نشست ويژه مقام‌های ارشد نظام در مشهد؛ «با اعتراضات بعدی چه کنیم؟»

سران جمهوری اسلامی در شرایطی که شاهد افزایش فقر و گسترده‌تر شدن شکاف طبقاتی در جامعه‌اند، از حالا خود را برای رویارویی با خیزش بعدی مردم ایران آماده می‌کنند

اعتراضات مهرماه ۱۴۰۱ علیه جمهوری اسلامی در تهران - ایندیپندنت فارسی

رسانه‌های داخل ایران از برگزاری نشست مشترک مقام‌های ارشد اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در مشهد، با هدف تدوین «استراتژی واحد» در مقابل اعتراضات آتی خبر داده‌اند. این جلسه که خبر آن با تاخیری یک‌ هفته‌ای اعلام شده، روز ۲۵ خردادماه برگزار شد و علاوه بر مدیران وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، فرمانده کل سپاه پاسداران، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، وزیر کشور، دبیر شواری‌عالی امنیت ملی و همچنین رئیس دفتر نظامی علی خامنه‌ای در آن حضور داشتند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران،  محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر علی خامنه‌ای، در ابتدا پیام مخصوص رهبر جمهوری اسلامی را برای حاضران در نشست خواند که حاکی از نگرانی خامنه‌ای بابت تشدید اختلافات بین مدیران دو دستگاه اصلی اطلاعاتی در نظام جمهوری اسلامی است.

 علی خامنه‌ای در این پیام کوتاه اعتراف کرده که یکی از ضعف‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی، «عدم تفاهم» بین دستگاه‌های اطلاعاتی است.

او گفته است: «مسئله اطلاعات یکی از مسائل مهم کشور است و یکی از ضعف‌های ما در ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی، عدم تفاهم بین این مجموعه‌هاست. اگر آقایان می‌خواهند در راه خدا مجاهدت کنند، جهاد آن‌ها این است که این تفاهم در همه‌ رده‌ها پیاده بشود. امروز اگرچه در راس این دو دستگاه تفاهم به‌طور جدی وجود دارد، اما مجاهدت واقعی این است که این همکاری و تفاهم را در همه‌ سطوح پیاده کنند.»

شماری از مقام‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر، ضمن اعتراف به کاهش شدید پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی، در مورد تکرار خیزش سراسری در ماه‌های آتی و گسترده‌تر شدن آن هشدار داده‌اند. از‌جمله محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزارت کشور که روز ۲۶ خردادماه در جلسه با فرمانداران شهرهای استان مازندران که یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات اخیر بود، هشدار داد: «با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، در سالگرد اغتشاشات و با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، یک‌ دفعه وارد یک معرکه جدیدی می‌شویم. ما را به سمتی می‌برند که دیگر انتخابات اولویت شما نخواهد بود و درگیر می‌شوید؛ ذهنمان، فکرمان، نمی‌دانم شاید کف خیابان... و در ساعت صفر، یک‌جایی گرفتار می‌شویم، بعد آن موقع دیگر دیر است.»

در جلسه مقام‌های ارشد امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در مشهد که خبرگزاری تسنیم با عنوان «نشست هم‌افزایی و هم‌گرایی بین دو نهاد انقلابی در مقابله با توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی» از آن یاد کرده، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت رئیسی، به‌صراحت به نگرانی مقام‌های ارشد نظام درمورد تکرار اعتراضات گسترده مردمی اشاره کرد و گفت: «ما وظیفه‌ داریم با ارتقا توانمان، با همسویی‌، با یک وحدت رویه جدی، برای مقابله با جنگ ترکیبی استکبار و تلاش برای مقابله با خاستگاه و برنامه‌ریزی منسجم و گسترده دشمنان علیه نظام و انقلاب، اقدام کنیم.»

او همچنین با اشاره به اختلافات میان دو نهاد اطلاعاتی جمهوری اسلامی، مدعی شد: «اگر وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه بتوانند در تمام زمینه‌ها، فعالیت‌های مختلف و شرایط جغرافیایی و موضوعی به یک انسجام واحد برسند، می‌توانند مهارم تورم، رشد تولید و ایجاد امید و نشاط در کشور و خواسته‌های نظام و ارتقای قدرت حکمرانی را محقق کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دلایل اصلی هراس مقام‌های جمهوری اسلامی از وقوع اعتراضات مردمی در آینده‌ نزدیک و در سطحی گسترده‌تر از اعتراضات پیشین، افزایش مشکلات اقتصادی و شکاف عمیق طبقاتی و اقتصادی در جامعه ایران است که هر حکومتی را می‌تواند در آستانه فروپاشی قرار دهد.

بر اساس گزارش روزنامه شرق، سردار محمد شیرازی، رئیس دفتر نظامی رهبر جمهوری اسلامی، در ادامه نشست فوق گفته است: «امروز دشمن با تمام توان و ابزار و تدبیر، علیه جمهوری اسلامی قیام کرده است و ما هم با بسیج و به‌کارگیری همه توان و انگیزه و همدلی سازمانی و مردمی برای پیشگیری از هر توطئه و فتنه دشمن، پای کار آماده‌ایم؛ اما پیشگیری از فتنه باید با اشراف اطلاعاتی و ایجاد آمادگی لازم و اقدام به‌موقع، به‌صورت کامل عملیاتی شود.»

همچنین علی اکبر احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در این جلسه خواهان درپیش گرفتن «استراتژی واحد» و «نظامات پیونددهنده و یکپارچه‌کننده» در دو دستگاه اطلاعاتی اصلی جمهوری اسلامی شد و گفت: «ما فرصت پرداختن به خطاهای احتمالی یکدیگر را نداریم. باید بسیج شویم و بتوانیم یک استراتژی واحد ایجاد کنیم.»

در ادامه حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، به‌صورت تلویحی بروز اختلافات میان مدیران سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات را تایید کرد و آن را از جمله دلایل تداوم اعتراضات در ایران دانست.

سلامی گفت: «نظام سیاسی برای دیدن دو چشم نیاز دارد. من معتقدم وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه همین دو چشم هستند که باید یک تصویر ارائه دهند تا نظام دچار آستیگماتیسم سیاسی نشود.»

در پایان نیز محمد کاظمی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، سخنران بعدی در این جلسه بود که گفت سازمان متبوعش و وزارت اطلاعات «باید از حوزه تعامل و هم‌افزایی که کف کار است عبور کنند» و «می‌بایست به سقف برسند و آن اقدام مشترک هم ماموریت مشترک، کیس (موضوع) مشترک و تشکیل قرارگاه عملیاتی مشترک است.»

این در حالی است که فرمانده سازمان اطلاعات سپاه در مصاحبه‌ای با وب‌سایت رسمی دفتر علی خامنه‌‌ای که گزارش آن، روز ۲۹ خردادماه منتشر شد، گفته بود: «راهبرد دشمنان علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ نیز استمرار دارد و در فضای جنگ روانی دشمن باید مراقبت کنیم که دچار خطای شناختی نشویم.»