حامی فیلترینگ؛ سکان‌دار امر به معروف در تهران

روابط عمومی ستاد امربه‌معروف: مومن نسب به‌عنوان دبیر ستاد استان تهران هنوز حکمی دریافت نکرده است

روزنامه فرهیختگان، رسانه نزدیک به حاکمیت، به این انتصاب واکنش نشان داده و آن را به یک شوخی و دوربین مخفی تشبیه کرده است - فیگار

خبرگزاری برنا، روز پنجشنبه، در خبری اعلام کرد که روح‌الله مومن نسب به‌عنوان دبیر جدید ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر در تهران منصوب شده و چند روزی است که بدون سروصدا بر صندلی ریاست این نهاد حکومتی در تهران نشسته است.

روابط عمومی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر در واکنش به این اتفاق طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «آقای مومن نسب به‌عنوان دبیر ستاد استان تهران حکمی دریافت ننموده‌اند و موقتا تا زمان معرفی دبیر ستاد استان تهران، به‌عنوان نماینده ستاد کشور در استان تهران مستقر و امورات ستاد را اجرایی می‌کند.»

مومن نسب در سال‌های گذشته سمت‌هایی چون رئیس اجرای احکام فضای مجازی دادستانی کل کشور و معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است. روزنامه فرهیختگان، رسانه نزدیک به حاکمیت، به این انتصاب واکنش نشان داده و آن را به یک شوخی و دوربین مخفی تشبیه کرده است. این روزنامه نوشته است: «جناب رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر! با سلام، لطفا بفرمایید باید به کدام دوربین دست تکان بدهیم و این برنامه قرار است از کدام شبکه پخش شود؟»

این روزنامه در معرفی روح‌الله مومن نسب نوشته است: «متخصص بزرگ شاذگویی‌های نامنظم درمورد فضای مجازی و کسی که جعل اکانت را از افتخارات خود می‌داند.»

جعل اکانت یا حساب کاربری یکی از اقداماتی است که مومن نسب در یک گفت‌وگوی تصویری با مجله اینترنتی گرانش، به آن اعتراف کرده است. او با استفاده از اکانت‌های جعلی در توییتر و اینستاگرام به جذب مخاطب می‌پرداخت تا در بزنگاه‌های خاص از آن برای اهداف جمهوری اسلامی استفاده کند.

روح‌الله مومن نسب در آن زمان رئیس «جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» بود. او اعتراف کرد که با نام افراد تاثیرگذار در توییتر-که به گفته او همگی «ضد انقلاب بودند»- اکانت مشابه ولی جعلی درست می‌کرد. او در این مصاحبه این کار را عملیات روانی نامید که به‌صورت آتش به اختیار انجام داده است.

او اعلام کرد که انگیزه‌اش برای ساختن حساب‌های جعلی، بسته شدن حساب کاربری‌اش در توییتر بوده است. او مدعی است حساب توییتری‌اش در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸، زمانی که توییت کرده بود: «کسی کشور خودش را آتش نمی‌زند، اگر اعتراض دارید، مسالمت‌آمیز»، بسته شد. او این کار را «مدیریت فضا از درون» نامید و اعلام کرد که در این پروژه ۲۵۶ حساب راه‌اندازی کرده است.

او در توضیح این عملیات آتش به اختیار که از نام افراد حقیقی در آن سوءاستفاده می‌شد، گفت: «ما نرم‌افزارهایی ساختیم که از ای‌پی‌آی توییتر استفاده می‌کرد و در توییتر پست می‌گذاشت. ما هی می‌ساختیم، هی آن‌ها می‌بستند. بعد شروع می‌کردیم به فعالیت کردن. یک عملیات روانی بود که آتش به اختیار داشت انجام می‌شد. ما این توییت‌ها را خودمان بازنشر می‌کردیم تا حدی که دوستان این افراد هم فکر می‌کردند واقعی است و آن‌ها هم باز ریتوییت می‌کردند.»

مومن نسب فعالیتش را از اوایل دهه ۸۰ با وبلاگ‌نویسی آغاز کرد و پس از آن در دهه ۹۰ به‌عنوان کارشناس فضای مجازی مطرح شد. دولت احمدی‌نژاد در سال ۸۸ او را به تهران فرا خواند تا به واحد «رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد» بپیوندد. او از حامیان همیشگی فیلترینگ در ایران بوده است. مومن‌نسب همچنین با «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» که مسئولیت فیلترینگ در ایران را بر عهده داشت، همکاری می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در دولت روحانی همواره با انتقاد از اینترنت، دولت را به فیلترینگ بیشتر و کاهش سرعت اینترنت تشویق می‌کرد. مومن نسب سال ۱۳۹۷ در یک برنامه تلویزیونی، با طرح خاطره‌ای در فضای مجازی معروف به «حاملگی با دو گیگ اینترنت» به‌شدت معروف شد. او گفته بود: «یک کارگر یک سیم‌کارت بدون اینترنت برای دختر ۱۲ ساله خود خریده و بعد اتفاقی دو گیگ اینترنت رایگان روی آن فعال شده و باعث ورود این دختر به تلگرام و سپس ارتباط با یک پسر و بارداری ناخواسته شده است.»

او پیش از آن نیز همین روایت را درباره دختری ۱۲ ساله تعریف کرده بود که از طریق وایبر حامله شده است. او همچنین گفته بود که عوامل حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز از تلگرام برای ارتباط استفاده کرده بودند و خانواده قربانیان قصد شکایت از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را دارند.

مومن نسب با طرح این موارد و داستان‌های جعلی در مورد کمک مالی لیونل مسی به اسرائیل، تعویض نکردن لباس کریستین رونالدو با بازیکن اسرائیلی و همچنین نظریه تاثیر تماشای فیلم‌های پورن بر طلاق، تلاش کرد تا به کارشناسانی از جنس رائفی‌پور و حسن عباسی تبدیل شود.

مومن نسب در ماجرای طرح صیانت نیز از چهره‌های اصلی این جریان بود. او مدعی شد که بررسی طرح صیانت از فضای مجازی از هفت سال پیش طی سلسله نشست‌هایی، با حضور نهاد‌های مختلف کلید خورد که خود او تقریبا در ۴۰ جلسه و بقیه همفکرانش در اغلب این جلسات حضور داشته‌اند. مومن نسب طرح نهایی اعمال محدودیت بر اینترنت و فیلترینگ را نتیجه یک تلاش همگانی با صرف حدود ۱۲۰۰ ساعت جلسه کارشناسی می‌داند.

او در یادداشتی با عنوان طرح حمایت برای صیانت از فضای مجازی ایران که در خبرگزاری فارس منتشر شده است، تدوین سیاست‌های فناورانه و ارتباطات در ایران را نتیجه کار اسرائیل دانسته و نوشته است: «طرح حمایت برای صیانت از فضای مجازی ایران؛ میراث متخصصان گمنام است. ان‌شاءالله مجلس انقلابی با تصویب طرحی که می‌تواند در مسیر جهانی شدن ایران، گامی باشد برای ملی شدن صنعت اینترنت و فضای مجازی، کار نیمه‌تمامشان را تمام کند و این قانون باقیات‌الصالحاتی شود برای همه موافقان و پیگیری‌کنندگان و تکمیل‌کنندگانش در هفت سال گذشته.»

این سخنران نزدیک به جمهوری اسلامی، دشمن اصلی پلتفرم‌های خارجی است و می‌گوید که جایگزین‌های مناسبی برای اینستاگرام، واتس‌اپ، تلگرام و سرویس‌های گوگل در ایران وجود دارد. هرچند هنوز با وجود گذشت بیش از یک دهه از اظهارنظرهای این‌چنینی، جایگزین مناسبی برای هیچ‌کدام از این پلتفرم‌ها پیدا نشده است. جمهوری اسلامی با وجود صرف هزینه‌های بسیار برای سامانه‌های مختلف ایرانی، کماکان نتوانسته است سهم قابل‌توجهی را در صفحات تلفن هوشمند شهروندان داشته باشد. برخی از مخالفان مومن نسب معتقدند که او با استفاده از این پلتفرم‌ها و تبلیغ برای آن‌ها، تاکنون توانسته است پروژه‌های بسیاری را در نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی تعریف کند و از آن‌ها کسب درآمد کند.

او چندی پیش در بهمن‌ماه و در تازه‌ترین ایده‌پردازی خود برای حل مشکل فضای مجازی، خواستار آن شد که مقامات قضایی با اعدام چند نفر از فروشندگان فیلترشکن، پیام روشنی به باقی فروشندگان ارسال کنند.

اکنون نیز با اهمیت یافتن امربه‌معروف در جمهوری اسلامی به‌عنوان نهادی که در طی ماه‌های گذشته به مقابله با بی‌حجابی پرداخته است، پروژه‌های حکومتی بسیاری در این زمینه به راه می‌افتد. کاری که به نظر می‌رسد مومن نسب از پس آن خوب برمی‌آید. همان‌طور که در طی این سال‌ها بودجه پروژه‌های بسیاری را در راستای فیلترینگ و طرح صیانت به خود اختصاص داده است.