شدن قایق پناه‌جویان در آب‌های یونان برادر خود را از دست داده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز علت مهاجرت برادرش را شرح می‌دهد.

او می‌گوید برادر ۴۷ ساله‌اش حامد سرور بهاتی، پس از سال‌ها کار در عربستان سعودی، سرمایه‌ای برای خود دست‌وپا کرد و سه سال پیش از سفر مرگ‌بار به اروپا، رستورانی در پاکستان باز کرد. اما شرایط دشوار و بحران بی‌سابقه اقتصادی اجازه سوددهی به رستوران نمی‌دهد و حامد سرور بهاتی با پرداخت ۷۶۰۰ دلار به قاچاقچیان سعی می‌کند راهی برای مهاجرت به اروپا پیدا کند.

پس از هفته‌ها، او موفق می‌شود خود را به لیبی برساند. اما در دومین هفته ماه ژوئن، مسافر همان قایق ماهیگیری می‌شود که دست‌کم ۵۰۰ نفر از سرنشینانش در مقابل دیدگان گارد ساحلی یونان جان باختند.

پیکر نیمی از قربانیان آن فاجعه هنوز پیدا نشده است. رسانه‌های یونانی می‌گویند اکثر سرنشینان این قایق ماهیگیری افغان و پاکستانی بودند.

پس از فاجعه غرق شدن قایق ماهیگیری در مدیترانه، دولت پاکستان اعلام عزای عمومی کرد، زیرا که دست‌کم ۲۰۹ تن از سرنشینان آن قایق شهروند پاکستان بودند.

آژانس تحقیقات فدرال پاکستان، که سازمانی دولتی است، به خبرگزاری رویترز می‌گوید که اکثر پناه‌جویان پاکستانی در ماه‌های اخیر، افراد بیکار و کارگران ماهر و غیرماهر بوده‌اند، افرادی که اغلب برای گرفتن ویزا با موانع زیادی روبه‌رو هستند.

در پی کاهش ۳۵ درصدی ارزش روپیه در برابر دلار، این افراد تلاش زیادی می‌کنند تا خود را به کشورهای اروپایی برسانند تا شاید بتوانند با ارسال یورو و دلار خانواده‌هایشان را از فقر و گرسنگی در پاکستان نجات دهند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به آماری دست یافته است که نشان می‌دهد مهاجرت پاکستانی‌ها به اروپا و کشورهای صنعتی در ماه‌های اخیر افزایش تصاعدی داشته است.

فرونتکس، آژانس حفاظت از مرزهای اروپایی، در ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفته است که «در حال حاضر، پاکستانی‌ها سومین ملیت بزرگ ثبت‌شده‌اند، پس از بنگلادشی‌ها و مصری‌ها، که خود را از راه دریای مدیترانه به ایتالیا می‌رسانند.»

بی‌تردید، فروپاشی اقتصادی علت اصلی موج جدید مهاجرت پاکستانی‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین ارتباط، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز پنجشنبه در دیدار با کریستالینا جئورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، از او خواست که هرچه زودتر بخشی از بسته ۶ میلیاردی کمک‌های آن صندوق به دولت پاکستان داده شود.

اقتصاد ۳۵۰ میلیارد دلاری پاکستان در ماه‌های اخیر با کمبود نقدینگی، تورم، و رکود ۳۸ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که جمعیت پاکستان در یک دهه اخیر از ۲۳۰ میلیون نفر گذشته است و دولت هر سال با حضور صدها هزار پناه‌جوی عمدتا افغان در آن کشور روبه‌روست.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند اگر صندوق بین‌المللی پول بسته‌های کمک مالی‌اش را تا پایان ماه ژوئن به دولت پاکستان نرساند، امکان دارد دولت شهباز شریف سقوط کند. آن‌ها می‌گویند که اعطای این بسته مالی اهمیت زیادی دارد، زیرا دیگر نهادهای بین‌المللی و کشورهای ثروتمند منطقه را نیز برای کمک کردن به پاکستان ترغیب می‌کند.

پاکستان پس از دریافت این بسته مالی می‌تواند اعتبار دریافت وام از چین، امارات متحده عربی، و عربستان سعودی نیز به دست آورد.

سیل تابستان گذشته در پاکستان یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید بحران مالی در پاکستان بوده است. این سیل، که جان ۱۷۳۹ نفر را گرفت، بیش از ۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد پاکستان ضرر زد.

بسته کمک مالی صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۹ و در دولت عمران خان به امضا رسید، اما تا کنون به‌علت برآورده نشدن خواست‌های آن صندوق، به دولت پاکستان پرداخت نشده است.

بیشتر از جهان