سازمان پیمان امنیت جمعی از طالبان خواست از جابه‌جایی اجباری قومی جلوگیری کند

ساکنان استان‌های شمالی می‌گویند که طالبان جنگجویان تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) را به ‏این استان‌ها منتقل می‌کنند

وزیران خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی در مینسک بیانیه‌‌ای در مورد افغانستان منتشر کردند-Twitter/@mfa_russia

وزیران خارجه کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) از گروه طالبان خواستند که از جابه‌جایی اجباری جمعیت به دلایل قومی و مذهبی جلوگیری کنند.

وزیران خارجه روسیه، تاجیکستان، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، و بلاورس در مینسک بیانیه‌ای در مورد افغانستان منتشر کردند و در آن درباره افزایش تهدیدهای امنیتی ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما خواستار رعایت حقوق و آزادی‌های اساسی گروه‌های قومی، از جمله جلوگیری از آزار و اذیت و اسکان اجباری افراد از محل سکونت دائم خود به دلایل قومی یا مذهبی هستیم.»

طالبان با حکومت پاکستان توافق کرده‌اند که خانواده‌های مهاجران وزیرستانی را از نزدیکی مرز پاکستان به استان‌های دیگر افغانستان منتقل کنند، اما ساکنان استان‌های شمالی ادعا دارند که طالبان جنگجویان تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) را به فقط این استان‌ها منتقل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جابه‌جایی مهاجران وزیرستانی با موج شدیدی از انتقادها روبه‌رو شده است، اما طالبان همچنان مصمم به عملی کردن این طرح‌اند. برخی از کارشناسان نظامی معتقدند که جابه‌جایی مهاجران وزیرستانی بخشی از بازی اطلاعاتی طالبان برای ناامن ساختن استان‌های شمالی هم‌مرز با کشورهای آسیای میانه است.

وزیران خارجه کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی از وخیم شدن وضعیت امنیتی افغانستان و تشدید فعالیت‌های سازمان‌های تروریستی، به‌ویژه شاخه خراسان دولت اسلامی، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بیانیه این وزیران آمده است: «ما از مقام‌های کنونی افغانستان می‌خواهیم که اقدام‌های ضدتروریستی خود را افزایش دهند، تروریسم را در قلمرو آن کشور ریشه‌کن کنند، و از تبدیل شدن افغانستان به کانون تروریسم بین‌المللی جلوگیری کنند.»

سازمان پیمان امنیت جمعی همچنین در مورد افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای همسایه هشدار داد و از طالبان خواست که در مبارزه با قاچاق مواد مخدر اقدام جدی کند.

اما طالبان ادعا می‌کنند که کشت و فراوری و نقل‌وانتقال مواد مخدر در دروان حکومت آن‌ها کاهش یافته است. به ادعای طالبان، این کاهش حاصل صدور فرمان منتسب به ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، درباره ممنوعیت کشت خشخاش بوده است.

وزیران سازمان پیمان امنیتی از طالبان خواسته‌اند که حقوق زنان و حقوق بشر را مراعات کنند و به زنان اجازه آموزش بدهند.

این چندمین بار است که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افزایش تروریسم، تولید و توزیع مواد مخدر، و سلب آزادی‌های زنان افغان ابراز نگرانی می‌کنند، اما طالبان تاکنون برای حل این نگرانی‌ها کاری نکرده‌اند.

بیشتر از جهان